Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgette laten klimmen


sannie

Aanbevolen berichten

Er zijn heel weinig courgette soorten die kunnen klimmen. De meeste groeien in struikvorm en ranken (= klimmen) niet, en nemen dan zo'n vierkante meter in beslag. Black Beauty is in ieder geval geen klimmende soort, en grote kans dat de onbekende gele courgette ook niet klimt. (ik ken in ieder geval geen gele courgette soort die klimt).

Dus of een andere soort kiezen, of wat meer ruimte houden voor de courgettes.

 

Edit: Rantje was mij voor. Dank je wel trouwens, mocht ik ooit de beurs op gaan dan geef ik jou als eerste aandelen

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Long Green Trailing is een heel leuke en mooie courgette. Ik vind het een mooie plant (is ook wat waard). Alleen bij veel regen is de bevruchting niet al te best. De bloemen hebben de neiging om omhoog te gaan staan m.a.g. dat ze vol regenen. Kleine pompoenen zoals de uchiki kuri kunnen ook heel leuk klimmen.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel trouwens, mocht ik ooit de beurs op gaan dan geef ik jou als eerste aandelen

 

De Long Green Trailing is een heel leuke en mooie courgette. Ik vind het een mooie plant (is ook wat waard). Alleen bij veel regen is de bevruchting niet al te best. De bloemen hebben de neiging om omhoog te gaan staan m.a.g. dat ze vol regenen.

 

Ik ben erg benieuwd, is de eerste keer ook. Hoe is de smaak?

Over 2 weken ga ik hem zaaien

Met een paar dagen veel regen zou je hem ook kunnen afdekken misschien?

En dan zelf bestuiven natuurlijk

 

Nee we krijgen een mooie zomer met af en toe een buitjes, 's nacht uiteraard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je wel kan doen is 1 of 2 stokken naast de plant zetten in de grond.

Een courgetteplant groeit als het ware op 1 stengel die steeds hoger wordt. Als het dan gaat waaien vangen de grote bladeren veel wind en heb je kans dat de stengel knakt.

Als je twee stokken naast de plant zet als deze nog klein is (om zo min mogelijk wortels te beschadigen) dan de stengel hieraan vastbinden.

Om ruimte te besparen hoef je dit echter niet te doen, courgetteplanten zijn te groot en stevig om ze in te binden.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar een courgette laten klimmen kan natuurlijk wel.

 

De cultivars die jij in je bezit hebt zijn dwergvormen. De uitlopers worden hooguit 40 cm lang.

 

Dit is een professioneel klimmend ras;

https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=075152

 

Er bestaan meer klimmende (eigenlijk: rankende) courgette cultivars. Mijn buurman had een gele vorm. Deze klom tot 1.50 hoogte en had weinig zijranken.

 

Wilde, oorspronkelijke courgetteplanten ranken tot plusminus 2 meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf houd ik het bij de dwerg cultivars. Maar ik kan me indenken dat een klimmer de moeite loont op een beperkte oppervlakte.

 

Houd er wel rekening mee dat courgettes (in tegenstelling tot komkommers) geen tot weinig hechtranken maken en je de klimmende courgette echt moet ondersteunen langs gaas of indraaid langs stevig touw.

 

Dit is niet hetzelfde als een komkommer. Een Komkommer klimt, een courgette (en andere pompoenen) ´lopen´

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Houd er wel rekening mee dat courgettes (in tegenstelling tot komkommers) geen tot weinig hechtranken maken en je de klimmende courgette echt moet ondersteunen langs gaas of indraaid langs stevig touw.

 

Dit is niet hetzelfde als een komkommer. Een Komkommer klimt, een courgette (en andere pompoenen) ´lopen´

Klopt, ze lopen heel eenvoudig langs een draad naar boven (of horizontaal). Ik draai ze gewoon in. Gaat bijna vanzelf.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, mijn ervaring is dat het flink stevig is. Het leidt zich vanzelf (en het zet zichzelf ook aardig vast met van die "tentakels") Het stort echt niet zomaar naar beneden. Zowel naar boven of horizontaal. Wel goed touw gebruiken!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Fijn, alweer een vraag beantwoord voordat ie gesteld is.

Ik durf voorlopig niets langs de grond te laten groeien omdat dat al snel opgepeuzeld wordt. Ben nu dus nieuwe courgettes binnen aan het opkweken en vroeg me af of ze ook konden klimmen.Heb door dit draadje er een stok bijgezet, kijken hoe dat gaat.

 

Moeten bij de courgette ook de eerste 7 oksels leeggeplukt worden net als de komkommer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn heel weinig courgette soorten die kunnen klimmen. De meeste groeien in struikvorm en ranken (= klimmen) niet, en nemen dan zo'n vierkante meter in beslag. Black Beauty is in ieder geval geen klimmende soort, en grote kans dat de onbekende gele courgette ook niet klimt. (ik ken in ieder geval geen gele courgette soort die klimt).

Dus of een andere soort kiezen, of wat meer ruimte houden voor de courgettes.

 

Edit: Rantje was mij voor. Dank je wel trouwens, mocht ik ooit de beurs op gaan dan geef ik jou als eerste aandelen

 

Haha, ik heb ze dankzij haar berichtje ook bij je besteld.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor courgettes en kleine pompoenen heb ik een soort "wigwam" constructie gebruikt. Het frame zijn drie flinke stokken, boven aan elkaar gebonden met een stuk fietsband. Vervolgens touw in een soort spiraal rond die stokken gewikkeld. Plaatje:

dsc0066330801336344442.png

 

Ik doe dit nu drie seizoenen op een rij. Het werkt goed. Niet rankende courgette en pompoen moet je wel een beetje helpen. Ik vlecht ze als het ware door de draden. Dat kun je het best doen als de uitlopers nog jong zijn. Oudere stengels breken vrij gemakkelijk. Dus om de paar dagen even controleren.

Wanneer de pompoenen groot worden geef ik de vruchten extra steun door ze met een stukje touw aan het steeltje vast te binden aan één van de stokken. Is dat echt nodig? Ik weet het niet maar ik wil geen risico lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...