Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aarde ophogen rond fruitbomen

Featured Replies

Geplaatst:

Vorig jaar voorjaar hebben we een stuk van het beton weg laten halen, wat helaas een deel van onze tuin beslaat. Daar heb ik een paar fruitboompjes ingezet (appel, peer, pruim), maar de grond zou wat opgehoogd moeten worden om beter aan te sluiten bij de rest van de tuin. Kan het kwaad om rond de stam van deze boompjes de aarde wat op te hogen?

Ze doen het verder goed en staan nu (de pruim) of bijna (appel, peer) in bloei.

Geplaatst:

Ophogen , zonder de boompjes mee omhoog te halen dus ? Hoever gaat de grond omhoog ? als het struikvorm , laagstam - geente boompjes zijn is veel meer dan 5 cm grond er op wel lastig voor de boompjes denk ik. Inschatting hoor. Ga je echt 10+ cm omhoog, zou ik de boompjes ruim uitsteken en voorzichtig mee omhoog nemen. Ik zou dat al doen bij 5+ cm denk ik. Laagstam ( zwakke onderstam ) heeft een 'zwak', lees, gevoelig wortelstelsel. Kan ook geen concurrentie aan met beplanting op de wortels.

Geplaatst:

Het occulatiepunt van de meeste laagstamappelaars en -perelaars bevindt zich ook op 10 cm boven de grond. Dat mag abosluut geen contact maken met de grond

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

even helemaal niet aan gedacht, maar dat is wel de beste reden ja. Mee omhoog dus !

Geplaatst:
  • Auteur

Ik durf ze niet goed mee omhoog te halen. Ze staan nu net in blad en eerdere pogingen om fruitbomen te verplaatsen zijn me niet goed bevallen.

Ik zal allereerst even kijken waar het occulatiepunt zit. Als ik daar onder blijf is het dan goed? Of nog steeds link?

Geplaatst:

Lekker laten staan en vant najaar de tuin ophogen. Boompjes mee ophogen is dan het verstandigst.

Wil je het perse niet dan zorgen dat je minimaal 15 cm onder de entplek blijft.

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

1) 15CM is nu ook niet nodig. Als het entpunt boven blijft is het voldoende. laat ons zeggen 5cm is ook goed , als het niet meer kan.

2) Hangt er ook vanaf welke onderstam het is. Zijn het laagstam bomen ? dan moet je zeker de entplek bovengronds laten. maar als het half of hoogstam is , of het geeft niet dat het grote bomen worden dan hoeft dat niet. Weet wel als je laagstam zijn ent onder de grond steekt dat de boom erboven wortels gaat maken en veel te sterk zou kunnen gaan groeien. hangt er ook vanaf welk ras en hoe goed uw grond is.

Geplaatst:
1) 15CM is nu ook niet nodig. Als het entpunt boven blijft is het voldoende. laat ons zeggen 5cm is ook goed , als het niet meer kan.

2) Hangt er ook vanaf welke onderstam het is. Zijn het laagstam bomen ? dan moet je zeker de entplek bovengronds laten. maar als het half of hoogstam is , of het geeft niet dat het grote bomen worden dan hoeft dat niet. Weet wel als je laagstam zijn ent onder de grond steekt dat de boom erboven wortels gaat maken en veel te sterk zou kunnen gaan groeien. hangt er ook vanaf welk ras en hoe goed uw grond is.

Ook bij hoogstammen en laagstammen moet je niet boven de entplek zien te komen hoor!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ook bij hoogstammen en laagstammen moet je niet boven de entplek zien te komen hoor!

Leg eens uit frank ? waarom mag de entplek van een hoogstam niet onder de grond geraken ? als hij niet op zaailing ge-ent is uiteraard , want dan zit de entplek op 2meter20 boven de grond , zoveel moet je hem idd niet in de grond steken

Geplaatst:

Leg eens uit frank ? waarom mag de entplek van een hoogstam niet onder de grond geraken ? als hij niet op zaailing ge-ent is uiteraard , want dan zit de entplek op 2meter20 boven de grond , zoveel moet je hem idd niet in de grond steken

omdat je niet weet wat er dan gebeurt... Je occuleert de plant op een onderstam met een reden (ziekteresistentie, vruchtbaarheid, groeikracht). Van zodra de cultivar of de evt tussenstam beginnen wortel te maken, ben je die onderstam kwijt...

Geplaatst:

omdat je niet weet wat er dan gebeurt... Je occuleert de plant op een onderstam met een reden (ziekteresistentie, vruchtbaarheid, groeikracht). Van zodra de cultivar of de evt tussenstam beginnen wortel te maken, ben je die onderstam kwijt...

groeikracht remmen ? bij hoogstam ? dacht het niet. idem dus met vruchtbaarheid want die is bepaald door de groeikracht. ziekteresistentie , neen , ook niet , daar zorgt de tussenstam voor.

waarom oculeer je bij hoogstam.

1) eerst en vooral oculeer je een cultivar op een zaailing onderstam of een MM111 , waarom , omdat je een mooie rechte stam wilt en je ziekteresistentie wilt verhogen. Maar een paar rassen zijn daar echt geschikt voor. keulemans is er 1 van.

op ongeveer 2m20 ent je dan een de gewenste cultivar waarmee je de kruin vormt.

Zo doe ik het toch altijd geen kritiek hoor , wil ook altijd wat bijleren , maar als ik het niet eens ben zeg ik het ook

Geplaatst:

Zo doe ik het toch altijd

Jammergenoeg zijn bij de meeste kwekers (en dus ook bij mij) alle hoogstammen geent op een onderstam en kan de OP dus beter oppassen dat ze niet over de onderstam gaat met grond.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Het bovenstaande snap ik.

Stel nu dat ik een hoogstam appelboom wil van een bepaald ras, maar die is niet te krijgen. Ik kan dat ras wel geent op een halfstam krijgen. En stel nu dat ik niet bang ben voor ziektes (niet over in discussie gaan, we nemen dit even aan om iets te begrijpen) en de oogst/vruchtbaarheid me weinig kan schelen, kan ik dan van mijn halfstam appelboom toch een hoogstam maken door 'em met het occulatiepunt onder de grond te planten? Is dat werkelijk zo eenvoudig?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

groeikracht remmen ? bij hoogstam ? dacht het niet. idem dus met vruchtbaarheid want die is bepaald door de groeikracht. ziekteresistentie , neen , ook niet , daar zorgt de tussenstam voor.

waarom oculeer je bij hoogstam.

1) eerst en vooral oculeer je een cultivar op een zaailing onderstam of een MM111 , waarom , omdat je een mooie rechte stam wilt en je ziekteresistentie wilt verhogen. Maar een paar rassen zijn daar echt geschikt voor. keulemans is er 1 van.

op ongeveer 2m20 ent je dan een de gewenste cultivar waarmee je de kruin vormt.

Zo doe ik het toch altijd geen kritiek hoor , wil ook altijd wat bijleren , maar als ik het niet eens ben zeg ik het ook

Niet iedere hoogstam heeft een tussenstam.

En als hij een tussenstam heeft, is er nog geen enkele zekerheid dat die goed wortelt (een voldoende groeikracht verzekert) en ziekteresistent is (wortelziekten). Anders zou Keuleman zonder onderstam verkocht worden (of ook als onderstam gebruikt worden)

Geplaatst:
Hangt van de groeikracht van het geente ras af.

Ik weet niet of ik begrijp wat je bedoelt. Als de appel van 'nature' een hoogstam is maar hij is geent op een halfstam (of laagstam) omdat daar nu eenmaal de meeste vraag naar is commercieel gezien, heeft de ent dan niet sowieso de groeikracht van een hoogstam? Begrijp me goed, mijn kennis van fruitbomen is minimaal (echt minimaal) maar ik wil graag bijleren

Veuvecouderc

Geplaatst:
Hangt van de groeikracht van het geente ras af.

Ik weet niet of ik begrijp wat je bedoelt. Als de appel van 'nature' een hoogstam is maar hij is geent op een halfstam (of laagstam) omdat daar nu eenmaal de meeste vraag naar is commercieel gezien, heeft de ent dan niet sowieso de groeikracht van een hoogstam? Begrijp me goed, mijn kennis van fruitbomen is minimaal (echt minimaal) maar ik wil graag bijleren

ik snap wat je bedoelt , maar neen.

uiteraard is het ene ras een stuk groeikrachtiger dan de ander.

maar de groeikracht van de boom wordt voor het grootste deel door de onderstam bepaald.

Als je laagstam wilt , dan kies je voor een zwakgroeiende onderstam. Op die manier ga je de boom klein kunnen houden en vroeg vruchten hebben. Alles zit hem in de wortels. hoe minder wortels hoe trager de boom gaat groeien.

Geplaatst:
Als je laagstam wilt , dan kies je voor een zwakgroeiende onderstam. Op die manier ga je de boom klein kunnen houden en vroeg vruchten hebben. Alles zit hem in de wortels. hoe minder wortels hoe trager de boom gaat groeien.

Mmmm, volgens mij praten we nu langs elkaar heen. Een beetje. Het gaat mij er juist om dat ik een hoogstam ent - geent op een laagstam of halfstam - juist weer als een hoogstam wil laten groeien. Maar misschien wordt het te ingewikkeld zo theoretisch. Als ik mijn wensen echt op orde heb kom ik nog wel eens terug met deze vraag.

Veuvecouderc

Geplaatst:

Mmmm, volgens mij praten we nu langs elkaar heen. Een beetje. Het gaat mij er juist om dat ik een hoogstam ent - geent op een laagstam of halfstam - juist weer als een hoogstam wil laten groeien. Maar misschien wordt het te ingewikkeld zo theoretisch. Als ik mijn wensen echt op orde heb kom ik nog wel eens terug met deze vraag.

Er bestaat niet zoiets als hoogstam ent.

De meeste rassen zijn van nature vrij grote bomen. laat ons ze voor het gemak hoogstam noemen.

Laagstam of halfstam bekomen we door er een wortel onder te zetten die traag groeit.

Dus als jij je boom met zijn ent onder de grond plant , dan gaat deze uitgroeien tot de normale grootte van dat ras.

meestal zal dat een vrij grote boom worden. de onderstam zal na een paar jaar geen enkele invloed meer hebben omdat de boom grote wortels gaat gemaakt hebben erboven.

Er is 1 nadeel , de boom zal niet de ziekteresistente eigenschappen hebben die een ge-ente hoogstam krijgt van zijn tussenstam , want er is geen tussenstam waarschijnelijk. En de stam gaat bij veel rassen ook niet mooi recht uitgroeien daar dient ook de geschikte tussenstam voor.

hopelijk begrijp je het zo wat beter, stel gerust vragen als iets niet duidelijk is.

Geplaatst:
Dus als jij je boom met zijn ent onder de grond plant , dan gaat deze uitgroeien tot de normale grootte van dat ras.

meestal zal dat een vrij grote boom worden. de onderstam zal na een paar jaar geen enkele invloed meer hebben omdat de boom grote wortels gaat gemaakt hebben erboven.

hopelijk begrijp je het zo wat beter, stel gerust vragen als iets niet duidelijk is.

Ik begrijp het helemaal, dank! En wees niet bang, heb ik meer vragen dan ben ik zo weer terug!

Veuvecouderc

Geplaatst:

Fout, bestaat wel (ik neem aan dat je onderstam bedoelt).

De meeste rassen zijn van nature vrij grote bomen. laat ons ze voor het gemak hoogstam noemen.

Verschilt heel erg per combinatie grond/ras, de uiteindelijke hoogte is moeilijk te voorspellen bij een wilde boom.

Er is 1 nadeel , de boom zal niet de ziekteresistente eigenschappen hebben die een ge-ente hoogstam krijgt van zijn tussenstam , want er is geen tussenstam waarschijnelijk. En de stam gaat bij veel rassen ook niet mooi recht uitgroeien daar dient ook de geschikte tussenstam voor. hopelijk begrijp je het zo wat beter, stel gerust vragen als iets niet duidelijk is.

Belangrijk "detail". Kwekers zetten niet voor de "lol" een onderstam onder hun bomen. Ook bij een hoogstam dient deze ergens voor.

Ik kan dus aanbevelen om, als er een groot stuk opgehoogd gaat worden, de bomen in de winter ook een stuk naar boven te plaatsen. Vooral als de bomen nog niet te oud zijn en het dus makkelijk te doen is. Op deze manier voorkom je dat je de onderstam kwijt raakt en dat is hoe je het ook went of keert gewoon zonde.

Geplaatst:
:crazy:

Fout' date=' bestaat wel (ik neem aan dat je onderstam bedoelt).

Fout fout fout , pff

Een onderstam is geen ent hé , we gaan er van uit dat we hier de juiste woorden gebruiken , anders komen we nergens.

Uiteraard bestaan er hoogstam onderstammen , lees het begin van de toppic nog eens opnieuw.

Daar heb ik gesproken over zaailing en MM111.

De toppic starter leek me begrepen te hebben , hopelijk is da ook zo.

Geplaatst:

Begrijp ik nou goed dat een hoogstam een tussenent heeft ?

Dus uit 3 delen onstaat/bestaat--------- onderstam-tussenent-ent ?

Nooit geweten.

Players only love you when they're playing.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.