Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kan er wat hoge(re) begroeiing voor de broeikas staan?


Vlietzicht

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om wat hoge begroeiing te plaatsen voor een broeikas aan de zuidzijde? Hoeveel invloed zou dat hebben op temperatuur en groei?

 

Ik wil namelijk nog een vlierbes plaatsen. Misschien zijn daar ook wel soorten van welke niet zo hoog worden als ik denk, maar deze plaats heb ik er wel voor in gedachten. 

 

Tekening Is een situatieschets; maten en verhoudingen komen niet overeen.

TEKENINGEN01-Sketches-3_v1.thumb.jpg.1462c2d2db8bbb42ac64dcb9f15f8700.jpg

Kas is 3x6 meter, staat van noord naar zuid, links en rechts heb ik bij mijzelf 3 meter vrij. De grond van de buren ligt ook vrij, maar dat is uiteraard geen garantie.

 

Van mijn buren hoor ik dat ze ramen en de deur open hebben de hele zomer en met vlies de ramen moeten afschermen vanwege de hitte. Dus ik dacht misschien tempert dit juist de temperatuur wat. 

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Vlietzicht changed the title to Kan er wat hoge(re) begroeiing voor de broeikas staan?

Het is een beetje afhankelijk van wat je precies wil met je kas.

Mijn buurman had er een gesnoeid eikje voor staan die schaduw gaf, maar heeft die pas verwijderd.

Een vlier is prima te snoeien dus als hij te groot wordt kan je in de winter wat takken/stammen wegsnoeien.

Hier op het zand blijven het bescheiden exemplaren, bij jou kunnen ze denk ik flink uitgroeien en dus misschien ook te dicht worden en veel schaduw geven.

 

Zelf heb ik thuis een hoge druif die voor schaduw moet zorgen.

Voordeel:

Goed te snoeien ook in het zomer seizoen.

Komt laat in het blad en is vroeg zijn blad weer kwijt in het voorjaar en herfst dus meer licht als dat nodig is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een geleide nashi voor de kas aan de zuidkant die ca. 2/3 van de lengte van de kas een deel schaduw geeft. Voordeel: ik hoef niet te kalken, zeker ook niet i.c.m. het gehamerde glas op het dak van de kas. Nadeel: ik zie wel wat strekgedrag bij planten die op het meest beschaduwde deel staan. In de winter merk ik geen verschil, dan ontstaat er overal alg op de aarde als gevolg van te weinig licht. M.a.w. ja, het kan, hou er wel rekening mee dat de wortels van een boom of struik ook de kas binnen zullen dringen als ze makkelijk onder de fundering kunnen doorgroeien. Ik zou een vlier niet doen, die worden wel erg bossig en laten dan weinig licht door, mijn keuze voor een geleide nashi heb ik bewust gedaan zodat er voldoende licht tussen de gesteltakken doorvalt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel van het stevig snoeien van een vlier is dat die sterk gaat uitlopen. Deze malse nieuwe groei is zeer vatbaar voor zwarte bonenluis en dat lijkt mij in een moestuin niet wenselijk.

 

Op een standplaats in de volle zon wordt een vlier een tamelijk dichte struik die vermoedelijk te veel schaduw geeft. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor het kalken van de ramen (Temperzon etc.) of gebruik maken van schaduwdoek.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. 

 

Naar aanleiding hiervan nog eens goed gelezen; vlier valt af, mee eens. 

Inplaats dat er aan de beide zijden 3 meter over blijft bleek deze week dat er aan één zijde 1 meter komt, aan de andere zijde 2 meter; rekenfout van mij in combinatie met keuze van vereniging over plaatsen kas. Het is zo als het is en dat is goed. 

 

Eerst maar eens kijken naar volgend seizoen. 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...