Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Sjoe boerinnetje, ik heb het gelezen op je blog! Hard maar heerlijk!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank Jorieke!

Volgens de boer zijn ze al 130 kg. Ze krijgen iedere dag melk en een mix van spelt, rogge en tarwemeel.

Van de boer moest ik bij deze foto zeggen dat het hok er meteen na het fotograferen schoongemaakt werd..hij schaamde zich een beetje voor het vieze hok, hij was er laat mee, want hij heeft griep.

Jammer dat hij het mij niet vroeg zei ik, volgende keer vraagt hij het...(foto komt straks als het verkleinen gelukt is...;0))

Hans: dat valt wel mee, we hebben eigenlijk nooit zo`n heel vet varken, de speklaag is meestal vrij dun. Als het lukt maak ik zaterdag foto`s..

Geplaatst:

Vanmiddag ben ik begonnen met voor te bereiden voor zaterdag.

Ik kijk dan na of ik alles in huis heb en nog boodschappen moet doen.

Ik heb 25 kleine weckpotjes met kokend water afgewassen en schoon en droog onder doeken klaargezet, de ringen alvast een tijdje uitgekookt ( dat doe ik vlak voor het plaatsen nog eens').

Verder geteld of ik nog genoeg ui sjalotten en knoflooktenen had voor de paté, boudin rookworst en fromage de tête.

De buurvrouw gebeld of ik van haar verse prei mag nemen( boudin) en of ze eieren voor me heeft ( paté)

Vriezerzakken geteld, permanent marker erbij, sluitingen

Dienbladen schoongemaakt om de hamlappen plat op in te vriezen

Schort, theedoeken en oude (veeg)doek

Bakken om het vlees mee naar huis te nemen ( het is bij de buren)

Kruiden: kruidnagel bouquet garni quatre epices jeneverbes ( die ga ik dit jaar in een klein deel van de paté proberen)

Cognac suiker en meel voor de paté

Er komt een nieuwe slager, die schijnt vroeg te beginnen ( 6 uur... )

Vrijdag komt hij al om de varkens "te doen"...ik ga niet kijken.

Geplaatst:

zow,klinkt spannend zeg,ik begrijp dat het je eigen varkens zijn en er bij de buren geslacht gaat worden???

Is het in nederland ook zo'n feest,als er een varken geslacht wordt? hier in hongarije,komt dan de hele familie en gaan ze pörkölt maken en pálinka drinken. ben benieuwd naar je foto's.

Hongaarse groeten van Linda

Geplaatst:

oooh,ik zie het al,je woont in frankrijk,ga even je blogje lezen,leuk!

Geplaatst:

Superleuk topic, wij gaan in de toekomst zeker nog wel varkens houden voor de slacht. Hij slachten besteden we dan uit aan een slager in het dorp, verwerken van het vlees wil ik zeker wel zef doen. Moet alleen wel toegeven dat ik zelf niet zo gecharmeerd ben van kopkaas, zult en zuks. Wellicht dat we dat bij de slager achterlaten, mag hij dat weer verkopen. Wel zelf worsten maken, hammen roken etc. Hopenlijk komt er dit jaar bovendien alvast een grote vriezer

Jorike ik las dat je pompoenen kweekt voor de varkens. Zelf de zaden houden en de pompoenen voor de varkens. Nou heb ik dit jaar ook zaden voor een naaktzadige pompoen gekocht en ik ben benieuwd. Geef je die pompoenen aan de varkens omdat het vruchtvlees niet lekker is? Ik zou het ideaal vinden als ik ze zowel voor de soep als voor de pitten kan kweken.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik geef de pompoenen aan de varkens, omdat we ze daar speciaal voor telen. En omdat ik gek ben op de pompoenpitjes, haal ik voor onszelf steeds de pitten er uit, voordat de varkens hun bekken er in zetten 2 vliegen in 1 klap dacht ik zo.

De naaktzadige pompoenen zijn best lekker voor de soep. Maar ze hebben vrij weinig vruchtvlees (veel pitten ) en het is niet fantastisch van smaak. Ik heb dus ook wat andere pompoenen staan die lekkerder zijn.

Geplaatst:

Het varken is gedood. Ik was er wel, maar heb uiteindelijk niet gekeken...ik zag de boer met een megahamer aankomen en heb weggekeken..ik hoorde wel de klap. Niet gemakkelijk hoor. Gelukkig ging het heel snel.

De foto heb ik net gemaakt, het afbranden van de haren van het varken. het huis met de blauwe luiken is ons stulpje.

Nu ga ik kilo`s uien snijden en zachtjes koken..voor de Boudin..dan peterselie oogsten, en sjalotten, knoflook en uien pellen voor de paté en de fromage de tête. Morgenochtend om 6 uur beginnen...img_393364031327661210.jpg

Geplaatst:

Ach die dikke billen op het vuur, kom maar op met ranzige details, ik ga minder vlees eten en af en toe zo'n topic helpt enorm, gaf zij een gil toen de hamer neerkwam

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Jorieke, alleen prei heb ik niet, die heb ik moeten kopen,wortels komen uit het zaagsel, peterselie staat er nog bij bosjes..ui heb ik ik had niet genoeg, maar de sjalotten ( gris) komen weer uit eigen voorraad. November slacht is wel beter voor alles vers en nog op voorraad natuurlijk.

Hans: de details van een dier doodmaken zijn altijd ranzig..het is best goed te beseffen hoe dat gaat voor je spekjes in de stampot..

Geplaatst:

Mja zo is het, bij die gedachte kun je dan mooi heel matig biologisch vlees eten,

ik vindt toch dat ik zelf behoorlijk ver van proces af sta, en me zelf makkelijk ertoe kan zetten om

te doen of worst en bal gehakt of frikandel niet van een dier is.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Wij zijn een familie die bij het zien van vrolijk buiten ergens rondscharrelende varkens roept "Hmmmm, lekkere speklapjes!".

Zelf doodmaken zou waarschijnlijk niet lukken.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ging de boer dat arme beest te lijf met een hamer?????

Ik schrik daar echt van, daar zijn toch een heel stuk minder achterlijke methoden voor, tijdens haar leven had ze zo te zien nauwelijks bewegingsruimte, ik verbaas me dat mensen dit biologisch durven worden, ik noem het ronduit wreed!!

Geplaatst:

Als je iemand hebt die precies weet wat ie doet, is dat een stuk beter dan die elektrische schokken die ze hier krijgen, is mijn mening. Waar zie je aan dat ze nauwelijks beweegruimte hadden???

Geplaatst:

Ho Yola, dat valt mee hoor! De boerin liep met het beestje weg, en de boer gaf haar van achter een enorme klap op haar kop. ( het varkentje dan hè..)varken bewusteloos, en daarna werd ze doodgemaakt. Verdoving op Lorrainse manier, juist niet wreed, het varkentje merkte er niets van.

Geplaatst:
Als je iemand hebt die precies weet wat ie doet, is dat een stuk beter dan die elektrische schokken die ze hier krijgen, is mijn mening. Waar zie je aan dat ze nauwelijks beweegruimte hadden???

daar heb ik over geschreven GD, de laatste 2 maanden( sinds de koeien naar binnen gingen) hadden de beestjes weinig ruimte, mijn varkentje had het nog redelijk een hok van 2,5, x 2,5 voor zichzelf..de boer kent me en mijn bezwaren. Andere varkens zaten met 5 in een (groter) hok.

Geplaatst:
  • Auteur

@Yola: er is niemand die dit biologisch noemt hoor, het is sowieso al stukken beter dan de varkens hier in NL. Qua ruimte dan. Want voor die 2 maanden hadden ze wel buiten ruimte toch Appelvrouw? En er is tegen ze gepraat, ze hebben geen super opfokzooi gehad met van allerlei medicijnen, ze zijn vaak gevoerd door Appelvrouw. Etc.

Geplaatst:
ze zijn vaak gevoerd door Appelvrouw. Etc.

Ja met appeltjes

Zo is het Jorieke: voor die twee maanden liepen ze in een zeer grote kopstal of potstal of hoe noem je dat vol met stro voor hen alleen ( zo`n dak met drie muren) de hele dag waren ze met 13 aan t rennen. Ze konden alleen niet graven, dat was jammer...

Geplaatst:

Ik val jou er ook niet op aan Appelvrouw, blijf het een weerzinwekkende methode noemen, hier krijgt een dier dat geslacht wordt een bolstershot recht in het brein waardoor ze direct hersendood zijn.

De laatste keer was ik erbij (Rosie) die was weg voor ze in de gaten had wat er te gebeuren stond.

Als je zelf de ruimte krijgt om een paar varkentjes te houden krijgen ze vast een dierwaardiger leven, en hopenlijk niet zo 'n gruwelijk einde.

Geplaatst:

Het gekke is misschien dat ik het nooit als gruwelijk heb ervaren. Zoals ik al schreef, het varkentje weet niet wat er gebeurd. In mijn optie is het niet erger dan een schot. Weg is weg.

Voor de boer is het ook belangrijk dat het goed gebeurd en dat het varken niet lijdt, al zou het alleen maar zijn omdat je dat terug-proeft in het vlees. Maar het welzijn van zijn dieren is voor hem ook belangrijk. De slager was erbij en heeft het goed begeleidt.

De boer is geen varkensboer en heeft varkens voor zichzelf, zijn buren ( die geeft hij gratis, voor een beetje burenhulp bij het inkuilen b.v. )en de rest verkoopt hij voor 2 Euro per kilo.

Edit: Ik heb nog even aan Lie gevraagd hoe hij het heeft ervaren. Hij heeft het hele gebeuren wel geobserveerd en vertelde dat het niet de boer was maar de slager die de klap gaf, de boer bracht hem de hamer. Lie vond het heel professioneel en snel gedaan, na de klap werd de slagader doorgesneden, het varkentje was meteen dood. Voor mij is het goed zo.

De uien voor de worst zijn gekookt, en verder bergen sjalotten gesneden. nu op de bank, om 5.30 op

Geplaatst:

ik moest hier (in hongarije) ook wel even wennen hoor,maar ik ben zeker ook van mening dat een varken hier het altijd beter heeft gehad dan wanneer ik vlees ga kopen in de supermarkt en dat ik daarom beter een eigen varken op kan eten.

Wij krijgen binnen een paar dagen onze biggetjes. Ze hebben een binnenhok in de stal en een buitenhok en een stuk om buiten te lopen.we gaan het ervaren....

Geplaatst:
  • Auteur

Onze 2 kleinste wolvarkentjes (nieuw beertje, en een zeugje dat stukken kleiner is dan haar broertjes en zusjes) hebben in 3 dagen tijd zo'n 150 m2 op de kop gezet naast de moestuin. Dat was ook de bedoeling, maar ze deden maar niets... Een paar dagen terug ging het ineens weer even regenen, en toen kregen ze ineens de smaak te pakken. Waarschijnlijk door de pieren die hoger kwamen, en doordat het gras dan wat zachter is.

We moeten elke dag checken of ze niet weer hele plaggen gras op het schrikdraad hebben gegooid

En Jimmy (de Duroc) zag er wat ziekjes uit. Gewoon wat doffe oogjes en hij was wat sloom. Maar nu met dit lekkere weer (zonnetje) loopt ie ook weer uren te wroeten.

Die 2 kleinste varkentjes zijn weg uit het stuk waar Jimmy zit, dus Jimmy hoeft 'zijn' stuk grond (zo'n 750 m2) alleen nog maar te delen met 2 wolvarkens en 1 kleine kunekune.

Ze zouden meer mogen hebben, want er moet nog heel wat om worden geploegd. Maar ze zijn nog net wat te klein om dat voor het zaaiseizoen klaar te krijgen.

Jimmy ziet er weer beter uit de laatste 2 dagen, en komt ook weer keihard aanrennen als hij je ziet Hij heeft wat meer haar nu, en dus niet meer echt een bloot buikje. Dus kunnen we hem niet meer zo goed 'omver' aaien. (als je op zijn buikje aaide, wankelde hij een paar keer en donderde hij om. Dan ging ie er even lekker voor liggen )

Nu wordt ie liever flink gekrabt. Die beesten hebben altijd overal jeuk lijkt het.

Jimmy:

foto04472301327740162.jpg

Geplaatst:

Ik heb hier een lastig probleem met mijn mannelijke wolvarkens, ze lopen ook hier in de moestuin, apart van de meiden, maar weigeren hun stal in te gaan, ik heb Joriekes idee gestolen en van een watervat een hok gemaakt.

Een kip legt er elke dag haar eieren, maar Garou en BZN weigeren in hun hok te slapen, nu het vanaf zondag behoorlijk zal gaan vriezen moeten ze dan nachts de schuur weer in, iemand een tip hoe ik ze kan overtuigen toch maar hun hok te aanvaarden?

Ze slapen nu precies voor hun hok in een kuil die ze hiervoor gegraven hebben.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic