Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier geen NAK pootgoed aangezien ik alles in Duitsland koop. De meeste aardappelen zijn overigens wel gekocht, maar enkelen zijn uit eigen oogst van vorig jaar.  

Ik heb ze niet express laten zitten maar ook niet weggehaald. Heb tot nu toe nog geen last gehad van de ziekte. Alleen van de stomme coloradokever. Dit is het eerste jaar dat ik het heb en komt volgensmij echt door het vieze natte weer. 

Hier wordt ook juist in de herfst aardappelen (in ieder geval bij hobbyboeren) gepoot. Heb ik nog niet gedaan hoor, maar ga ik deze herfst wel proberen. Dus zou er geen verschil zijn tussen laten zitten en zelf planten.  Behalve dat je niet de pootaardappelen kiest en dat ik van tuin-bed wissel. 

Geplaatst:

Om te vragen wat nu het handigst is? Tijd terug draaien gaat niet, dus wat is gebeurd kan ik toch niet veranderen. 

Het is niet verplicht om gecertificeerde aardappelen te gebruiken in Duitland. Alleen als je ze wil verkopen en dat doe ik niet. Ik eet ze zelf en plant ze evt weer zelf. Er daar gelden geen beperkingen op (alleen dus als ik ze wil verkopen) 

Geplaatst:

Heeft het nog nut om zo laat aardappels te poten? Heb 2 late rassen nog liggen en vanwege het aanhoudend bijzonder slechte weer geen zin gehad om aan aardappels te beginnen. Aan de andere kant is 2 kg (inmiddels uitgelopen) pootgoed weggooien ook zonde.

Geplaatst:

@Stan WJe kan altijd nog poten als je plaats hebt, landbouwers denken op een andere manier, omdat je later poot, moet je ook later oogsten en bij hun is de kans dan veel groter dat je in  latere najaar niet meer met machines op het veld kunt en de knolgroottte zal waarschijnlijk ook kleiner zijn, maar voor jou maakt dat normaal niks uit en voor hetzelfde geld hebben we een goede nazomer.

@RedTomato  je gaf aan dat waarschijnlijk een aantal al besmet zijn, het eerste wat je dan normaal en zo snel mogelijk doet is bladeren met vlekken weghalen, is het al te erg en zit het in de stengel, dan het volledige loof, en nadien telkens het veld verder controleren. Eenmaal op dat veld besmetting is gebruik je de aardappels niet meer als pootgoed, of laat je achtergelaten ook niet meer opschieten in de lente, de kans is immers groot dat die de volgende lente jouw nieuwe aardappels  en die van je buren opnieuw gaan besmetten.

• Like 2
Geplaatst:

Dan ga ik ze binnenkort gewoon in Berghem poten. De lente moet tenslotte nog beginnen en wie weet krijgen we met heel wat geluk dit jaar nog iets van zomer te zien. Ze zijn als het goed is prima tot zeer resistent tegen phytophtora, dus dat zit wel oké.

Geplaatst:

Ik zie eigenlijk geen berichten over de Phytophtora. Het was flink in het nieuws. Ondanks dat voornamelijk over de zuidelijke provincies ging. Nu met de hoge temperaturen komt het ook aanzetten in de oosterse provincies. Veldjes met gevoelige soorten zijn compleet naar de bliksem.

Ik heb zelf de zogenaamde robuuste soorten (3 stuks), waarbij mij opvalt dat de soort Cameo toch niet zo resistent is als ik graag zou willen. Zo hier en daar blaadjes en stengels moeten wegknippen. Gaan spuiten wat ik vroeger deed wil ik liever niet.

Sarpira en Peterpan die er naast staan geven nog geen krimp. Hoe is dat bij andere tuinders?

Geplaatst:

Hier vorige week de parel gerooid. Ik vermoedde dat de Phytophthora er in zat. Ik heb verder alleen de meest resistente rassen uitgeplant omdat er hier veel aardappel verbouwd wordt. Maar de parel is een locale aardappel en bloemig. Leek me leuk en lekker. Doe ik dus ook nooit meer. Vandaag de andere vroege aardappels rooien Camillo en alouette. Die zien er nog prachtig uit. Ik had ook een rijtje Peter pan van overgehouden aardappels van vorig jaar. Die geven echt een geweldige opbrengst. Bijna 2 kilo per plant.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik ben heel erg tevreden over mijn aardappel oogst, het was een experiment omdat ik wat aardappels overhad in de schuur die mooie uitlopers hadden gemaakt en ik 2 35L boomkuipen overhad heb ik doe gevuld met gebruikte potgrond van het jaar ervoor en hier wat aardappel mest aan toegevoegd, ik heb in beide emmers 6 poters gedaan verdeels over 2 lagen de oogst was 2k mooie grote aardappels per emmer en geen last gehad van phytophtra waar de rest van de gehele vereniging hier wel last van had, volgend jaar zeker voor herhaling vatbaar en dan wellicht in 160L kuipen 😇😇

Geplaatst:
11 uren geleden, bonnie f zei:

Hier vorige week de parel gerooid. Ik vermoedde dat de Phytophthora er in zat. Ik heb verder alleen de meest resistente rassen uitgeplant omdat er hier veel aardappel verbouwd wordt. Maar de parel is een locale aardappel en bloemig. Leek me leuk en lekker. Doe ik dus ook nooit meer. Vandaag de andere vroege aardappels rooien Camillo en alouette. Die zien er nog prachtig uit. Ik had ook een rijtje Peter pan van overgehouden aardappels van vorig jaar. Die geven echt een geweldige opbrengst. Bijna 2 kilo per plant.

Zo heb ik ook buren die Parel telen. De een zal dat nooit meer doen. De andere heeft ze volgend jaar zo weer. Voor mij volgend jaar geen Cameo meer.

Geplaatst:

Hier doen de vroege Frieslander en de vroege Vitanoir het uitstekend en beide soorten zijn heerlijk van smaak.

De cammeo is uiteraard nog niet zo ver maar ziet er prima. Beetje Colorado's maar die pluk ik er af en dat is het.

Nog geen nare ziektes kunnen waarnemen. Maar wellicht door het weer, hier in het noorden is niet half zoveel gevallen als zuidelijker.

Geplaatst:

Vandaag een aantal planten Anais  reguliere teelt geoogst en het was een zeer mooie oogst.

De planten werden slecht, dus ze moeten er uit, maar er zit nog wel wat groei in.

De Triplo staat slechter en de Texla weer mooi.

Geplaatst:
Zo heb ik ook buren die Parel telen. De een zal dat nooit meer doen. De andere heeft ze volgend jaar zo weer. Voor mij volgend jaar geen Cameo meer.
Waarom niet? Ik heb ze ook staan.

Geplaatst:
Op 27-6-2024 om 18:39, Kevins Moestuin zei:

@hoekman ik zou zelf een aardappelras niet direct afschrijven gebasseerd op dit jaar er is extreem veel regen gevallen en relatief weinig zon uren. 

Ik zoek volgend jaar wel een ander soort. Ik heb 2 andere robuuste soorten die geen krimp geven.

Van de regen hebben ze niet zo veel last van gehad. Dat waren voornamelijk buien. Na de bui waren de piepers zo weer droog door wind en zon.  Texla zal ik ook niet meer telen ivm vergelijkbare problemen. De Cameo was zelfs fors slechter ivm stengel Phytophora.

En antwoord op @bonnie f. Als er een oud ras is die erg gevoelig voor de schimmel is het de parel wel. Altijd de eerste planten die aangetast zijn. Zolang de Welkoop die piepers nog verkopen, zullen ze ook verbouwd worden op ons complex.

Geplaatst: (aangepast)

Hier sterven de eerste planten Cammeo af. Dat zou pas later moeten ergens begin of half augustus. Heeft er iemand een plaatje van hoe phytoftera er precies uit ziet. Inmiddels wel bruine plekken in het blad, maar nier van die grijs rot achtige plekken als in tomaten. Dus of het phytoftera is…?

ls de oogst dit jaar weer niks is als vorig jaar ga ik iets anders zoeken. Maar ik plante ze veel te diep eerst, daar warmt de grond niet op, dus heb hoop dit jaar.

aangepast door MH95
Geplaatst: (aangepast)

Jouw zoekopdracht helpt beter. Dan is het gelukkig geen phytoftera. Het ziet er meer uit als early blight. Geen idee of dat het is en wat de Nederlandse naam in.

aangepast door MH95
Geplaatst:

Dat is waarschijnlijk waarom er planten vroeg afsterven. Ik ga eens uitzoeken wat er tegen te doen. Maar ik vrees dat Cammeo bij mij er gevoelig voor is. Volgend jaar een ander ras. Ik heb Cammeo genomen omdat iemand er geweldig oogst van had en hoog resistent tegen phytoftera, maar tot nog toe valt het tegen.

Geplaatst:

Ik zoek volgend jaar wel een ander soort. Ik heb 2 andere robuuste soorten die geen krimp geven.

Van de regen hebben ze niet zo veel last van gehad. Dat waren voornamelijk buien. Na de bui waren de piepers zo weer droog door wind en zon.  Texla zal ik ook niet meer telen ivm vergelijkbare problemen. De Cameo was zelfs fors slechter ivm stengel Phytophora.
En antwoord op @bonnie f. Als er een oud ras is die erg gevoelig voor de schimmel is het de parel wel. Altijd de eerste planten die aangetast zijn. Zolang de Welkoop die piepers nog verkopen, zullen ze ook verbouwd worden op ons complex.
Aha, het is hier DE aardappel. Voor mij dus niet.

Geplaatst:

de vroege aardappels ben ik nu aan het oogsten, vitabella, planten zien er gewoon gezond uit, aardappels ook prima, geen gaten van slakken.

De lady christl was enigzins aangetast door phytophtora, de knollen hebben veel groeischeuren (open ruggetjes) en ook veel met gaten van slakken erin. De goede smaken overigens wel echt heel lekker.

Nu hebben de mozart en sante ook vlekken waarvan ik dacht dat het phyt was, maar er zit geen pluis op de onderkant en het komt ook niet op de stengels vooralsnog. Deze moeten ook nog een maandje groeien. Wat kan dat voor iets zijn? Dus elke plant wel een paar blaadjes met gele / bruine vlek.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

@RobN Alternaria. Zwarte stippen die lijken op inktvlekken en het blad wordt snel geel.

Het begint bij mij ook op de Mozarts, vond ze nog redelijk bestendig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...