Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oogst bewaren op de tuin in kast welke vorstvrij is.


Vlietzicht

Aanbevolen berichten

De vraag welke ik wil stellen kon ik nergens vinden hier. 

Zijn er met ervaring die hun oogst bewaren in een vorstvrije kast of diepvries? 

 

Ik zit zelf aan zoiets te denken. Een kast waarbij rekening is gehouden met ventilatie en ongedierte, met verschillende compartimenten. 

 

Op mijn tuin in het verleden waren er die hun aardappelen en uien in een oude diepvries bewaarden. Maar er lijkt mij wel meer mogelijk te zijn, zoals wortelen, kroten, pompoen.

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je googled op  old freezer root cellar   of een dergelijke term, kom je heel veel dingen tegen, ook met ventilatiepijpjes enzo. Hoef je niet zelf het wiel weer uit te vinden. Het zijn dezelfde principes als het bouwen van een voorraadkelder of het inkuilen van wortelgroenten.

Ik ben zelf niet verder gekomen dan het vriezer gedeelte met de laden van onze oude combi te gebruiken voor droogwaren uit eigen tuin, nadat het vriesgedeelte er geen zin meer in had (gelukkig had die koelvries combi toen twee afzonderlijke delen, zodat de koelkast gewoon doorging).


Ik heb ook niet genoeg oogst om een hele vrieskist vol te krijgen, ook niet als root cellar. Want ik kweek vooral voor het lekker en het leuk. En dat is vooral in de late lente tot en met de herfst voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier achter mijn huis staat mijn koelvriescombi die het al veel te snel niet meer deed. (Koop nooit een combi meer.)

 

Bovenin staan de ingemaakte potjes. Onder in de lades probeer ik de Yakon elk jaar te overwinteren (heb daar geen betere plek voor: koel, vorstvrij, droog, donker).

 

Heb geen ventilatie aangebracht oid en dientengevolge is het erg vochtig binnenin, incl. schimmel. Dus ik moet de potjes geregeld even afsoppen.

 

Dus lijkt me wel belangrijk voor jouw vrieskist om deze van ventilatie te voorzien.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...