Rebel Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Beste moestuiners, Ik ben een beginner wat moestuinen betreft. Dit jaar wilde ik pompoenen zaaien en verbouwen. Half maart heb ik de pitten in potten gezaaid. Inmiddels zijn ze mooi uitgekomen. Nu blijkt echter dat ik ze half april had moeten zaaien. Want volgende week zijn ze eigenlijk al klaar om uitgezet te worden. Is er een manier om de plantjes toch nog te verbouwen en te laten groeien? Kan het lukken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Ja hoor....gewoon ff in een grotere pot zetten....als het lukt het kleine potje de bodem uit halen en in een grotere pot zetten en binnen houden. als je straks gaat uit planten buiten in mei....knip je het klein potje verticaal door en voorzichtig eruit halen...niet geschoten is altijd mis en je kunt altijd in april voor de zekerheid nog een paar pompoenen zaaien. Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebel Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Bedankt voor je antwoord. Zou ik ze misschien ook buiten kunnen planten onder een tunnelkasje? http://www.koopgoedkoop.nl/tuin/tuinkassen/folie-kas/tunnelkas-2-15-m-met-3-openingen.html?utm_medium=pcomp&utm_campaign=beslist En dan begin mei verplanten naar hun eigenlijke stek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.E. Pennypacker Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Dat gaat niet lukken ben ik bang. Ik zou ze of in een grotere pot zetten of gewoon al op de plaats waar je ze wilt hebben, met bescherming. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebel Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Wat voor bescherming zou je me in dat geval aanraden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Tunnelkasje en fleesdoek.Mijn sla is de hele winter in de tuin gestaan,en we hebben vandaag gegeten .Het was sla die -5 kan verdragen maar ze hebben in de winter de fleesdeken/doek op hun gehad .Goed gegaan. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebel Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 @Thea: Het is niet de bedoeling dat ze in het tunnelkastje blijven staan. Ze moeten daarna herplant worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Als je nog zaden over hebt zou ik de huidige planten dumpen en half april nieuwe zaaien. Planten die vanaf het begin direkt onder goede omstandigheden door kunnen groeien zijn kwalitatief beter en presteren beter. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 In de pot in de tunnelkas of de kas later verplaatsen.of een bloem pot erop 's avonds.Dat wil ook. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted March 29, 2012 Share Posted March 29, 2012 Pompoen groeit onwijs snel. Vorig jaar had ik ze ook te vroeg gezaaid en het huis leek van binnen wel een oerwoud. Gelukkig hadden we toen een heel warm voorjaar waardoor ik de planten vroeg in de volle grond gezet had. Een gedeelte heeft het niet overleefd, de andere plantjes zijn uiteindelijk nog goed gegroeid. Dit jaar zal ik ze zeker niet te vroeg zaaien...Maar daar heb je nu natuurlijk niks aan. Ik zou in jou geval de planten buiten zetten, eventueel met wat bescherming, als je genoeg ruimte hebt zou ik ze zeker niet wegdoen. Wie weet overleven ze het. En strakjes gewoon overnieuw zaaien waarbij je er vanuit gaat dat de planten die nu buiten staan niks zullen worden. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebel Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Dankjewel voor de antwoorden. Het antwoord van Freggel bevestigt eigenlijk een beetje het antwoord van Frans. Dat diverse van Freggel's pompoenplanten zelfs met een warm voorjaar nog stierven belooft niet veel goeds. Toch, en dat klinkt misschien wat gek, vind ik het een beetje zielig om de stekjes weg te gooien. Ik zal e.e.a. eens in beraad nemen. De huidige stekken steken inmiddels 10 cm recht omhoog. Ik heb ergens gelezen dat het niet goed is als ze als stek zulke lange japen worden, dat ze dan te warm staan en later het minder goed doen, klopt dat? Het weer om eventueel uit te zetten zit ook al niet mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 In de kelder/kamer waar geen verwarming is daar neer zetten.dan gaat het langzamer. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts