Polly168 Geplaatst: 11 augustus 2024 Geplaatst: 11 augustus 2024 En hier nog wat foto's. Hoop dat het meeste tijdig af zal rijpen 7 Quote
Dahli Geplaatst: 11 augustus 2024 Geplaatst: 11 augustus 2024 Werkelijk alle planten dragen veel vruchten @Polly168, wat een mooi gezicht! Wat voor soort is de tweede foto (net degene zonder naam 😃)? Die vind ik echt spectaculair 😍! 1 Quote
Polly168 Geplaatst: 11 augustus 2024 Geplaatst: 11 augustus 2024 (aangepast) Daar weet ik dus ook de naam niet van. Super heet, dat weet ik wel al. 11 augustus 2024 aangepast door Polly168 1 Quote
woldistel Geplaatst: 12 augustus 2024 Geplaatst: 12 augustus 2024 (psst @Polly168, het is Thunder Mountain Longhorn. Uit China) 1 Quote
woldistel Geplaatst: 12 augustus 2024 Geplaatst: 12 augustus 2024 Het peperdrogen is begonnen! De eerste Sugar rush peaches liggen met een paar verdwaalde Fresno's in de tray. Wordt ook tijd, want ik zit al even zonder homemade chilipoeder voor in de instant soep en ik merk dat ik dat wel mis. Daarom scheppen we hier nu wat vaker allerlei Koreaanse noedels in een bak, want die weten wel van wanten met chili. Maar ik wil toch liever mijn eigen. 4 Quote
Polly168 Geplaatst: 12 augustus 2024 Geplaatst: 12 augustus 2024 2 uren geleden, woldistel zei: (psst @Polly168, het is Thunder Mountain Longhorn. Uit China) Klopt, dacht al dat ik een woordje miste😁 1 Quote
rorror Geplaatst: 13 augustus 2024 Geplaatst: 13 augustus 2024 Bijna 5 jaar oud. Lastig in formaat te houden als alles verhout. Af en toe sterft er een takje af in de winter, dus wordt helaas elk jaar ietsjes hoger. Schaaltje wordt ondertussen te klein voor deze. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
woldistel Geplaatst: 13 augustus 2024 Geplaatst: 13 augustus 2024 Hij is echt heel mooi, vind ik @rorror Ik heb er ook wel eens aan gedacht en ik heb zelfs al een bonsai schaaltje + onderschaal (had iemand achtergelaten bij het hek van het volkstuincomplex, heb ik na twee weken maar eens meegenomen). Zou deze Scarlett Variegated geschikt zijn? En is het dan handiger om opnieuw uit zaad te beginnen of gewoon komend najaar de boel in te korten en dan kleiner te verpotten? Quote
rorror Geplaatst: 13 augustus 2024 Geplaatst: 13 augustus 2024 De boel korten en dan in de schaal plaatsen, liefst met led er boven, zodat deze in de winter een sapstroom blijft houden. Dat doe ik vaak niet waardoor deze takjes laat terug streven. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 16 augustus 2024 Geplaatst: 16 augustus 2024 De foto op afstand van de peper lijkt de stam altijd wat dunner dat dat het eigenlijk is. Zo is het beter te zien. Heel benieuwd hoeveel dikker zo'n stam nog gaat kunnen worden de komende jaren. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 17 augustus 2024 Geplaatst: 17 augustus 2024 Rocotto Nog 3 soorten 1 verstopt tussen de aardbeien. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mai Pensato Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Op 21-7-2024 om 23:32, Mai Pensato zei: Er hangen al heel veel vriuchen aan mijn plant, ik heb ze niet geteld maar zeker vijftig (de plant is ongeveer 180 cm hoog). Maar die zijn allemaal nog heel lichtgroen van kleur. Gezaaid op 15 februari. Ik vraag me af of het zaad wel soortecht is. Zijn hier moestuiniers die ervaring hebben met Zebrange ? Duurt het echt zo lang voordat ze van lichtgroen door gaan kleuren ? Een maand later zijn er diverse pepers doorgekleurd. De kleur van allemaal is egaal oranje, ik zie (nog) steeds niets van rode strepen. Ik heb even beide ouders gecheckt: de Ajif Fantasy is egaal rood en de Christmas Bell egaal geel. Beiden wel met de kenmerkende vorm. In de rasbeschrijvingen lees ik verder dat de Zebrange verkleurt van groen met strepen naar oranje-geel met onregelmatige rood-oranje streepjes. Bij mij hier heb ik ook in het groene stadium niets gezien van streepjes. We wachten het nog maar even af maar ik vrees dat ik geen streepjes ga krijgen. Op zich heeft deze peper wel een aparte vorm. Foto's vanochtend genomen: 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
woldistel Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Ik had Zebrange zaden van @Melliegekregen. Die van mij zijn nu nog helemaal groen, maar ja in Limburg is alles vroeger, hè 😉 De vorm van die bij mij hangen is ook wat anders. Vorig jaar gingen de Sugar rush stripey volgens mij ook van gewoon peach naar stripey bij volle rijpheid. Misschien dat dat bij deze ook zo is en is de beschrijving te optimistisch? Quote
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Mooi kleurtje @mai pensato Bij mij zaten de strepen er wel al in, maar waren vorig jaar nog wel groen op dit moment. Volgens mij had ik pas 2 rijpe met de moestuinforumdag waar ik er toen 1 mee had genomen. De vorm klopt wel en ik meen op de bovenste foto ook wel wat lichte strepen te zien die roder zijn. Kan ook lichtinval zijn? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 3 uren geleden, Mellie zei: op de bovenste foto ook wel wat lichte strepen te zien die roder zijn. Kan ook lichtinval zijn het is dezelfde peper, eerst gefotografeerd aan de plant, daarna afgeknipt en binnen nog eens op de foto. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
woldistel Geplaatst: 19 augustus 2024 Geplaatst: 19 augustus 2024 Bij mij zien de Zebranges er op dit moment gewoon nog groen uit. De eerste begint wat te verkleuren. Ik vind het net allemaal groene feestneuzen. Van de Habanadas word ik ook blij, zoveel hangt er in deze plant. Het kost me alleen heel veel moeite om ze te laten hangen tot ze rijp zijn 4 Quote
Gallox Geplaatst: 20 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2024 jaloers makend al die mooie fotos jullie peperplanten 😀 vraagje: welke peper is meer de moeite waard kwa smaak? DePeachadew of de Sugar Rush (stripy). Ze schijnen erg op elkaar te lijken. Ik denk alvast na over een volgende keer. Quote
Mellie Geplaatst: 20 augustus 2024 Geplaatst: 20 augustus 2024 Sja… dat ligt er aan waar je van houdt qua smaak. Het zijn alletwee fruitige, pittige pepers, maar de peachadew vind ik wat meer fruit. Geurt wat weeïg. Of ik werd er weeïg van bij grote hoeveelheden. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 20 augustus 2024 Geplaatst: 20 augustus 2024 Mijn eerste peperoogst ooit 😃. Alles is nog klein, maar er hangen nog veel grote exemplaren die nog aan het afrijpen zijn. Links: chiluacle negro (dunwandig, zoetig en wat rokerig en behoorlijk pittig ondanks dat hij maar 2000 shu zou hebben. Deze duidelijk veel meer. Bleef lang natintelen op je lippen, aparte gewaarwording 😊). Midden: rode en groene jalapeno, rechts: ieniemini Madame Jeanette. Planten dezelfde volgorde. Ze zijn echt groot gegroeid! 5 Quote
Dahli Geplaatst: 22 augustus 2024 Geplaatst: 22 augustus 2024 Op 12-8-2024 om 17:53, woldistel zei: homemade chilipoeder Beetje of-topic, maar nu de droger weer van stal is gehaald wil ik graag als de pepers rijp zijn, vooral de chilhuacles, drogen en ook eens zelf chilipoeder maken. Nu ben ik bijna jarig, dus ik dacht, zo’n poeder-maal-machientje is wel iets om te vragen. Welke hebben jullie en is een aanrader? Dank alvast! Quote
woldistel Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Ik heb deze van Koenic. Zit nog een apart bekertje met messen bij voor het malen van noten enzo. Bekertjes van RVS en kan ook in de afwasmachine Als je zoekt op koffiemolen op het forum kom je er nog wel meer tegen. 1 Quote
henkg Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Voor peperpoeder gebruik ik een gewoon elektrisch koffiemolentje. Zoiets: Van hete pepers (gewone Cayenne en heter) maak ik poeder. Dat is goed te doseren. In de pan, maar ook op b.v. een gebakken ei. Milde pepers gaan wellicht beter met de staafmixer. Dan krijg je flakes die nog eetbaar zijn. Flakes van hete pepers blijven -bij korte bereidingen- te heet. Tip voor malen: de kurkdroge pepers eerst in stukjes knippen, en tijdens malen goed schudden. Zo krijg je een egaal poeder, dan wel flakes van egale grootte. O ja: zeker bij poeder moeten de pepers echt kurk- en kurkdroog zijn. Anders krijg je kleine kleffige klontjes. Die KOENIC KCH 2021 Mini van Woldistel lijkt me ook wel wat. Daar kan meer in, en kun je ook voor b.v. noten gebruiken. Nu € 21,- bij Mediamarkt. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Dahli Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Dank jullie wel @woldistel en @henkg! Ook voor de bereidingstips. Hier kan ik wat mee, fijn! 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 23 augustus 2024 Geplaatst: 23 augustus 2024 Ik gebruik al een aantal jaren de SILVERCREST® Elektrische koffiemolen van de Lidl. Werkt voor mij goed 1 Quote
Polly168 Geplaatst: 24 augustus 2024 Geplaatst: 24 augustus 2024 Hier ook de silvercrest. Werkt prima. Kan helaas geen video toevoegen van het malen, maar dit is het resultaat. Tio: niet meteen deksel openen na het malen🤣 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.