Jump to content

Waar heeft deze (snoep)paprika last van?

dennislp

Recommended Posts

Deze plantjes zijn in mei 2011 gezaaid, hebben lang in de garage gestaan waardoor ze een groeistop gehad hebben. Heb ze deze winter op zolder bij het raam gezet en ze begonnen weer lekker te groeien.

Maar nu zie ik een soort suiker-achtige dingetjes op en onder het blad ontstaan. Ook op een deel van het stammetje zit wat van dat spul. Kan iemand mij vertellen wat dit is, waardoor dit komt en wat ik er tegen kan doen?

Alvast bedankt.

Hier flink wat foto's om het duidelijk te maken:

dsc0611074281333215123.JPG

dsc0611112591333215155.JPG

dsc0611295701333215186.JPG

dsc0611566201333215223.JPG

dsc0611783411333215257.JPG

En het plantje in z'n geheel:

dsc0612193161333215279.JPG

• 2 weeks later...

@Rantje, ik zie niet zo snel iets wat er echt goed op lijkt. Denk dat ik anders maar sowieso met een bestrijdingsmiddeltje tegen luizen/rupsen enz. ga spuiten.. Stel het is wel een of ander klein insectje..

@Sannie, dankje! Maar is niet nodig, heb zelf ook nog andere plantjes Maar aangezien dit nu m'n grootste plantje is zou het toch wel balen zijn als hij het niet overleefd

Een vorm van aardappel tomatenziekte.Direkt als het zichtbaar is spuiten aan de onderkant en bovenkant met Dithane of een ander middel.Wel een paar keer herhalen.De naam van deze paprika is Gogosari en komt uit Roemenié en moet veel zon en warmte hebben zoals de spitse Kapia.Je kunt ze het beste in een kas of tunnel zetten.Kijk effe op google en geef de naam Gogosari in en je kunt zien wat het is.Het is wel in het roemeens maar je kunt het met google vertalen.Ik ben met het Roemeens bekend.Succes.

ben nu een paar keer langs dit topic gekomen en nu toch maar eens reageren. voor mij ziet het er volkomen normaal uit, ik heb de hele winter door verschillende peper/paprika soorten opgekweekt en heb dit meerdere keren op mijn eigen planten gezien.

misschien mis ik iets op de foto's en heb ik het wel helemaal mis maar volgens mij is dit echt geen aardappel-tomaten ziekte, maar iets wat gebeurt als een capsicum plant teveel water te verwerken krijgt en het moeilijk kwijt kan. wat er feitelijk gebeurt is dat er dan kleine vaatjes kapotknappen in het blad en je dit soort bobbeltjes en witte prutjes ziet, dit is ook de reden waarom het langs de nerven zit. heb blad krult dan naar boven ook iets op aan de zijkanten. die bladeren worden niet meer mooi, dus voor de mooiigheid zou je de bladeren later eraf kunnen knippen.

ik zeg dus (en nogmaals, misschien zie ik wat over het hoofd), geen beestjes en niks aan doen! plant heeft er geen last van en des te meer je er aan gaat zitten des te meer je je plant misschien gaat beschadigen.

tenzij er inmiddels dingen rondkruipen op je plant, in dat geval zou ik helemaal los gaan en de crap spuiten uit die plant!

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Manolito.. Toch bedankt voor je reactie Want wat jij zei, zegt een kweker (ok, die kweekt geen paprika's) tegen mij dat het wellicht ook door te veel water komt.

Dat zou ik dan best geloofwaardig vinden. Omdat de vaatjes toen stuk zijn gegaan begint nu het blad te krullen en komt er over een tijdje weer nieuw blad?? zou ik dan denken.

Begon jouw blad ook te krullen?

Er kruipt niks rond en het er afkrabben lukt ook niet trouwens.

ja mijn blad krulde ook op, sommigen doen het nog wel eens, ik kweekte de winter door in een kast die ingepakt was in zwart/wit folie, en als ik niet genoeg luchte en daarbij teveel water gaf konden de planten door de hoge luchtvochtigheid in de kast hun vocht niet meer verdampen en gebeurde dat.

als ik dan een dag geen tijd had gehad dan stonden alle bovenste bladeren van de planten krom en zag er van die prut onder het blad, soms heel erg en soms maar een beetje.

de plant herstelt zich vanzelf en gaat weer vrolijk verder waar hij gebleven is. sommige planten leken even te stoppen met groeien en maakten ineens allemaal knopjes aan en gingen daarna weer verder.

geen ramp dus, proberen iets minder water te geven zolang hij binnenstaat. ik vind paprika/peper planten qua dat heel handig, als ze water moeten hebben laten ze hun blad iets hangen, geef je ze dan water staat de plant er met 15 minuutjes weer fris bij, dus bij twijfel kan je dat doen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Dat er knopjes inkomen.. die kwamen er hier ook in, weer 'n overeenkomst! Wel stom dat ik nu net gisteren de ergst gekrulde bladeren er af heb gehaald..

Dus:

- Minder watergeven

- Iets meer luchten

Overal in huis hebben we hete lucht verwarming.. maar die staat op zolder altijd uit.. Zal dan maar soms daar even het raam open doen, is toch al nodig omdat het overdag daar erg warm word, gisteren 25 graden Maar rond 22.00 's avonds was het alweer 14 graden daar... Was het raam vergeten dicht te doen

Zal het melden of er veranderingen optreden

Maar vind het vooral al rust gevend dat m'n plantjes niet met de dood bedreigd worden

gekrulde bladeren kan je er rustig afhalen hoor, het hoeft niet maar mooi worden ze niet weer, ze krullen niet weer terug zeg maar.

net op zolder even snel twee foto's gemaakt, op de eerste (hoewel moeilijk te zien) onderkant van een blad en op de tweede het gekrulde blad. beide zijn plantjes die ik een beetje verwaarloosd heb, ze moeten al een tijdje verpot en dan staan ze weer veel te droog en kiep ik er weer een dikke plens water over en vergeet ze weer een paar dagen. ze doen het nog steeds maar mooi zijn ze niet meer...

img480038561334501979.jpgimg479919221334501981.jpg

als ik ze nu zou verpotten en al het lelijke blad eraf zou halen dan trekken ze vanzelf wel weer bij, goed is het niet natuurlijk maar niet levensbedreigend idd.

het zijn echt de lelijkste plantjes die ik heb staan, vorig jaar aan het eind van het seizoen heb ik mijn cayenne planten afgeknipt en helemaal kaal gemaakt, enkel stammetje overgehouden en daar hangen nu al weer een hoop pepers in. misschien moet ik dat met deze plantjes ook maar doen, nieuwe start voor deze plantjes, na een hoop therapie natuurlijk

foto's zijn door de 'flits' van mijn telefoon een beetje onduidelijk geworden maar die prut is ook wit. (is trouwens ook een snoeppaprika)

• 2 weeks later...