Anneli Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Hoi Allemaal, Ik ben een eerste keers moestuiner (hahaha leuk woord) en ik heb vorige week zelf een bak gemaakt van piepschuim en daar bovenp een glasplaat. Deze bak heb ik de afgelopen dagen buiten gehad met daarin potjes met kerstomaatjes, tomaten en komkommers. Tot mijn grote verbazing is er nog steeds niks te zien. Ik heb ze elke dag besproeid en dus in de zon gehad zodat het lekker warm was in de bak....was dat verkeerd? Ik hoor het graag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Ik denk dat het in de nacht te koud is....om te kiemen willen tomaten ook in de nacht meer dan 17 graden hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Kan ik ze dan nu nog naar binnen verplaatsen of is het een verloren zaak en moet ik opnieuw gaan zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Gewoon binnen zetten met de glas/plastix erop. Lekker warm en vochtig. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Ik zou ze lekker naar binnen halen en even een weekje afwachten. Dan nog niets te zien ben je nog op tijd met opnieuw zaaien! Vanaf nu tot half april is een hele mooie tijd voor tomaten, komkommer zou ik zelfs nog ietsje later doen, meestal is de grond buiten pas warm genoeg begin juni.Tomaatjes mogen na half mei naar buiten. Eerst moet je de plantjes afharden, dus laten wennen aan dat het kouder is buiten. Overdag een paar uurtjes buiten, pas op met volle zon, dan verbranden ze!Dan een paar dagen erna als het 's nachts niet te koud wordt ook 's nachts buiten laten staan. neem daar een week of 2 de tijd voor en dan zet je ze in de grond! Komkommer kan heel slecht tegen grote verschillen in temperatuur, vandaar dat die iets later mag Je kan ook zaien in bakjes van de chinees, plastic bekertjes, bakjes van champions e.d. Rechtsboven is een zoek optie, zijn een paar topics over S6 Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 In ieder geval naar binnen halen. Tomatenplantjes kunnen pas vanaf 15 mei (of zelfs iets later) naar buiten.Maximaal een week even aanzien of er nog iets gebeurt.Daarna (of misschien nu al) opnieuw zaaien. Dit forum, maar ook Google is je vriend. Als ik intyp: 'tomaten zaaien', dan vind ik als eerste hit:http://www.tuinadvies.nl/tomaten_zaaien_afharden.htmDaar lees ik: 20 - 22 / 25 graden (dag en nacht)Kijk bijvoorbeeld ook eens op: http://www.freewebs.com/ruudendiana/tomaten.htmhttp://ruudendiana.webs.com/komkommer.htm Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Geef ik de hoop nog niet op! Fijn zo'n forum!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Daar lees ik: 20 - 22 / 25 graden (dag en nacht) Vind ik wat overdreven. Met 18 tot 20 graden, 's nachts wat lager, komen ze ook met 2 weekjes op. Geen verwarmde kasjes nodig, en ook niet de hele nacht de verwarming aan Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansK Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Buiten is wel optimistisch Hierboven is al het nodige gezegd over de teelt. Maar je geeft aan dat je eidere keer sproeit met water. Dat zou ik niet doen. Dan sproei je waarschijnlijk de zaadjes ook weg. Als het nat is en kan broeien is het goed (mijn ervaring). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneli Posted April 9, 2012 Author Share Posted April 9, 2012 Hoi Allemaal, Ik heb de tomaatjes boven op zolder gezet, "achter het raam". En ik denk dat ik gewoon geduld had moeten hebben....tadaaaaa hier zijn ze dan! Die grote zijn mijn komkommers....de kleintjes de kerstomaten en de gewone tomaten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted April 9, 2012 Share Posted April 9, 2012 Jaaa...toch gelukt...de mijne willen maar niet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Ohw, ik wou ze al bijna in de volle grond zetten, die tomaten. Doe ik maar even niet. haha Kan komkommer überhaupt in de volle grond? of moet ik die echt in mn bak houden vd zomer? gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Antione, beide pas na half mei (ijsheiligen = de meeste kans op vorst geweken) buiten uitplanten. Met name komkommers zijn zeer gevoelig voor vorst en temperaturen onder de 10 graden in het algemeen. Uiteraard kunnen komkommers gewoon in de volle grond geteeld worden, het ene ras is daar beter geschikt voor dan het anderen. Google er maar eens naar of stel je vraag in een nieuw topic Ik ga de komkommers/courgette/pompoen volgende week of over twee weken zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 10, 2012 Share Posted April 10, 2012 Nou super toch voor je Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Nee Jeanne....niet de mijne bedoelde ik. Heb ze nu een paar dagen op de versterbank en de verwarming en......jahoor: piepkleine groene puntjes....Joepie! Die van jou...zag ik net...zien er al echt als een plantje uit!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Dan komt het toch nog goed,met je plantjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrietje Posted April 11, 2012 Share Posted April 11, 2012 Yes! denk 't ook! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts