Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(toch geen) Chaga, Berkenweerschijnzwam, Inonotus obliquus?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik zag laatst een filmpje over Chaga, een zwam die berkenbomen aantast en daar een soort grote zwarte bult op vormt. En toen dacht ik: hee, wij hebben een berk met zo'n enorme bult waar we al sinds 2009 tegenaan kijken! 

 

IMG_0800.JPG

 

IMG_0802.JPG

 

We zijn dus maar eens wat gaan zagen, om eens te zien hoe dit ding er van binnen uit ziet (de boom is altijd (sinds wij hier wonen) al hol geweest van onderen en dus verwachten we niet dat het ding nog erg lang zal staan...) 

IMG_0805.JPG

 

Dat ging lang niet zo makkelijk als in de meerdere filmpjes die ik nu ondertussen heb gezien...? 

 

IMG_0818.JPG

 

Hier is het stuk er eindelijk af. En veel er van is sowieso 'gewoon' berkenhout lijkt mij? 

 

IMG_0822.JPG

 

Behalve die donkere oranjebruine rand?

 

IMG_0826.JPG

 

IMG_0827.JPG

 

Zodra je die rand breekt ipv zaagt, kijk je er veel lichter in:

 

IMG_0823.JPG

 

In het midden van die grote bult kijk je zo de boom in:

 

IMG_0810.JPG

 

 

Maar goed, heb ik nu dan echt die zwam of kan dit ook wat anders zijn? Voor ik er een theetje van maak zeg maar ;) 

In filmpjes zie je dat ze het vrij makkelijk breken en snijden en fijner maken zeg maar. Dat is bij dat stuk van ons nog wel een opgave! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt op wat anders dan de berkenweerschijnzwam. Die is zo zwart als (houts)kool van buiten en amberkleurig van binnen. Het buitenste deel is ook net steen, hard en broos. Het amberkleurige deel van de zwam is zachter (krasbaar met je nagel). Heb er wel eens thee van gezet door het eerst fijn te malen met een vijzel en mortier. Smaakt behoorlijk nootachtig en aards, met wat hinten van berkensiroop. Vind het best prima te drinken, doe dat overigens slechts enkele keren per jaar. Hier ooit in de bossen wat van geoogst, slechts een klein beetje van de zwam aangezien deze schimmel erg langzaam groeit.

 

Ga er even wat foto's van zoeken op mijn oude telefoon.

aangepast door Stan W
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to (toch geen) Chaga, Berkenweerschijnzwam, Inonotus obliquus?

Heb mijn oude telefoon en ook laptop volledig doorzocht op foto's van de betreffende berk en de berkenweerschijnzwam die daar in leefde. Heb ze helaas niet meer kunnen vinden. Weet wel waar de boom zou moeten staan, maar het is inmiddels 3 jaar later. Tijdens de feestdagen ga ik misschien even een kijkje nemen. Heb wel een foto van de stukjes die ik eruit gebroken heb kunnen vinden. 

 

 

c04523b2-3f14-4ccd-b5cf-e01bd0072454.jpg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

@Jorieke123 Als ik je een tip mag geven...

 

Wees misschien iets voorzichtiger in de toekomst met het afzagen van een stuk boom; dit kan veel schade aan de boom veroorzaken en mogelijk leiden tot de dood.

Voor het oogsten van chaga zou je geen zaag nodig moeten hebben. Chaga herken je makkelijk aan de diepzwarte kleur en bij het afbreken is het oranje van binnen, zoals op de foto van Stan. In principe is dit met de hand af te breken, maar soms heb je hier een hakbijl voor nodig.

Er zijn 'lookalikes' zoals boomkanker (iets wat lijkt op jouw foto) en plekken waar uitschieters ontstaan, waar kleine takjes uitsteken. Deze zijn van veraf soms lastig te onderscheiden, maar van dichtbij kun je het verschil goed zien: alles wat niet pikzwart is, is geen chaga. Tenzij iemand je voor was met oogsten, dan zie je de oranje binnenkant.

 

Succes met het vinden van je chaga 😀

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...