Jump to content

Fruitboompjes en vorst

Liesje

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik heb 5 jonge fruitboompjes staan in mijn tuin die net aan het uitlopen zijn. Nu zag ik op het weerbericht dat er komende week nachtvorst aan komt, en dat sommige professionele telers dan de knoppen van hun bomen nat sproeien om ze tegen de vorst te beschermen. Moet ik dit ook doen denken jullie? Het klinkt als een beetje een merkwaardige oplossing, maar als dit de oogst van mijn boompjes misschien beschermt...? Heeft één van jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik heb zelf geen fruitbomen, dus ik laat ook nog wat ruimte voor de ervaren teler... Maar! Afgelopen week was er hier (Noord-Brabant) ook nog een nachtvorstje. Aan de grond (op buienradar heb je van de mooie grafieken) van het -3°C, maar op 2 meter boven de grond vroor het niet...

Ik weet dus niet hoe hoog je bomen zijn, maar het moet dus al wel echt een paar graden vriezen voor je knoppen naar de knoppen ( ) gaan! Ik zal in ieder geval met je duimen voor weer wat beter weer! (en een buitje, dat kunnen we hier in ieder geval goed gebruiken!)

• Like 1

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

laat dat spuiten maar over aan de echte fruittelers daar moet je al amateur niet aan beginnen, je zou dan net zolang het vriest , misschien wel een paar uur in de ochtend continu water over je boompjes moeten blijven spuiten, net zolang de temp weer boven de 0 gr uitkomt...

kleine boompjes --> hiervan kun je de bloesemknoppen beschermen door er een stuk krantenpapier omheen te vouwen en dit vast te pinnen met wasknijpers.

dus enkel en alleen de bloemknoppen een beetje inpakken, bladknoppen kunnen meer vorst verdragen, die hoeven niet, op deze manier kun je heel wat bloemen sparen.

kan ook hoor, voor 1 nachtje. Wel gelijk 's morgens als het weer +1 gr is , weghalen. Voor heel kort ( een nacht ) kan zo'n zak niet veel kwaad. Maar je gaat zo tuttelen he ? met dat gesleep elke dag.