Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

(tuin)kruidenbouillon??

eva1986

Recommended Posts

Omdat er nog weinig echt uit de tuin te eten is (hier in ieder geval) en ik aan het denken was over een lekker soepje. (ik ben vrijdag jarig en krijg eters)

Heeft er wel eens iemand zelf bouillon gemaakt van kruiden? Ik maak wel eens groentebouillon, maar kruiden... Nooit geprobeerd!

Ik dacht aan...

Uitje, knoflook, bieslook, peterselie en omdat de Lavas nog niet groot genoeg is, zout?

Iemand suggesties?

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Ik weet niet wat jij onder "bouillon maken" verstaat? Gewoon de groenten of de kruiden een tijdje laten trekken in bijna kokend water? Bieslook en peterselie zijn gekookt niet zo bijzonder meer. Die zijn wel lekker om aan de soep toe te voegen op het laatste moment op het bord. Als je lavas nog niet groot genoeg is, lijkt me selderij (hetzij blad, hetzij stengelselderij) een onmisbare vervanger. Kruiden als kervel en rozemarijn zijn ook heerlijk in de soep. Bij een Chinees restaurant heb ik wel eens tuinkers in de soep gekregen. Ook stengel-ui of lente-ui vers erin gesnipperd is heerlijk. Misschien durf je ook een brandneteltje aan? Heel gezond in het voorjaar.

Heel veel succes en alvast vorpret gewenst voor je verjaardag.

Ja inderdaad, het trekken van het de kruiden ipv vlees, dat bedoelde ik

Ik maak zo vaak soep... Wil toch blijven variëren en iedere keer iets anders proberen

Een van mijn eters mag geen lactose, daardoor kan ik de meeste bouillonblokjes niet gebruiken

Ik ga vanmiddag wel even wat testen, als het lekker (of heel vies) is laat ik het wel even weten!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

• 2 years later...

@Greetje,

Met het lijstje "onkruid" dat je geeft heb ik eigenlijk geen ervaring.

Brandnetel gebruik wel. En Look-zonder-look, of ui-achtigen.

Eventueel munt en/of koriander kan ook nog. Het hangt er natuurlijk van af wat voor smaak je wilt bereiken.

Oh en kokos of pinda's / pindakaas is ook nog een optie, voor een heel andere smaak.

Of iets als radijs of verschillende andere koolachtigen (sterrenkers, veldkers enzo.).

thnx voor je antwwoord RvO...

het gaat me niet zo om de smaak, maar meer of je van kruidenthee ook een soort cup of soup kan maken en dat kan idd. toe wat zout toe te voegen,

de kruiden die ik aangaf zijn bedoeld voor ondersteunig van longen, nieren en lever en wat extra weerstand ook

[eigenlijk een soort kruidengier voor de greet ]

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

• 2 weeks later...
paardebloemblad, muur, heermoes, weegbree, solidago en dan aangevuld met maggiblad, gember, uienloof kan dit?

Ja dat kan zeker. De paardenbloem, weegbree(jongblad) en muur kan je ook als sla eten en die kan je dus voor een slasoep gebruiken.De heermoes, solidago met maggiblad, gember, uienloof voor de bouillon met een takje peterselie en een peperkorrel wat kerriepoeder kom je al een heel eind voor een lekker soepje.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl