Senna Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Een paar weken terug heb ik bij een tuincentrum een zakje met drie knoflookbollen gekocht. Ik dacht dat dit wellicht beter was dan knoflook uit de supermarkt. Op de verpakking stond aangegeven om de gehele bol in de grond te stoppen. Ik heb dit voor de zekerheid nagevraagd bij een medewerker, en ja zei hij, de hele bol de grond in. Ik dacht namelijk dat je de bollen in teentjes moest verdelen en die planten.Maar goed, toch maar gedaan wat er op de verpakking stond.....Maar klopt dit nu eigenlijk wel, ik blijf het toch raar vinden. Hoe langer ik erover na denk hoe gekker ik het vind eigenlijk. Niet te hard lachen om deze eerste-jaars-moestuin-ster hoor... Quote
Margareth Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 ik heb t precies andersom gedaan en vraag t me ook af! t stond niet op de verpakking, maar ik heb dus ienieminiteentjes geplant... had jij ze ook bij de hornbach gekocht? Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 De teentjes planten dus...Zie: http://www.levenvanhetland.nl/deteeltvanknoflook.htm Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Je hebt het goed aangevoeld,... om weer knoflook nakomelingen te krijgen plant je de teentjes en niet de gehele bol.Ach, mij hoor je niet lachen Koop nooit je plantknoflook in een tuincentrum of bouwmarkt Ga je anders eens inlezen in het knoflook topic. En vergeet niet gewoon hier te vragen wanneer je iets niet snapt, zelfs al lijkt het stom Quote
Senna Geplaatst: 3 april 2012 Auteur Geplaatst: 3 april 2012 Hahaha, dacht ik het dus toch goed. Nou ja, ik laat ze maar zitten, ze lopen al uit. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu gebeurd daar onder de grond. Komen er misschien toch nog kleine bolletjes bij? En anders eten we de jonge sprietjes maar op, schijnt ook lekker te zijn, toch? Ik heb ze overigens bij Groenrijk gekocht. Toch raar he, dat er verder geen info op 't zakje staat. Alleen een tekeningetje van een bol en de plantdiepte.... Quote
Erny Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Als je een hele bol in de grond stopt heb je meer kans op schimmel tussen de tenen... En de teentjes hebben ook minder ruimte om een eigen grote bol te gaan vormen...Kan je als test niet de helft eruit halen en alsnog splitsen? Quote
geedee Geplaatst: 3 april 2012 Geplaatst: 3 april 2012 Ik het toevallig vorig jaar een bol bij de oogst gemist....die komt nu weer even vrolijk te voorschijn.....grappig gezicht 9 sprieten op een kluitje.....ik laat m eens zitten....staat midden in de plantenborder....want vorig jaar was het nog een warboel en stond alles door elkaar...niet dat ik nu een echt systeem heb..... ... Ik ben wel benieuwd of die bol zich gaat gedragen als sjalotten ook wel doen of dat ik straks allemaal knoflookbloemen heb. Ik weet niet hoe lang jij die bollen al in de grond hebt staan, maar als het minder is dan 10 dagen, kun je eventueel eentje voorzichtig uitgraven.....diep!!... want ze maken snel lange wortels, en alsnog splitsen, en aparte teentjes planten....niet duwen, maar met de ene hand het teentje in het kuiltje houden en met de ander hand fijne grond toevoegen...en dan met een beetje water zorgen dat de grond aansluit aan de worteltjes. Niet geschoten is altijd mis, moet je maar denken Succes Quote
Senna Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 Hai geedee, ze staan nu al 14 dagen in de grond..... Maar ik ga voor de grap toch een bol opgraven en kijken hoe of wat. Ben wel benieuwd, en anders wat knoflookbloemetjes in de moestuin staat ook vast heel gezellig Quote
Helly Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Gewoon opgraven, opdelen en weer planten. Quote Good things come in small packages
hansm Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 ik zou net doen wat helly zegt als je bolletjes wilt oogsten, wil je blad oogsten dan stop ik ook hele bol in de grond. Quote Players only love you when they're playing.
bonnie f Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 ik zou net doen wat helly zegt als je bolletjes wilt oogsten, wil je blad oogsten dan stop ik ook hele bol in de grond.Is eigenlijk een heel leuk idee! Als ik wat goedkope knof vind, stop ik het gewoon in de grond. Ik ben gek op lente-ui, bieslook en dat soort spul. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
hansm Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Dan moet je dat zeker doen, bij mij staan ze nu 3 jaar en de pol wordt steeds meer bieslookachtig van groei verwilderd,ik laat ze gewoon altijd in de grond zitten doe er verder niks aan behalve steeltjes oogsten.en smaak in bv sla of broodje gezond, of gebakken met champions is erg lekker.Wat milder dan knoflook teentjes, inderdaad lente-ui en bieslook goed mee te vergelijken maar dan net even anders. Quote Players only love you when they're playing.
Margareth Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 nou dat vind ik dus ook een geweldig idee! ik ga nog wat bollen in de grond stoppen en verwaarlozen Quote
dennislp Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Vond dat loof best goed smaken inderdaad! Maar je moet denk wel oppassen dat je niet te veel loof weg haalt steeds? Anders raakt de bol/teen uiteindelijk geen voeding meer opnemen en dat is weer nadelig voor het loof, dacht ik?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
bonnie f Geplaatst: 4 april 2012 Geplaatst: 4 april 2012 Geweldig plan, ik ga het dit weekend meteen regelen! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Senna Geplaatst: 4 april 2012 Auteur Geplaatst: 4 april 2012 Haha, wat leuk dat mijn "foutje" toch nog wat goeds opleverd ! Quote
Senna Geplaatst: 7 april 2012 Auteur Geplaatst: 7 april 2012 Gisteren heb ik 2 van de 3 bollen knoflook uit de grond gehaald. Ze hadden al flink geworteld zeg . Het uit elkaar halen ging heel makkelijk en heb de afzonderlijke tenen weer teruggeplaatst. 1 bol heb ik laten zitten, daar ga ik de groene sprietjes van oogsten. Ben benieuwd of het nog wat gaat worden! Quote
Cathelijne Geplaatst: 7 april 2012 Geplaatst: 7 april 2012 Hier nog zo eentje die op de verpakking las "stop de bol in de grond met de punt net boven het oppervlak" Kortom, 6 bollen de grond in gestopt vorige week. Net de bollen opgegraven en over 10 meter verspreid. We zullen zien! Wel iets te dicht op elkaar, maar hopelijk slaan ze nog aan. Sommige teentjes waren al flink beschimmeld... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.