Antoine Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Hallo, Morgen wordt mn tuin gefreesd, en wilde dan ook volgende week beginnen...Ik wilde mn peulvruchten zaaien, maar hoe doe je dat? Peulen wil ik tegen een betongaasrek laten groeien, moet ik dan bij iedere spijl 1 boon leggen? of meerdere?Zelfde geldt voor mn Erwten, ook tegen betongaas. En dan mn Stokbonen, ik heb ze gezet, maar hoeveel bonen moeten er per stok gelegd worden? Tuinbonen als laatste: Hoever moet ik die uit elkaar zetten en hebben ze een stok nodig? Ik hoop dat jullie me tips willen geven, het is mn eerste moestuinjaar... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
thea Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Stokbonen kan pas in mei en spersibonen ook in mei.Tuinbonen kan je nu in een bakje met nat zand leggen ,dan lopen ze uit en dan met 3 stuks in een potje met aarde en dan als ze 10 cm hoog zijn op de plaats van bestemming. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
jos Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 De afstanden van de stokbonen staan al bij de reactie van Luc. Het aantal bonen per stok is een beetje afhankelijk van het soort. Algemeen leg je 6/9 bonen per stok. Voor de bonen is het nog erg vroeg ondanks het prachtige weer, 's- nachts is het nog erg koud (eergisteren nog nachtvorst) dan moet je wellicht opnieuw leggen. In theorie kan het pas in mei.Tuinbonen en peulen kunnen iets beter tegen de koude nachten. Maar ik heb ze voorlopig nog in bakjes in de koude kast staan.Zaai en plant de peultjes 3 tot 4 in een bakje en plant ze zo ook uit in de tuin. De afstand is wat mij betreft ook flexibel ik verdeel ze over de beschikbare draad, heb ik er teveel gaan ze gewoon wat dichter op elkaar. (dat liever dan weggooien).Ik ken een oude moestuinder die zaait ze gewoon op een rij in de volle grond tot zijn zakje leeg is en dan liggen de erwtjes of peulen gewoon tegen elkaar aan. En dat werkt ook het hoeft dus niet altijd exacte wetenschap met schuifmaat erbij te zijn. Quote
thea Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Als je geen last heb van houtduiven in de tuin.Dan kan je ze ter plekke zaaien.maar wij hebben houtduiven en dat vinden ze lekker ze zien ze als wormen die net uit de grond piepen.Dus zaaien wij voor af met alle bonen ook in mei. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Jorg Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Peulen/erwten: teel ik ook tegen gaas. Gewoon twee rijtjes naast elkaar. Ik heb ze vorige week gezaaid op 5-10 cm tussen de erwten, dus je zou kunnen zeggen 1-2 erwten per spijl. Eventueel zaai je er nog wat in potjes om de gaten op te vullen als niet alle erwten gekiemd zijn.Tuinbonen: geen liefhebber van dus heb ik ook niet staan Voor stokbonen is het nog te vroeg. Als aanvulling op Jos: een oude teeltregel stelt dat bonen de meimaand niet mogen zien Ik zaai ze op dezelfde manier als Jos 5-6 bonen rond de stok direct in de volle grond. Maar als je een kleinere afstand hanteerd dan lucv aangeeft tussen de stokken dan leg je er minder (bijv 2-3 bij 30 cm tussen de stokken). Quote
HansK Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 Twee rijtjes naast elkaar? Ik heb ze bij gaas gezaaid (van dat groene met rechthoekjes), echter maar aan 1 kant. Zaai jij, Jorg, en anderen aan twee kanten van het gaas?? Quote
appelvrouw Posted March 22, 2012 Posted March 22, 2012 tuinbonen zet ik ongeveer 12-15 cm uit elkaar..de afstand tussen mijn duim en -gekromde-wijsvinger. Ze staan hier al mooi boven de grond..ondanks de vorst van eergisteren (-3) daar kunnen ze goed tegen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eefje78 Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Twee rijtjes naast elkaar? Ik heb ze bij gaas gezaaid (van dat groene met rechthoekjes), echter maar aan 1 kant. Zaai jij, Jorg, en anderen aan twee kanten van het gaas?? Ik heb zelf aan de ene kant van het gaas peulen staan, en aan de andere kant sugar snaps. Aan 2 kanten plantjes dus inderdaad. Quote
Antoine Posted March 23, 2012 Author Posted March 23, 2012 Lijkt mij niet handig! Ga je je vast vergissen, want ze blijven echt niet zo netjes gescheiden ieder aan een kant... eet je dadelijk dunne sugarsnaps en dikke peulen, nou dat lijkt me vies! Maar goed ieder heeft zn eigen manier... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jorg Posted March 23, 2012 Posted March 23, 2012 Zaai jij, Jorg, en anderen aan twee kanten van het gaas??Klopt, zonde om die ruimte niet te benutten en je oogst van de ene rij wordt er niet minder om Quote
Recommended Posts