Guus D Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 Aanstaand weekend is het weer kom oin de kas. Ik ga ook dit jaar weer bij verschillende berdrijven kijken bij ons in de buurt! Www.komindekas.nl Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 28, 2012 Share Posted March 28, 2012 He wat leuk! helaas weinig bij mij in de buurt....misschien ga ik de kunst eens afkijken in Grubbenvorst....paprika's enz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Vanmiddag lekker op pad geweest naar aanleiding van deze tip Paprika, cherrytomaat,rozenkwekerij en komkommerkweek bezocht. Ik vond het erg leuk om de professionals eens aan het werk te zien....meteen ook bekeken hoe ze het zaakje opbinden. Er is natuurlijk veel geautomatiseerd. Wil de foto's en een deel info graag met jullie delen: De mooiste was de paprikakwekerij die ook bezig zijn met een boortoren op hun terrein en daar 2,5 km diep mee de aarde ingaan om in de nabije toekomst over te gaan op aardewarmte. De mensen stonden de bezoekers heel goed en informatief te woord. De slechtste vond ik de komkommerkwekerij die wel meedeed maar niet veel opengesteld had voor publiek...alles afgeschermd met plastic....foto's kon je niet echt mooi maken.....Mogelijk bang voor beschadiging aan hun planten....maar dat kon best anders....je doet mee aan zo'n dag of niet Er was niet veel te zien, nauwelijks info en binnen 5 minuten was ik weer buiten. Respect had ik voor de tomatenkweker die erop vertrouwde dat bij de ingang iedereen zijn schoenen goed over de ontsmettingsmat afveegde en geen planten zou aanraken....Ze maakte gebruik van hommelkasten voor de bestuiving en hadden aan elke plant een zakje hangen waar beestjes uitkwamen die schadelijke beestjes op aten. De rozenkwekerij was heel mooi en rook lekker natuurlijk. er was ook een primeur met een nieuwe roos , die tentoongesteld werd. Maar voor mij was de primeur bij de ingang!!! Geen kroketten maar bloemen "uit de muur" 2 x per dag ververst De primeur de "Pordosol" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted April 1, 2012 Author Share Posted April 1, 2012 Ik heb bloemen fgezien (weet niet meer hoe ze heten) Toen een paprika kwekerij, toen een komkommer kwekerij(ook met dat plastic, maar dat is voor besmetting) Toen een aardbeienkwekerij, en toen de tomaten, met dezelfde ontsmettingsmachine als geedee. En als laatste de perkplantenkwekerij. Naar welke regio ben jij geweest Geedee? Misschien hebben we elkaar wel gezien. Ikke: regio asten heusden. Ik vond het een geslaagde en leuke dag omdat ik later zelf ook iets in die sector wil gaan doen en hier kon ik mooi kijken wat mij het leukste lijkt, kan de volgende vier jaar ook nog met stages enz. Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Grubbenvorst...was t dichts bij...uur rijden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefje78 Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Leuk Geedee, zo'n fotoimpressie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 vond ik ook!! Wat ik nog vergat te vertellen, en sommigen vast al weten, is dat ze bij de paprika's maar 1 hoofdstengel laten gaan(die is 4,5 meter in septenber ) en alle zijtakken max 20cm laten zitten, zo blijven de vruchten zo dicht mogelijk bij de stam. Ze halen de kop uit de zijtak. Dat geeft blijkbaar een maximale vrucht qua gewicht. (...en is ook makkelijker met oogsten voor hun...moeten er met karretjes langs kunnen...) Ik ga dat maar eens na-apen met mijn planten...s kijken hoe dat uitpakt bij een amateur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Goede tips in de kassen Geedee Dat van die paprika heb ik laatst ook in 1 van mijn moestuinboeken gelezen. Ga het ook proberen. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Zo Geedee, dat was een leuk uitstapje, en wat een mooie foto's heb je gemaakt zeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruitertje Posted April 2, 2012 Share Posted April 2, 2012 Leuk! Ik wou er ook heen maar ik kwam er pas Zaterdag achter dat het al weer was en Zondag kon ik niet. Quote Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts