Geplaatst: 18 augustus18 Aug Auteur Op 3-6-2025 om 16:24, Arja zei:Kunnen ze ook al ergens in de modder rollen?Ik schreef daar op dat ze niet van water houden. Maar deze 2 nieuwe jonge lui kregen al vroeg te maken met flink warm weer, en toen heb ik ze af en toe een gieter water over de rug gegoten. Waren ze niet echt van gediend, maar na een paar dagen werd het gemopper duidelijk minder en nu kan je ze zeiknat spuiten en het doet ze weinig. Ze zoeken het uit zichzelf nou ook niet echt op, maar ze lijken het wel lekker te vinden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 augustus21 Aug Auteur Met de kleinere gaat het ook goed! Die lopen onder kleinere bomen, met iets minder fruit, maar ook daar valt van allerlei fruit. Ze weten al precies wat je komt doen als je daar loopt: aan een boom schudden voor kleine groene pruimpjes bijv. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 september13 Sep Auteur Klussen met Kune's, altijd gezellig Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 oktober18 Okt Auteur Ze kunnen gewoon wroeten hoor, die Kunekune's: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 november3 Nov Auteur Sommige mensen vinden het volgende misschien niet leuk om te lezen: We hebben Melk & Puur vanmorgen naar de slager gebracht. Het is altijd een dubbel gevoel om blij te zijn dat het in-, en uitladen heel goed ging. Het is zo mooi dat het zonder stress gaat, maar dat ze zo vrolijk over dat beton tussen die enorme metalen hekken door sjouwen... dat geeft je toch wel even een knoop in je maag hoor. De slager is altijd fijn geduldig, hij laat ons onze varkens roepen en lokken tot ze ergens staan waar een hekje achter ze dicht kan. Ze zijn nog wel eens wat beduusd als die veewagen ineens weer open gaat, en die rare harde betonvloer is ook gek als je dat niet gewend bent. Nou ja goed. Vrijdag halen we het vlees op, heerlijk vlees van blije varkens. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 november3 Nov Dat dubbele gevoel moet er zijn denk ik. Dat is de echte prijs van vlees eten, niet onnadenken uit de supermarkt graaien.Deze dieren hebben een prachtig leven gehad en dit was nou eenmaal het doel. Naar mijn mening bestaat er niet een eerlijkere en bewustere manier dan dit.
Geplaatst: 3 november3 Nov Dat zeg je mooi Worteltje..dit is heel bewust en eerlijk vlees eten👏Heeft het geven van een naam aan je varkens nog invloed op jou/jullie? Dat vroegen wij ons af, wij denken van niet dat je toch een band schept met je dier na zo’n tijd samen op een landje leven, naam of niet. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 november3 Nov Inderdaad mooi gezegd @Wortel. Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. 🙏🏼
Geplaatst: 3 november3 Nov Auteur Nee, het geven van een naam maakt voor ons geen verschil. Wat je al zegt: je hecht je toch wel aan een dier, met of zonder naam. En al helemaal als het van die ontzettend tamme dieren zijn zoals (deze) Kunekune's. Ze waren een jaar en 8 maanden oud, dus hebben hier toch 1,5 jaar rondgelopen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 november7 Nov Auteur De varkens wogen 80 en 82 kilo 'aan de haak'. En ik heb het vlees net opgehaald: krap aan 40 kilo (per varken) als je de botten en het orgaanvlees even niet meerekent. Het komt er bij die kleine varkens dus een beetje op neer dat je zo'n 50% overhoudt. De helft van dat hanggewicht. Met onze grotere varkens, en dan vooral de echte Durocs, liep dat op tot 70%. En die deden dat in krap een jaar. Maar goed, deze kleinere zijn makkelijker houden omdat ze niet zoveel slopen, niet zoveel vreten (willen ze wel, maar doe je beter niet ) niet zoveel wroeten, meer groeien van gras, en bij ons kunnen ze heel goed onder de jonge bomen en struiken leven waar ze dan al het valfruit en de noten enz. opruimen. Grotere varkens zouden daar echt teveel slopen/wroeten. Ook hebben ze geen superstevig gaas nodig, en niet alles hoeft onder stroom te staan om ze op hun plek te houden. Wij gaan er dus lekker mee door! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 november7 Nov 40 dat is nog best aardig wat kilo’s en heb je dan veel vet van deze varkens? Ben je van plan om ook nog eens kleintjes te nemen of helemaal niet meer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 november7 Nov Auteur Ja, er zit lekker wat spek aan En dan heb ik nog wel mijn best gedaan om ze in hun laatste half jaar ofzo niet te zwaar te voeren, alleen maar fruit en groente en gras enzo. Komend voorjaar willen we weer ergens een paar biggen halen. Nu voor deze winter is het wel lekker om er maar 2 te hebben, samen met de 2 ossen, Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 16 november16 Nov Auteur De 2 ukken liepen vandaag weer zo makkelijk achter me aan naar een nieuw stukje bos. Onder meerdere hekjes door, die ik dan even voor ze omhoog houd. Heel handig Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ja ik kan mij best voorstellen dat het moeilijk is, met of zonder naam en zeker als ze zo lief en tam zijn.Ik ben ook gek op varkens, net als Loretta Schrijver. Ook hele intelligente dieren. Veel succes met de volgende.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.