Petrasmoestuin Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari (aangepast) Schattig die varkens! Vooral de Bonte Bentheimer helemaal te gek! Ik heb 2 jaar in Meppen gewoond en een boer had wel 40 van die varkens lopen en die konden wij zien uit de verte als wij met de honden gingen lopen. Ik heb er ook een keer wat vlees gekocht, o.a. Krakauer worst, echt heerlijk! En varkenshaas. Ik liep daar graag langs de rivier en dan zag ik ze vaak achter elkaar hollen en geluiden maken. 4 februari aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Rookie Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari En ik maar denken dat ossenhaas van een os kwam... Ik heb dus echt geen verstand van vlees. Quote
Tanja65 Geplaatst: 31 januari Geplaatst: 31 januari Ossenhaas komt inderdaad van runderen @Rookie. Van varkens heet het varkenshaas. 1 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari Auteur Geplaatst: 4 februari Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet door willen lezen... maar we hebben de 2 gevlekte varkens naar de slager gebracht maandag. Ze waren totaal geen veewagen gewend, maar liepen er zo in. Ze moesten ook nog een 'slachtblik' (een oormerk voor slachtvarkens) in hun oor, dat is toch zo'n leuke verplichting Maar ook daar werd bijna niet op gereageerd want ze hadden appeltjes om te eten en dan is alles al snel goed De slager belde gisteren voor wat extra toelichting op wat ik volgens mij best duidelijk had gemaild haha. Maar beter dat dan helemaal geen reactie wat ook vaak voorkomt. Hij had het over een totaal-hanggewicht van 150 kilo. Ik heb alleen de officiële weegbon nog niet gekregen. Ik neem aan dat de ene echt wel een stukkie zwaarder was dan de ander. Morgenochtend halen we het vlees weer op, ik heb er een boel rookworsten en knakworsten van laten maken die we dan hier zelf nog gaan roken. En als het goed is komt er ook wat buikspek terug wat dan eerst nog in het zout moet en daarna ook gerookt kan. 7 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Je weet tenminste dat het gezonde dieren waren, zonder meuk. 3 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Lekker je eigen gezonde vlees te hebben. Ik zoek hier nog steeds een goede slager waar ik eens wat van het varken kan kopen. @Jorieke123 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 februari Auteur Geplaatst: 5 februari Zo, dat was weer een drukke dag De rookworsten en knakworsten zijn ondertussen gaar gerookt. Samen met heel wat stukken buikspek en kinnebakspek komen we op zo'n 80 kilo vlees van de 2 varkens. Het spek ligt in het zout(+suiker en peper en jeneverbessen en laurierblaadjes) en er staat een pan met wat restjes vet om dat uit te smelten tot reuzel. 6 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari Auteur Geplaatst: 11 februari Ik heb de weegbon binnen, daarop staat het gewicht van het varken zonder de ingewanden enzo. Onze eerdere grotere vleesvarkens hadden vaak een 'hanggewicht' van zo'n 110 kilo. En deze Kunekune's wogen 85 en 69 kilo aan de haak. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Dahli Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari @Jorieke123 Dat is toch wel heel fijn, om je vlees (en dan ook nog in zoveel verwerkingen) van eigen dieren te hebben. Wetende dat ze een goed en gezond leven hebben gehad. Dat spek ziet er ook zo goed uit, net als jullie eigen rookworsten. Hoe gaat het nu verder? Groeien Puur en Melk dan verder op voor einde van dit jaar? En komen er dan komend seizoen weer een paar nieuwe biggen voor het jaar daarop? Het lijkt me ook zo leuk om af te wisselen met rassen zoals jullie volgens mij doen. Andere karakters en misschien ook wel smaak? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 februari Auteur Geplaatst: 11 februari Ja dat is zeker fijn! Morgen ga ik het spek roken, ik heb nu al steeds de dunnere stukken uit het zout gehaald en afgespoeld en in de koelkast gelegd. Alleen de dikke stukken kinnebakspek liggen nu nog in het zout-mengsel. En dan komt mijn moeder donderdag helpen met het verpakken van al dat spek. Ook zit er nog wel wat mooi buikspek bij om plakjes bacon van te snijden. Maar veel van het spek is voor spekblokjes voor door de stamppot en over de salade enzo. Melk&Puur zijn van 1 maart dus over een paar weken zijn ze 1 jaar. Het is even aankijken hoe ze groeien, ik denk dat ze dan nog een vol jaar rond mogen rennen hier, misschien nog wat langer. En dit voorjaar willen we dan inderdaad weer 2 nieuwe biggen. Ik houd Marktplaats in de gaten. We hebben aardig wat verschillende rassen gehad hier. Maar omdat die grotere rassen toch best veel schade aanrichten in een jong bos, hebben we nu alleen nog deze kortneuzige buikschuivers 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.