Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe moet ik peulen voortrekken?


heggemus

Aanbevolen berichten

Wie heeft er ervaring met het voortrekken van peulen, doperwten en sugar snaps? Ik had ze gezaaid, maar het komt allemaal niet zo best op. Daarom wil ik nog een keer zaaien, en ik dacht ze te laten voorkiemen/voortrekken. Ze hebben nu een dag in het water gelegen, en nu liggen ze nog in een klein laagje water. Dit wil ik zo laten, regelmatig water verversen.

Hoe doen jullie dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe eerst een dag compleet in het water, dan spoelen en afgieten, en een paar keer per dag spoelen en afgieten... en dan wachten op de kleine piemeltjes... en dan doe ik ze in een potje aarde

Ze staan buiten beschut, maar omdat dat zo enorm langzaam ging tov vorig jaar, heb ik een tweede ronde gezaaid die binnen in de warmte mag ontkiemen.

 

Als ze 5cm hoog zijn, mogen ze de wijde wereld in... moestuin dus...

 

Ik doe dit thuis vanwege de kraaien. Ik heb wel afdekmateriaal op de tuin, maar dat is al in gebruik voor de uien, duivenbonen en tuinbonen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, dat komt ongeveer overeen met hoe ik het wil doen. Bij mij zijn een aantal kiempjes direct door slakken opgegeten volgens mij. Ik zag de slakkensporen staan, daar waar ik gezaaid had. En daartegen werken netten natuurlijk niet. Ik wil ze ook bij huis laten tot ze groot genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg ze op een keukenrolletje in en bakje van de chinees. Daar doe ik water in, precies zoveel dat als je het bakje scheef houdt er een druppel in de hoek komt.

 

Afdekken met plastic huishoudfolie met een paar gaatjes.

Af en toe kijken of het vochtig is, in het begin zuigen ze aardig wat water op. Na 2 à 3 dagen komen meestal de 'piemeltjes' te voorschijn....en dan gaat het hard! Is vooral erg leuk om te zien allemaal

 

Vorig jaar met stamboontjes gedaan en nu bij de Sugar Snaps, peulen, tuinbonen en erwten en gaat enorm goed.

Als ik ze eerst laat voor weken merk ik dat ze sneller rotten, hoe dat kan snap ik nog niet helemaal maar het verschil is duidelijk.

 

 

 

img5884-b-sugarsnaps-28-1-1272391333825726.jpgimg5867-sugarsnap-28-1-1283911333825733.jpgimg5928-3-2-12-sugar-snap51941333825746.jpgimg5999-b-sugar-snap-9-2-1294731328821491.jpgimg6002-b-sugar-snap-9-2-1241771328821490.jpgimg6048-b-15-2--tuinbonen-2-dagen48261329311709.jpg

 

Alle plantjes staan inmiddels in de tuin en doen het erg goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stop ze gewoon in de grond. Niet weken, gewoon uit het zakje de grond in. Maar dat schijnt zeldzaam te zijn. Ik heb geen last van vogels en muizen.

95% komt goed op. Ik zaai gewoon bij wat niet opkomt. De peultjes staan inmiddels 5 cm boven de grond. Ook degene die ik in een pot heb gezaaid. ( ik heb geen moestuin en zaai veel in potten)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze dit jaar voor het eerst niet rechtsreeks gezaaid, maar voorgetrokken in de platte bak, in potgrond. Dat ging erg goed, na iets meer dan een week heb ik ze uitgeplant in de tuin. Of ze het goed gaan doen moet nog blijken, maar tot dusver gaat het prima. Mijn vriendin heeft ze thuis voorgezaaid in zo'n lange plantenbak die je aan je balkon kan hangen, ook in potgrond. Ging ook perfect.

Op mijn stage wordt door de potgrond scherp zand/metselzand vermengd. Dit scheelt dure potgrond en had nog enkele voordelen die ik me niet meer zo kan herinneren . Je kan ze ook best dicht op elkaar zaaien, zo'n 300 zaden in bakken van 35x50 cm deden we geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stop ze gewoon in de grond. Niet weken, gewoon uit het zakje de grond in. Maar dat schijnt zeldzaam te zijn. Ik heb geen last van vogels en muizen.

95% komt goed op. Ik zaai gewoon bij wat niet opkomt. De peultjes staan inmiddels 5 cm boven de grond. Ook degene die ik in een pot heb gezaaid. ( ik heb geen moestuin en zaai veel in potten)

 

Zo doe ik het ook. Met een roostertje eroverheen de eerste tijd voor de vogels. Ook zeker 95% opkomst en al netjes aan de groei. Beginnersgeluk denk ik.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...