Lia56 Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Ben ik genept? Ivm weinig ruimte heb ik een zakje met 8 pootaardappelen gekocht. Ziet er vreemd uit. Quote
Lia56 Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Eentje open gesneden Nu zijn tomaat en aardappel wel aan elkaar verwant maar toch vreemd Quote
Lia56 Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Wel dit gevonden op internet maar geloof nooit dat die t zijn https://www.pickandjoy.com/nl/potatom#:~:text=Wat is een Potatom%3F,namelijk zowel tomaten als aardappelen! Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 (aangepast) Aardappels zijn ook maar planten, na het bloeien en het gedoe met de bijtjes zijn ze bevrucht en gaan ze zaad aanmaken, zoals zo veel planten doen. We zaaien bijna nooit aardappels omdat de nieuwe planten gekruist kunnen zijn en de knollen zijn 100% genen identiek. Wil je een nieuwe soort dan kan je met het zaad verder. Lees ook: Bintje - Wikipedia Ze zien er prima uit voor dit moeilijke aardappeljaar en zo te zien van de foto op weg om bijna gerooid te worden. Het blad gaat nu van donkergroen naar gelig. Op de foto de bloemtrosjes voor het vormen van de vruchtjes. 4 juli 2024 aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Je kan ook gewoon zaad kopen bv als je zou willen en je foto is een normale vrucht van een aardappel @Lia56, het is alleen veel gemakkelijker om te starten van pootgoed en vooral met knollen heb je geen probleem met zaadvastheid zoals @Patrijs zegt, een knol van een f1 maakt het jaar erop terug dezelfde f1 aan, dit in tegenstelling tot het zaad dat je ervan zou nemen. Potatom (of tomtato) is iets anders, daar start je van 2 planten, je ent dan een tomaat op een aardappel, zie bv experiment van @Frans 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Wat is jullie ervaring met Peter pan aardappels? Hier enorme opbrengst van een paar overgebleven aardappels van vorig jaar. Bijna 3 kg per plant. Wel erg onregelmatig van vorm en gevoelig voor doorwas. Dat maakt me wel aan t twijfelen voor volgend jaar. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
hoekman Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 @bonnie f Ik heb ook Peter Pan. Geweldig veel loof en tot nu toe zonder sporen van Phytophtora. Het zijn middellate aardappelen die nu ongeveer net uitgebloeid zijn. Die ga ik voorlopig ook nog niet oogsten. De opbrengst zal zeker groot zijn. Ik herinner mij van vorig jaar geen negatieve dingen over die pieper. Ik weet een ding al zeker: volgend jaar zeker meer Peter Pan. En geen Cameo meer. Iets anders: ik zag in de supermarkt dat aardappelen momenteel voor goudprijzen verkocht worden. Tot bijna € 3 per kg. Nog even en we moeten een bewakingsdienst instellen op de volkstuin. Quote
bonnie f Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Ik heb er 2 geoogst omdat ze in de weg stonden. De rest mag blijven staan. Het zijn er niet veel maar ik heb meer dan genoeg. Cameo doet t bij mij ook prima. Alleen parel niet maar dat kwam door de Phytophthora. Lokale aardappel, leek me leuk. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
hoekman Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 @bonnie f Inderdaad een aardappel in oost Nederland. Helaas nog steeds populair bij de oudjes. Je ziet zelf stalletjes met aardappelen met de vermelding Parel. Blijft bij de Welkoop te koop. Quote
bonnie f Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Inderdaad. Mensen in deze omgeving verheugen zich op de nieuwe oogst parels. Ik begin er niet meer aan. Idem rattes en andere culinaire piepers. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Roelie Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Drie soorten vroege aardappelen. Ach, het oog wil ook wat hè? Maar.... ze zijn smakelijk. Ik moest wel even wennen aan een bijna zwarte pieper op het bord, maar ze zijn heerlijk Vitanoir van v.d.Wal. Die gele zijn Frieslanders, evenzeer een traktatie en die rooien ben ik helaas vergeten, schiet me even niets te binnen, maar ze staan voor morgen op het menu.... Nu zijn er enkel nog de Cammeo's, maar dat duurt nog eventjes. Ze zien er trouwens goed uit, geen phytophtora, geen ander malheur. 4 Quote
RobN Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Deze vlekken heb ik. Wat is dat dan? Quote Onkruidmanager 1.0
appelvrouw Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 (aangepast) Dat zou helaas wel eens aardappelziekte kunnen zijn. Er is een test.. een aangetast blad met een druppel water in een plastic zakje binden en dan zie je de volgende dag iets als het phytophthora is.. het staat me niet helemaal meer bij wat precies, wit pluis of schimmel? Anderen weten dat wel hier. 7 juli 2024 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 (aangepast) Het kan ook alternaria zijn. Je moet zelf het gewas even onderzoeken nadat je je ingelezen hebt. Diagnose op afstand is veel moeilijker. 🤔 Link: Brancheorganisatie Akkerbouw (kennisakker.nl) 7 juli 2024 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
CherryCharlie Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Ik heb voor de lol 3 gespruite aardappelen uit de kelder in de grond gestopt (van de lokale bioboer op de markt) en die zijn compleet de klauwen uit geëscaleerd. De planten zijn enorm. Kan ik die soort van snoeien / toppen zonder dat ik de boel verpest? En moet ik dat dan nog op een specifieke manier doen, of kan ik gewoon *snip snip klaar*? (Kan echt niet wachten om te zien hoe ze het onder de grond hebben gedaan, maar is volgens mij nog niet tijd om te rooien.) 1 Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Patrijs Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Waarom zou je gezonde planten snoeien? Dat gaat alleen maar ten koste van de opbrengst. Normaal gesproken moet het loof juist niet heel hard/hoog groeien. Dat komt meestal door overbemesting en geeft veel loof en weinig tot geen aardappels. Op de gemiddelde grond kan de aardappel op oude kracht groeien en heeft dus geen extra of slechts lichte bemesting nodig. Zelf geef ik ze wat rijpe compost als extra gift. Ook groeien ze ver uit als ze te donker of te dicht opeen staan, ook niet ideaal. Ga je de aardappel melken dan kan het loof tot 2,5 meter lang worden, maar in de amateurteelt zou het naar ik schat, tussen de 40 en 75 cm lang moeten zijn, afhankelijk van het ras en teeltwijze. Ik heb een vriend die zijn moestuin naast de mesthoop van zijn koeien had. Hij had einde winter een goede laag koemest van de mesthoop getrokken en ingeploegd. Ik kwam om te rooien en dacht dat er drie rijen aardappels stonden, dat was een rij met planten van 1,5m lang. Geen opbrengst, alleen loof met wat kleine knolletjes aan de voet van dat loof. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 4 uren geleden, CherryCharlie zei: die zijn compleet de klauwen uit geëscaleerd. De planten zijn enorm Last month a couple from Donard, Co Wicklow, contacted the company to see if they have the world’s tallest potato plant ever. 1 Quote De moestuin van Patrijs
RobN Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 Hoe meer loof, hoe minder aardappels toch? (teveel stikstof bemesting) Of afknippen dan meer of grotere aardappels geeft, geen idee. Iets anders, een boer in de buurt heeft vorige week pas aardappels geplant. Best laat, maar ook best intressant, want waarom zo laat? Misschien de vochtigheid, of een gok op geen ziekten? Het land was niet bijzonder nat volgens mij, er stonden wel wat plassen in het voorjaar, op de rijsporen en ook wel waar ze ooit een grote waterleiding in de grond hebben gebracht (vastgereden ondergrond denk ik) De boer heeft ook andere velden, vaak consumptieaardappels, suikerbieten en mais en gras. 1 Quote Onkruidmanager 1.0
hoekman Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 @Patrijs@RobN Hoe meer loof, hoe minder aardappels toch? Nee daar ben ik het niet mee eens. Het is voornamelijk andersom. Geen loof, smalle stengeltjes, geen voeding is gewoon bijna geen aardappelen. Mijn vader (boer) zei vroeger: veel loof is niet erg, als de planten maar dikke stengels hebben. En volgens mij klopt dat. Oude kracht is natuurlijk prima. Bemesting werkt vele jaren, maar wanneer moet je dan bemesten. De meeste moestuinplanten willen oude kracht/compost. Daarom krijgen de aardappelen en zelf bonen (wel minder) bij mij mest. Echt overbemesten is er niet bij. Dat deed ik alleen de eerste jaren op het uitgeteerde grond. Veel loof heeft natuurlijk ook veel te maken met ras en of het vroege of late aardappelen zijn. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 (aangepast) Luk dat jij andere ervaring hebt, ik neem aan ook op arme grond in Salland. Hier lusten ze ook wel wat. Heb je geen loof dan staan ze duidelijk te arm of er is wat anders aan de hand. Veel loof is prima maar extreem veel loof zoals t.s. stelt? Maar zelfs het handboek bodem en bemesting waarschuwt voor een te hoge hoeveelheid stikstof in de grond. Bron: Aardappel (handboekbodemenbemesting.nl) Misschien praten we wel over hetzelfde want wat de een veel vindt..... Zeker zonder verdere info van @CherryCharlie. En ja, zeker vroege rassen met een groeitijd van 90 dagen kunnen begin juli nog gepoot. Voor de beroepsteelt spelen ook de nieuwe richtlijnen met vaste data mee en of je in oktober nog het land op kan. 8 juli 2024 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
CherryCharlie Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 Haha zoveel mensen zoveel adviezen! De grond is vrij nietszeggend, er lag eerst grind op (vermoedelijk) ophoogzand. Ik heb een paar zakken compost over die vierkante meters gegooid en ingeharkt. De aardappelplanten zijn bijna 1m hoog ofzo, dikke stengels wel, dus heb hoop. Het is vooral dat ze veel groter zijn dan verwacht, en flink de plantjes aan weerszijden overschaduwen. (Paprika en broccoli of spruitjes, uit mijn hoofd, te lui om naar buiten te lopen om te checken.) Maar dat is dan een leermoment. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
RobN Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 22 uren geleden, hoekman zei: @Patrijs@RobN Hoe meer loof, hoe minder aardappels toch? Nee daar ben ik het niet mee eens. Het is voornamelijk andersom. Geen loof, smalle stengeltjes, geen voeding is gewoon bijna geen aardappelen. Mijn vader (boer) zei vroeger: veel loof is niet erg, als de planten maar dikke stengels hebben. En volgens mij klopt dat. Oude kracht is natuurlijk prima. Bemesting werkt vele jaren, maar wanneer moet je dan bemesten. De meeste moestuinplanten willen oude kracht/compost. Daarom krijgen de aardappelen en zelf bonen (wel minder) bij mij mest. Echt overbemesten is er niet bij. Dat deed ik alleen de eerste jaren op het uitgeteerde grond. Veel loof heeft natuurlijk ook veel te maken met ras en of het vroege of late aardappelen zijn. Zeker heeft het ras er mee te maken. Roseval bijvoorbeeld geeft altijd veel loof en vitabella bij mij een stuk minder maar een goede gemiddelde. Maar ik lees wel dat overmatig stikstof bemesting alleen veel blad geeft en niet perse meer of grotere aardappels. Daar is echt de kalium voor nodig. Ik doe altijd maar wat, zowieso altijd compost, door de grond, soms ook paardenmest of beide, ent wat ik heb, en bij de aardappels doe ik patentkali in het pootgat, en later strooi ik nog kali bij. 2 Quote Onkruidmanager 1.0
EdelSpint Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 (aangepast) Op 4-7-2024 om 14:58, Lia56 zei: Wel dit gevonden op internet maar geloof nooit dat die t zijn https://www.pickandjoy.com/nl/potatom#:~:text=Wat is een Potatom%3F,namelijk zowel tomaten als aardappelen! Potatom (pomato, tomtato of andere fancy naam) is een tomaat geënt op een aardappel onderstam, kan dus inderdaad nooit met pootaardappelen bereikt worden. 9 juli 2024 aangepast door EdelSpint Quote
Patrijs Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 Alle Anais gerooid. De eerste drie rijen onder een plastic tunneltje zeer mooi opbrengst. Twee rijen daarna op de volle grond gaven super oogst met aardappels van 600 gram. De laatst gepote rij vandaag geoogst met een matige opbrengst. Veel verschil dus bij dezelfde aardappel. De Triplo loopt nu ook terug en heeft wat Alternaria, mede door alle nattigheid. De late Texla staat nog wel mooi. Quote De moestuin van Patrijs
Roelie Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Ik had de Cammeo redelijk vroeg gepoot en dus ging het loof ook redelijk vroeg dood. Gerooid en ik was zeer verrast over de opbrengst. Mooie opbrengst èn hele mooie gave aardappelen. Gisteren even geproefd bij de sperzieboontjes met verse worst en ze waren heerlijk. Volgend jaar gaan we dit gewoon weer zo doen. 😋 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.