Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

O, Jack, je hebt me verkeerd begrepen, mijn varken die ertussen loopt is voor de slacht. Ik heb met mijn heen en weer gereis nog geen mogelijkheid om zelf een varken te houden, ik zou het wel graag willen. Daarom houdt mijn buurman mijn varken. Het duurt nog wel enkele jaren voordat ik zelf het varken kan houden. Ik heb er de ruimte voor ( ook voor kippen en een geit), maar moet nog wachten helaas, en ben dus afhankelijk van mijn buurman. Heel aardig van hem trouwens, ik mag er nooit voor betalen, alleen de slager.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

voor de slacht ...... .heb ik het inderdaad verkeert begrepen .

heb niets tegen slachten hoor ......heb laats zelf een schaap laten slachten .....

Geplaatst:
c1fc04fe.jpg

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

Net lammetjes in varkenskleertjes..

Geplaatst:

Hier in de buurt zaten afgelopen zomer biggetjes. Kon wel uren naar hun geren kijken. Ik heb ook sterk het vermoeden dat onze beagle ergens varkensbloed in zich heeft want de connectie tussen de biggen en hem is echt niet normaal.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben vandaag 2 varkentjes (wol-) in de moestuin gezet. Op het veldje van de crosne. Ommuurd met pallets. Ze hebben de hele dag een beetje staan knorren en wat groenvoer gegeten. Daarna begonnen ze te gillen omdat ze er uit wouden

We hebben er een hutje gemaakt voor ze, dachten dat ze gewoon wouden gaan slapen. Maar nu staan ze ineens nog steeds in het donker keihard te wroeten en te eten. Geen gegil meer, gewoon tevreden varkens

Geplaatst:

Haha, die wollies toch... ze hadden dus even tijd nodig om het door te hebben ?

Hoe hebben jullie de pallets vast gezet?

En nog even een vraag , heb jij een bepaald pompoen ras die je voor de dieren gebruikt/gaat gebruiken?

Geplaatst:

Ik snap het niet, is je crosne al geoogst of mogen die krullies blad en crosne knolletje opeten ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

De krullies mogen de resterende knollen opeten, zodat er (bijna zeker weten) niets meer uitloopt in dat veldje volgend jaar.

@Marieke: ik kweek nu kakaï pompoenen, omdat daar naaktzadige zaden in zitten die ik zelf gebruik (voor brood, etc.). Dus voor de varkens hakken we ze open, scheppen de zaden er uit voor onszelf, en de rest vreten zij op.

En voor komend jaar heb ik 2 rassen die veel kleinere pomoentjes geven, die ik laat klimmen op betongaas-bogen (die stonden er op de moestuindag wel, toch? Dit jaar is dat ietwat mislukt, 2e poging!) Ik hoop dat die pompoentjes dan supergoed bewaarbaar zijn (helemaal gaaf, geen doorligplekken ), waardoor we ze nog langer pompoenen kunnen geven.

Geplaatst:

Jorieke als je het wilt proberen: ik ben nu mijn Godiva`s aan t opensnijden, en van de mooiste pompoen met de dikste zaden heb ik een berg bewaard om uit te zaaien. Voor zover ik heb begrepen is de Godiva waarschijnlijk niet soortvast, en je kunt dus ook andere pompoenen eraan krijgen. Als je plek hebt een veldje in de zaaien krijg je sowieso veel pompoenen. De Godiva gaf meer dan 10 vruchten per plant, en de meeste heb ik nog liggen, ze bewaren perfect. Ik kan je zo wat zaad sturen

Geplaatst:

tot nu toe heb ik nog gene betere plaats gezien als dat die varkens bij jullie leven

( ze leven daar bij jullie als een god in frankrijk ......

Geplaatst:

Ja maar niet als Varkens in Frankrijk.... Jorieke stuur even je adres, straks ga ik naar de post

Geplaatst:

ja in sommige landen hebben varkens .maar ook andere dieren het niet zo goed ......

Geplaatst:

morgen komt de huisslachter, Roos wordt eerst geslacht en onthaard en dan opgetakeld, dinsdag gaan we bezig met het uit elkaar halen en worst maken.

Heel spannend allemaal.

Geplaatst:

En heb je alles klaar liggen? Ik heb altijd zo`n lijstje, met b.v. Emmers, bakken om het vlees erin naar de vriezer te brengen, vriezerzakjes, merkpennen, dichtbindertjes, schort, theedoeken, plastic handschoentjes, darmen, zout, kruiden, pannetje om weckringen in uit te koken, geslepen messen...ik vergeet toch altijd iets (het is niet bij mij). Ook een fototoestel en notitieboekje heb ik meestal bij.

Heel veel succes ( en sterkte) we horen het wel

Geplaatst:

Morgen wordt ze eerst geslacht, het is dan vooral zaak om 50 liter water kokend te krijgen, en de ladder en accu's klaar te hebben, zodra ze aan de ladder hangt zetten we stroom op haar, zodat er geen grappemakers alvast een hapje varken nemen (kippen, honden en kraaien)

Slachter zorgt verder voor darmen, maak me alleen een beetje zorgen om de bloedworst, daar moet je van te voren allerlei dingen voor uitkoken, of ik dat wel red.

Is me sowieso een weekje wel, ben ondertussen bijna klaar met de verbouwing van ons voorhuis, streefdatum is kerst, moet nog wel het een en ander doen voor het klaar is.

En dan te bedenken dat ik helemaal geen kerstfan ben..............

Geplaatst:

Maak je de bloedworst met de uien en prei? Dat is vooral de avond te voren veel werk.Is er een mogelijkheid dat je het een dag of meerdere dagen later maakt? Het bloedis nadat het geroerd is in de koelkast een week houdbaar.

Ik heb de paté ook wel eens later gemaakt omdat het teveel werk was en het vlees ingevroren..ook de kop kan je invriezen.

Geplaatst:

Oh, yola, hou je ons op de hoogte (als je tijd hebt )

ben erg benieuwd hoe zoiets gaat!

een thuisslachter lijkt me ideaal trouwens. Veel minder stress neem ik aan voor het dier.

Hoe wordt het varken ehm.. tja jeweetwel ? Met een schietmasker ofzo?

Geplaatst:

vroeger kwam de slachter ook bij ons aan huis de varkens slachten

mijn moeder maakte altijd bloedworst en braad worst noem maar op ...

nu wilde ik ook varkens nemen 2 jonge biggen van ongveer 10 weekjes oud .

maar ik laat ze toch maar voor bij gaan

Geplaatst:

Ja Jorieke dat is nogal klus..het schoonmaken. Soms doet de slager dat voor je. Hier kan je darmen ook bij de intermarché kopen, en misschien doet de slachter dat ook wel eens

Wij kopen in ieder geval altijd de darmen voor de worst.

Geplaatst:
  • Auteur
Wij kopen in ieder geval altijd de darmen voor de worst.

Wij de vorige keer ook, maar dat kwam omdat de darmen van de bokjes veel te smal waren.. Dus ik heb er toen niet eens aan gedacht om de 'eigen' darmen te gebruiken.

Handig om te weten, gewoon even een kilometertje (more or less ) darm bestellen bij het inleveren van Jimmy dus. Ik ga dit soort dingen maar eens noteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.