Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaring met het opsturen van broedeieren?


speets

Aanbevolen berichten

Omdat ik geen 200 km wilde reizen voor mijn felbegeerde broedeitjes, had ik destijds op een dinsdag 6 eitjes besteld.
Ze werden op donderdag verstuurd met DHL én meegenomen door de koerier, maar daarna zijn ze blijven steken en pas na het weekend bezorgd. En dat overleven ze niet.
Meteen nog 6 besteld. Die waren deels onbevrucht, deels afgestorven, en gaven uiteindelijk 2 levende kuikens, waarvan in elk geval de hen niet raszuiver was.

 

Dit jaar heb ik ergens anders 10 eitjes besteld, die netjes een dag later met postnl arriveerden. Drie onbevrucht, maar het grootste deel had losse luchtkamers (zouden ze ermee gevoetbald hebben?) en dan wordt het ook niets.
Twee kiemen zijn uiteindelijk doorgegroeid. Een kuikje werd 1 dag voor uitkomst geplet, dus maar 1 levend kuikje. Lijkt wel raszuiver.

 

Dus je moet geluk hebben met de leverancier, maar ook met de transporteurs/bezorgers.
Had jij meer geluk?

 

Liever geen medeleven, theorieën en/of adviezen.
Heel lief bedoeld allemaal, maar ik zoek ervaringen: wat heb je zelf ondervonden met opsturen van broedeieren.
Ik kan er weinig over vinden.

 

2023-08-20(5).thumb.JPG.56a7f3d7f9a6156d3611cfe1078006af.JPG

 

 

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 3 x broedeieren gekocht. Ik weet niet meer hoe veel ik er de eerste keren had. Minimaal 5. Nu had ik er 10. Kwamen prima aan. Netjes verpakt. Gewoon in een eierdopje en de eitjes per stuk in of een krant of keukenrol en de doos zelf in bubbeltjesfolie. Niet zo veel werk voor de verkoper, dus prima te doen. Meeste willen er niet aan.

De eerste x 1 kuiken. Bleek een haan. Tweede x nul gelukt. Meerdere eitjes ook onbevrucht maar herinner me nog dat ik er 3 had gepeld. Daar zaten wel kuikens in. Heel slecht ontwikkeld.

De laatste x heb ik ze zelf opgehaald inclusief Hennie de heks. Daarvan zijn maar 2 eitjes uitgekomen. De overige 8 niet. Was zeer slechte bevruchting. 1 is zelfs ontploft.
Jak… die geur

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd zelf de broedeieren opgehaald. Maar heb al wel vaak dingen gelezen en gehoord over opsturen. En ook van slechte uitkomsten via postverzending. 
 

Ik heb een keer eieren gehaald in Limburg bij iemand met mooie raskippen die ze over heel europa verstuurde. Hij verkocht alleen krielen, verpakte elk eitje in wc papier en dat  ging in een eierdoosje daaromheen weer golfkarton of zo. En dan in een doos om op te sturen met duidelijke alarmsignalen zoals: voorzichtig, Handle with care, breakable, pijlen, this side up enz. 
 

Soms hadden ontvangers geen kuikens, soms kwam wel 80-90% uit. 
Hij gaf het advies om de eieren eerst tenminste 24 uur met de punt naar beneden /schuin naar beneden neer te zetten. Eventuele luchtkamers kunnen zo weer wat bijtrekken. Broedeieren hoeven niet perse supervers te zijn. De uitkomst is wel lager met eieren van een paar weken oud.
 

Ook ophalen gaf bij mij trouwens hele verschillende uitkomsten.
3 uit 12 , goed verpakt, maar mogelijk te lang in warme auto (100 km) warme dag , zonder airco. Niet aan gedacht om een koelbox mee te nemen. 

3 uit 10, goed verpakt, opgehaald met de fiets (10 km) , met twee kloekjes die eerst ieder op een eigen nest zaten maar ergens halverwege bij elkaar op een nest gingen. En dus 6 eieren koud hadden laten worden. 
9 uit 11 van twee verschillende adressen opgehaald met de auto (10 en 15 km). Uitgebroed met eerst 2 en later 3 kloekjes in 2 nesthokjes. 
 

Dit vond ik op internet over bewaren na transport: 

De eieren bewaren op een koele, donkere plaats zoals een kelder of een kast. Er mag tijdens het bewaarproces niet te veel zuurstof bij komen. Zet ze weg in rekjes of doosjes met de punt naar beneden, de luchtkamer van het ei moet altijd boven liggen. De eieren hoeven tijdens het bewaarproces niet gekeerd te worden.

 

En dit over de bewaartermijn: U kunt broedeieren 14 dagen bewaren voordat u er mee gaat broeden, mits ze koel bewaard worden en iedere dag gekeerd worden. Zo blijft de dooier in het ei zweven en kan het kuiken goed groeien wanneer deze bebroed wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor wie het niet begrepen heeft nogmaals: ik zoek ERVARINGEN met VERSTUREN.

 

Googlen kan ik zelf wel en mijn vraag gaat niet over ophalen. 

 

Altijd zo jammer als een draadje alle kanten uitvliegt behalve de goede, terwijl de vraag toch overduidelijk is :-(

 

 

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, kennelijk niet speets.
Anders had je wel de antwoorden gehad die je wilt. Ik dacht gezien je vraag dat je ervaringen zocht met het versturen van broedeieren als in het ontvangen van de verstuurde eieren. En daar heb ik antwoord op gegeven.

De toon mag best wat vriendelijker. Niemand reageert om je te pesten, maar juist om je te helpen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Mellie zei:

daar heb ik antwoord op gegeven.

 

Klopt Mellie, daarom heb ik ook een dankjewel-ikoontje bij jouw bericht gezet! Het was precies het antwoord dat ik zocht.

 

Mijn vorige bericht was dan ook niet voor jou bedoeld.

 

 

 

 

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broer heeft jarenlang eieren verzonden.

 

Ieder ei werd afzonderlijk omwikkeld met w.c. papier of keukenrol. Daarna in een eierrekje gedaan. Eierrekje daarna dicht geplakt met duct tape.

 

Daarna in een doos die helemaal werd opgevuld met proppen krantenpapier zodat het eierrekje geen kant op kan. Doos dicht maken met duc ttape.

 

Bij sorteercentra vallen pakketjes meters na beneden op een andere band dus die eieren moeten goed beschermd zijn.

 

 

Mijn broer heeft jarenlang eieren uitgebroed met diverse broedmachines. Die simpele broedmachines geven slechte resultaten omdat ze niet goed geconstrueerd zijn. Ook hebben veel mensen de ballen verstand van het uitbroeden van eieren met een broedmachine. De luchtvochtigheid in de machine luistert nauw en als die niet correct is sterft het embryo in het ei af.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Inloggevens kwijt zei:

Bij sorteercentra vallen pakketjes meters na beneden op een andere band

 

En dat is denk ik ook precies het probleem geweest: de 10 eitjes van dit jaar waren weliswaar niet beschadigd, maar de luchtkamers waren los.

Als ik bij het schouwen het ei verdraaide, draaide de luchtkamer mee. Dát was het grote probleem.

Dat bedoelde ik ook met 'zouden ze ermee gevoetbald hebben?'.

Dan laat het vlies los van de schaal. De kiemen waren in eerste instantie wel wat ontwikkeld, maar al heel snel weer afgestorven.

 

(Overigens was het natuurbroed, dus geen broedmachine).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou je kunnen verdiepen in verschillende postbedrijven en hun werkwijze. In Nederland zou ik niet weten of het bestaat maar hier heb je een koeriersbedrijf dat met busjes op en neer pendelt tussen hun aflever- en afhaalpunten. De pakketten gaan dus niet van het postkantoor naar het sorteercentrum, maar worden bij locatie a ingeladen in een busje en naar locatie b gestuurd. Ze lijden dan niet meer dan wanneer je ze zelf op zou halen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...