Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verhuizen naar andere tuin


RobN

Aanbevolen berichten

De gemeente heeft tussen neus en lippen door aangegeven dat op onze plek, waar de moestuinen liggen een weg moet komen. Nabijgelegen huurhuizen gaan gesloopt worden en er moet een route komen voor afvoer van sloop, en aanvoer voor nieuwbouw. Ook zal de weg later permanent worden.

Niemand weet nog precies hoe en wat, maar een projectleider zei doodleuk vorige week, ja 1 januari wordt de huur niet verlengd en moet je er waarschijnlijk af. Ook "was het maar een datum" en nog niets vasts. Huren worden per jaar betaald dus ik ben er bang voor. In onze ogen zou de weg misschien maar een gedeelte van de moestuin moeten kosten, maar niemand weet de plannen en of er een fietspad of stoep naast komt enzovoorts. Kortom nog heel veel onzekerheid.

Wat het ergste is, mijn knoflook en winterui zit er net in. En natuurlijk heb ik een jaar of 4-5 grond zitten verbeteren, geinvesteerd in compost etc. Het geld wat ik geinvesteerd hebt maakt me echt het minste uit, want dat is een keuze maar ik heb gewoon boerenkool staan, spruitjes, winterprei, winterui, knoflook.....ik zou balen als dat heel hard per 1 januari niet toeganglijk zou zijn.

Ik gok erop dat het zolang blijft staan als dat ze echt gaan slopen, ik hoorde dat pas in februari de huizen gestript zouden worden, en een omgevingsvergunning heb ik nog niet gezien. Ook willen enkele bewoners van eigen huizen een zienswijze en bezwaar gaan indienen. 

Wat de man wel zei, is dat er mogelijk verderop, we grenzen aan een stuk agrarische pachtgrond van de gemeente, waar een boer alleen maar mais op verbouwd, dat we daar een nieuw stuk misschien kunnen krijgen. De pacht was aan gemeente zijde makkelijk op te zeggen zei die. 

 

Is knoflook en winterui eventueel makkelijk te verplanten zegge januari / februari als het weer dat toelaat? 

Ze zijn nu nog niet boven.

 

Kan ik dingen gaan aankaarten, in geval van dat stuk maisakker, bijv een grondmonster onderzoek dat het niet giftig is en wat de bodemgesteldheid is qua voedingswaarde? Ik gok slecht. En dat ze het dan eventueel open ploegen en cultiveren, al dan niet aangevuld met compost zodat het ook teeltklaar is?

 

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is echt balen.
Geld is niet het belangrijkste, je hebt er zo veel tijd en moeite in gestoken om de grond te verbeteren. En plots is het niets meer waard. Als je er zelf mee stopt is het een keuze, nu wordt jou die keuze ontnomen.
Op z'n minst moet de gemeente toch wel met een goed alternatief komen. Doen ze ook als mensen gedwongen hun huis moeten verlaten. Of schadevergoeding. Je moet toch op z'n minst wel een mooi stuk voedzame grond kunnen krijgen.

Of je knoflook en winterui kunt verplaatsen, je moet dan wel ruim uitscheppen, om zo min mogelijk wortels te beschadigen. Liefst met wortel en grond verplaatsen, dan neem je nog een beetje van de goede grond, bacteriën en schimmels en bodemdiertjes mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al heel ver gevorderd is, zou je toch allang bericht van jouw vereniging gehad moeten hebben over de plannen van de gemeente? (tenzij jullie stukje particulier is, misschien). Maar in ieder geval het bestuur vragen over de hoe en wat.

 

Niettemin, ik ga er bij mijn tuin vanuit (ook gemeente-pacht) dat er minstens een jaar van tevoren melding wordt gemaakt van veranderingen. Maar in ons bestuur zitten ook mensen van de gemeente zelf, dus wij weten vrij snel wanneer er iets gaande is.

 

Maar ik hou er zelf wel rekening mee dat er ooit wel eens een bericht kan komen dat het volgende kalenderjaar het laatste zal zijn. En dan hoop ik dat ik hetzelfde kan krijgen tegen dezelfde prijs. Ik heb mijn stukje ook al 15 jaar. Maar als ik ergens ander moet beginnen, doe ik dat ook. Tenzij het een reststukje van Tata-steel of Chem-ours is. Laat dan maar ziiten.

 

Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We huren het direct van de gemeente, per jaar. Geen vereniging. Dat maakt het prima, het zijn maar 5-7 tuintjes, van 5x40m.

Ik wacht nog even het samenzijn met die projectmanager, en iemand van grondzaken af. Misschien kan diegene als die het daadwerkelijk ziet, ipv vanuit achter zijn buro, zeggen van nou een iets grotere bocht of juist de weg door het mais land (scheelt ook voor wat aanwonenden)

Voel me echt teleurgesteld, we weten al langere tijd van sloop en van een weg, maar we kregen maar geen antwoord. 

Een nieuwe tuin vind ik niet erg als het maar een goede grond is. Ze gaan ook nog ergens een bosje ontginnen waar een zogenaamde gezamenlijke buurt moestuin zou komen, maar ik doe het toch liever voor mezelf dan voor de rest.

  • Like 1

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobN wat vervelend zeg al die ontduidelijkheid, soms lijkt het ook lastig te zijn om duidelijkheid vanuit de gemeente te krijgen. Onze moestuinvereninging zal op den duur ook plaats moeten gaan maken voor een nieuwe woonbouw wijk, en laatst stond ineens in de lokale krant dat de moestuin vereniging contract per 2024 komt te vervallen en dat er gekeken zal worden naar vervangende grond maar zekerheid is er niet want er staat nog niks zwart op wit, ondertussen zijn degene die het project gaan runnen al weer tot aan de moestuincomplex bezig met alles te vlakken en de basis structuur aan het leggen. Maar de geruchten gaan nu rond dat wij in 2025 of 2026 zullen gaan verhuizen maat niemand weet nog hoe of wat zelfs bet bestuur niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt plannen en de daadwerkelijke realisering ervan. Bij mij in de buurt zijn ze al meer dan 20 jaar bezig met een ontsluitingsweg en iedere keer komt er weer een kink in de kabel. Een grondeigenaar die faliekant tegen die ontsluitingsweg is heeft een klein deel van zijn grond verkocht aan een natuurclub zodat die partij wordt in deze zaak en niet buitenspel gezet kan worden. Dat betekent dat het tot de Raad van State zal gaan en dan zijn we weer een aantal jaren verder.

 

Voor mensen die grond pachten is het verstandig te kijken wat er in het pachtcontract staat en wat er in de Pachtwet staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, RobN zei:

Kan ik dingen gaan aankaarten, in geval van dat stuk maisakker, bijv een grondmonster onderzoek dat het niet giftig is en wat de bodemgesteldheid is qua voedingswaarde? Ik gok slecht. En dat ze het dan eventueel open ploegen en cultiveren, al dan niet aangevuld met compost zodat het ook teeltklaar is?

 

 

Mais is een relatief 'schone'  teelt waarbij meestal maar een keer met 'gif' wordt gespoten en wel om onkruid te doden als de mais pas gekiemd is. Tegenwoordig moet er na de oogst van de mais een 'vanggewas' worden gezaaid. Als vanggewas wordt o.m. winterrogge of bladramenas gezaaid. Sommige boeren spuiten dit aan het eind van de winter dood met Roundup (of iets wat daar op lijkt). Dan komt er dus wel gif in de grond maar of dat goed aantoonbaar is zou ik niet weten.

 

Tegenwoordig worden boerenakkers hoofdzakelijk bemest met drijfmest. Dit bevat weinig humus in vergelijking met stalmest of compost. M.i. is de kwaliteit van de grond vooral afhankelijk van wat voor soort het grond het is. Je hebt akkers waar de grond van nature van goede kwaliteit is maar ook akkers waarvan de grond matig is (bijv. zeer dun laagje zwarte grond en al snel gele grond).  Grond die van matige kwaliteit is kun je verbeteren met compost maar dit gaat niet van vandaag op morgen.

aangepast door Brabantse Tuinprins
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net nog even wezen kijken op de maisakker. Het ligt vol met gemalen baksteen. Daar kan je toch niet fijn op moestuinieren lijkt mij, plus het is klei en vastgereden.

 

image.thumb.png.a0a31bf560bdf1fb41d0d2c4709e9597.png

 

Ook hebben we nog mazzel dat we nu dichtbij huizen zitten, 1 van de personen die moestuiniert aangrenst aan het stuk en "leent" ons stroom om de waterpomp te laten draaien om vaten te vullen.

Ik zie het al voor me, straks 75m verderop, geen stroom, geen waterput, geen schuurtje. Vind het nu al niet heel leuk.

 

A.s. woensdagavond komen ze met ons praten, de projectleider en grondzaken, 2 mensen. Dan komen we wel rond half 8 bij de moestuinen. Hopelijk hebben ze een flinke schijnwerper mee, pikkedonker daar....

 

 

 

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig, waar ik een beetje op had gehoopt gaat waarschijnlijk gebeuren. Een puinweg wordt doorgetrokken, en we zijn waarschijnlijk 4-6 meter kwijt van onze tuin. Ze zijn 40 meter dus dat vind ik nog niet zo erg. Kan ik gewoon door blijven tuinieren.

Wel hebben we gevraagd om een haagje of een hekwerk met stofdoek, want zon puinweg kan enorm stuiven.

  • Like 2

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...