Rabarbersap Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 We hebben een grote hoektuin van zo'n 15 meter in lengte en daar moet een haag komen van 80 cm hoog. Ik heb gekozen voor de Thuja Occidentalis omdat Ik hem mooi vind Hij blijkbaar groen blijft in alle seizoenen Hij relatief traag groeit Ik zit alleen met de vraag, wat voor plantafstand moet ik aanhouden? Volgens de verkoper zou dat 6 per meter moeten zijn, waarmee ik uitkom op zo'n € 300. Niet de wereld, maar het lijkt me toch redelijk overdreven zegt mijn intuitie. Wat raden jullie aan? Quote
Lia56 Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 Als ik zoek om ik bij een hoogte van ca 80cm op 3 a 4 per meter.. Quote
Lia56 Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 Heb je er van: Thuja Brabant 100-125cm met kluit dan raden ze 2 per per mtr aan Quote
redzebra Posted November 1, 2023 Posted November 1, 2023 (edited) Het hangt ervan af hoe snel je een volle haag wilt en hoe groot de struiken zijn die je aankoopt, hoe kleiner hoe meer per meter, kleine kan je ook op 3 a 4 per meter zetten maar dan moet je wat meer geduld hebben. Edited November 1, 2023 by redzebra Quote
Brabantse Tuinprins Posted November 2, 2023 Posted November 2, 2023 (edited) Mag die haag niet hoger worden dan 80 cm of moeten de planten nu al 80 cm zijn? Als het eerste het geval is dan is Thuja occidentalis een verkeerde keuze. Deze conifeer kun je echt niet op 80 cm houden, is simpelweg te groeikrachtig. Zoals de meeste coniferen kun je Thuja niet tot in het oude hout terugsnoeien want dan loopt die niet meer uit. Alternatieven zijn o.a. Ilex crenata soorten speciaal voor hagen, Liguster soorten (meerdere keren per jaar snoeien om op 80 cm te houden, en Taxus media 'Hillii' (Taxus is giftig maar 'Hillii' zet geen bessen aan, groeit goed opgaand, taxus houdt niet van natte grond). Bij Thuja occidentalis plant je er max. 3 per strekkende meter indien de planten nu 80--100 cm hoog zijn. Van die kleine ukkelplantjes van 20-30 cm hoog zou ik bij een coniferenhaag niet doen. Edited November 2, 2023 by Brabantse Tuinprins 1 Quote
Rabarbersap Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 @Brabantse Tuinprins als de Thuja inderdaad ongeschikt is hiervoor, zou het wel jammer zijn. Ik vond het een erg mooie soort. Ik zie wel dat de Taxus Media er behoorlijk op lijkt, dus dat is wel mooi. 2 hours ago, Brabantse Tuinprins said: Zoals de meeste coniferen kun je Thuja niet tot in het oude hout terugsnoeien Wat betekent dit precies? Dit lees ik vaker, maar begrijp ik niet helemaal. Wat ik me erbij voorstel is: dat als je takken, die uit een oude tak groeien, eraf knipt, de oude tak geen nieuwe takken meer aanmaakt? Quote
Rabarbersap Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 3 hours ago, Brabantse Tuinprins said: Mag die haag niet hoger worden dan 80 cm of moeten de planten nu al 80 cm zijn? Hij mag niet hoger worden dan 80 cm inderdaad. Mag gerust kleiner zjin bij aanschaf. Quote
tielse flipje Posted November 2, 2023 Posted November 2, 2023 Je kunt alleen tot op het groen snoeien, onder het gesnoeide moet dus nog groen zitten. Quote
Rabarbersap Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 Aha, dus als hij te groot zou worden en ik snoei hem flink terug, heb ik geen groene haag meer.. Oftewel niet verwaarlozen? Quote
rorror Posted November 2, 2023 Posted November 2, 2023 1 uur geleden, Rabarbersap zei: Aha, dus als hij te groot zou worden en ik snoei hem flink terug, heb ik geen groene haag meer.. Oftewel niet verwaarlozen? Inderdaad! En als je wel kale plekken hebt, moet je wat uitlopers lang laten en terug naar binnen buigen en vast zetten op die plek. Zodat die op die uitloper hem verder dicht laat groeien. Wat ik hier verderop in de wijk zie is een rozemarijn haag. Staat altijd mooi bloei. Maar ook voor die geldt niet terugsnoeien tot op het hout, altijd wat groen overlaten. De Ilex en taxus daarin tegen kunnen wel uitlopen vanuit oud hout. Voor de taxus geldt dan wel dat de grond niet te nat mag blijven, dus water moet goed weg kunnen lopen. Paar voorbeelden, hoe zoiets er uit kan zien. Snoeien net na de bloei en na de winter in maart. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Rabarbersap Posted November 2, 2023 Author Posted November 2, 2023 (edited) Super bedankt voor de tips. Ik denk dat de Taxus Media 'Hilli' wel bij mij past. Het gaat om een tuin van een familielid waar ik regelmatig op bezoek ben. Als ik een seizoen niet langs kan komen voor onderhoud, zou ik met de Thuja soorten permanente schade kunnen toebrengen als ik het goed begrijp zo. Enige waar ik nog mee zit is: Wat voor grootte zou ik kopen Wat voor plantafstand zal ik aanhouden Ik denk dat ik voor kleine kluitjes ga van 25 cm en deze laat doorgroeien naar 80 cm. Met de 60-80 cm varianten wordt het erg duur. Edited November 2, 2023 by Rabarbersap Quote
Recommended Posts