Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Super hots peper topic 2024 ( pepers vanaf 1 miljoen shu ) 🌶️


Ruderalis

Aanbevolen berichten

Bij deze open ik het nieuwe topic betreft de super hots aangezien dit toch net even wat anders is dan de gewone eetbare pepers!

 

De bedoeling is dat hier de peper soorten vanaf 1 miljoen shu in terecht komen om het gewone peper topic 2024 te ontlasten.

 

Ik maak het nu alvast aangezien ik zie dat het gewone peper topic 2024 al loopt, zelf begin ik pas eind februari anders groeien de peper planten mn huis uit (te groot)!😂

 

Veel plezier allemaal en laten we er mooi leerzaam groot topic van maken.

 

Grt, Ruderalis 😎

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Bij deze zal ik nu de concurrent van de Carolina Reaper onthullen die ik dit jaar voor het eerst zal kweken, het is de “ Primotalii “

 

IMG_0006.webp

 

 De Primotalii is ontwikkeld in Engeland door Chris Saunders en het is een kruising tussen een 7 pot primo en een Fatalii!

 

Qua shu wordt de peper ingeschat op 2.2+ miljoen shu, qua mondgevoel wordt hij door professionele peper proevers heter bevonden dan de Carolina Reaper.

 

Ik heb me vorig jaar behoorlijk verdiept in deze peper en ben zeer benieuwd naar mijn eigen resultaten in vergelijking met de Carolina Reaper die hier uiteraard ook weer gekweekt zal worden in twee verschillende phenotypes, de originele Amerikaanse en de Italiaanse.

 

Wordt vervolgd zodra we van start gaan.🤞

 

 

 

aangepast door Ruderalis
Filmpje toegevoegd!
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een paar jaar geleden begonnen de Carolina Reaper te kweken naast de gewone eetbare pepers omdat ik de Reaper een interessante plant vond, ik heb er inmiddels peper poeder en hot saus mee gemaakt, veel meer kan je er niet mee.😂

 

De Primotalii is er nú bijgekomen aangezien die nog heter schijnt te zijn dan de Reaper dus die heeft ook weer mijn interesse te pakken.

 

Mijn obsessie is de heetste peper ter wereld te kweken, voorheen was dat de Carolina Reaper en nu is dat de Primotalii!

 

De kenners zullen zeggen dat de Pepper X de heetste peper ter wereld is en dat klopt ook alleen zijn daar (nog) geen zaden van te koop in de handel, dus in mijn ogen doet de Pepper X (nog) niet mee.

 

Mijn doel vanaf dit jaar is niet meer alleen de heetste peper ter wereld te groeien maar om mee te gaan doen om de heetste peper ter wereld te proberen te creëren.

 

De Primotalii is er dus feitelijk bijgekomen om hem dit jaar te gaan kruisen met de originele Carolina Reaper van Ed Currie uit South Carolina in America om te proberen een nog hetere peper te creëren, de kruising is tot nu toe nog niet gedaan.🤞😎

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis  Ik had op 28 dec j.l. nog gepost in het Carolina Kweekchallenge 2023 topic en de naam ook gewijzigd door 2024 toe te voegen. Dit leek mij wel handig om alle info en ervaringen van de CR bij elkaar te houden.

 

Waarschijnlijk heb je dat gemist en je hebt nu een nieuw topic geopend en het wat breder getrokken.

Dat kan uiteraard ook.

mij maakt het niet zoveel uit, lijkt me wel goed om de 2024 ervaringen wel in 1 topic bij elkaar te houden.

 

Tja en dan de vraag wat de allerheetste peper ter wereld is. Ik volg het niet op de voet maar heb begrepen dat de Pepper X nu bewezen/aantoonbaar heter is dan de Carolina Reaper. Het klopt inderdaad dat er nog geen zaden van beschikbaar zijn.

Wat betreft die Primotalii: daarvan "beweren sommigen" dat die vergelijkbaar is met de CR en misschien wel heter.

Maar heb nergens gelezen dat hier bewijs van is. Terwijl jij dit toch heel stellig beweert: waar is dat dan op gebaseerd?

 

Een heel mooi streven van je om zelf een nog hetere peper te creeren door zelf te gaan kruisen. Je hebt de lat wel heel hoog liggen  (veredeling is namelijk een hele wetenschap en kunst op zichzelf en het kan heel veel jaren duren en heel veel kruisingen voordat er enig succes geboekt wordt). Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen en zal het met belangstelling volgen.

 

Overigens heb ik de Carolina Reapers gezaaid op 13 januari j.l. Ik had nog 2 zaadjes over van de 5 Italiaanse die ik vorig jaar van je gekregen heb. Daarnaast nog nieuwe zaden gekocht en ook daarvan 2 gezaaid.

Vandaag, 9e dag na zaaien,  zie ik dat 3 van de 4 CR's gekiemd zijn (vorig jaar was dat 1 dag eerder). Foto's volgen binnenkort.

 

 

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Ruderalis zei:

Ik ben een paar jaar geleden begonnen de Carolina Reaper te kweken naast de gewone eetbare pepers omdat ik de Reaper een interessante plant vond, ik heb er inmiddels peper poeder en hot saus mee gemaakt, veel meer kan je er niet mee.😂

 

De Primotalii is er nú bijgekomen aangezien die nog heter schijnt te zijn dan de Reaper dus die heeft ook weer mijn interesse te pakken.

 

Mijn obsessie is de heetste peper ter wereld te kweken, voorheen was dat de Carolina Reaper en nu is dat de Primotalii!

 

De kenners zullen zeggen dat de Pepper X de heetste peper ter wereld is en dat klopt ook alleen zijn daar (nog) geen zaden van te koop in de handel, dus in mijn ogen doet de Pepper X (nog) niet mee.

 

Mijn doel vanaf dit jaar is niet meer alleen de heetste peper ter wereld te groeien maar om mee te gaan doen om de heetste peper ter wereld te proberen te creëren.

 

De Primotalii is er dus feitelijk bijgekomen om hem dit jaar te gaan kruisen met de originele Carolina Reaper van Ed Currie uit South Carolina in America om te proberen een nog hetere peper te creëren, de kruising is tot nu toe nog niet gedaan.🤞😎

 

Leuke uitdaging! Wie weet gaat het je lukken

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mai Pensato

 

ik had je posten inderdaad gemist aangezien ik altijd echt even een paar maanden afstand neem van het forum om weer even op te laden voor het nieuwe seizoen!☺️

 

Ik moet zeggen dat je werkelijk een top eerste seizoen hebt gedraaid met de CR en zo ie zo wel.👌

 

Ben benieuwd naar je eventuele veranderingen dit seizoen.

 

Wat betreft de 2 topics denk ik dat ze wel naast elkaar kunnen bestaan, het Reaper topic specifiek betreft Reapers en het superhots topic als allround topic voor iedereen die andere pepers kweekt vanaf 1 miljoen shu.

 

Betreft de heetste peper ter wereld, dat is idd. de pepper X maar nogmaals die is niet als zaad of stek verkrijgbaar dus daar kan ik niks mee.

 

Waar ik wel wat mee kan is de CR en de Primotalii waarvan ik na een vol jaar (vorig seizoen) media bekijken over de Primotalii wel kan zeggen dat het elkaars concurrenten zijn!

 

Ik baseer me vooral op de bevindingen van Johhny Scoville een professionele peper proever die stelt dat de Primotalii de heetste peper is die hij tot nu toe geproefd heeft.

 

Er zijn nog een hoop meer peper proevers die dit ondersteunen vandaar mijn misschien wat stelligheid aan de andere kant kan ik pas echt stellig worden wanneer ik ze aan het eind van dit seizoen tegen over elkaar zelf kan beoordelen dus ik kom hier zeker nog over terug en zal dit samen met @rorror 😆 gaan beoordelen.

 

Het tweede punt het kruisen tussen beide soorten is ontstaan aangezien ik me vorig seizoen ook behoorlijk heb verdiept in de kruisingen die mensen naar Johnny Scoville instuurden en zodoende is de interesse daarin ontstaan.

 

Verder moet je het wel hobby matig zien, ik heb geen grote commerciële intenties, ik zie het wel als een meerjarig project maar laten we eerst maar eens een f1 proberen te creëren.😉

 

Mijn school achtergrond ( heel lang geleden) is de tuinbouw school dus vandaar dat ik het wel aandurf, ik moet me trouwens nog wel altijd goed verdiepen in wat ik wil ondernemen maar dat heb ik dus vorig jaar in alle stilte gedaan.


Top trouwens dat je wederom verder gaat met de CR en ook met 2 verschillende strains, het is een geweldige plant, zelf kweek ik ook dit jaar 2 verschillende strains van de CR dus we zullen weer genoeg materiaal hebben.

 

Ik ben op dit moment nog wat materiaal aan het bestellen om zo tegen het einde van februari weer van start te gaan, ik ben gelukkig nu niet ziek zoals vorig jaar dus ik kan niet wachten om weer te beginnen en ik kijk uit naar weer eens een top seizoen.

 

Let the Reaper games begin!!🤞😎

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Ruderalis zei:

Wat betreft de 2 topics denk ik dat ze wel naast elkaar kunnen bestaan, het Reaper topic specifiek betreft Reapers en het superhots topic als allround topic voor iedereen die andere pepers kweekt vanaf 1 miljoen shu.

 

 

Prima,, dan blijven we onze ervaringen met de Carolina Reaper posten op het "Challenge"topic.

Ik zag dat je ook de poll had ingevuld.

Hoop dat meer MTF'ers dat doen zodat we weten wie nog meer de CR kweekt dit jaar

 

 

En richt dit topic zich op andere extreem hete peper soorten en ook jouw ervaringen met het kruisen. 

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/22/2024 at 3:58 PM, Ruderalis said:

Ik ben een paar jaar geleden begonnen de Carolina Reaper te kweken naast de gewone eetbare pepers omdat ik de Reaper een interessante plant vond, ik heb er inmiddels peper poeder en hot saus mee gemaakt, veel meer kan je er niet mee.😂

 

De Primotalii is er nú bijgekomen aangezien die nog heter schijnt te zijn dan de Reaper dus die heeft ook weer mijn interesse te pakken.

 

Mijn obsessie is de heetste peper ter wereld te kweken, voorheen was dat de Carolina Reaper en nu is dat de Primotalii!

 

De kenners zullen zeggen dat de Pepper X de heetste peper ter wereld is en dat klopt ook alleen zijn daar (nog) geen zaden van te koop in de handel, dus in mijn ogen doet de Pepper X (nog) niet mee.

 

Mijn doel vanaf dit jaar is niet meer alleen de heetste peper ter wereld te groeien maar om mee te gaan doen om de heetste peper ter wereld te proberen te creëren.

 

De Primotalii is er dus feitelijk bijgekomen om hem dit jaar te gaan kruisen met de originele Carolina Reaper van Ed Currie uit South Carolina in America om te proberen een nog hetere peper te creëren, de kruising is tot nu toe nog niet gedaan.🤞😎

 

 

Pepper X is door het World Guinness  Book of Record erkend als de heetste peper ter wereld. 

 

Hier de video met de uitreiking van het certicaat en een aantal proef personen die de proef op de som nemen; 
 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Twee weken geleden heb ik 5 primotalii rood peper zaden gezaaid, tot nu toe staan er 3 zaailingen 🌱 en  de 4e laat zich ook al zien dus ik verwacht dat de 5e ook wel opkomt en dan hebben we een 💯% score.

 

Het gaat zo als dat is met de hete peper soorten erg langzaam maar gelukkig ben ik op tijd begonnen, de zaden ontkiemen hier bij een temperatuur van 27 / 28 graden in de propagator tent.

 

Mijn observatie tot nu toe; de zaden lijken precies op de zaden van de Carolina Reaper, het ontkiemen gaat net zo langzaam als bij de CR en de kiemplantjes lijken tot nu toe precies op die van de CR.

 

Het gaat dus gewoon goed en naar verwachting, over een paar weken kunnen we er nog meer over vertellen, wordt vervolgd.

 

IMG_0163.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...