Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Schit-te-rend filmpje

En dan dat tevreden getokkel en gekwekker eronder ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Prachtig! Mooi om te zien hoe goed en naar hun zin ze het hebben.

Geplaatst:

We hebben Kune kune varkens. Ik heb op het moment nog maar één beer van iets meer dan een jaar en een vrouwtje van 2 jaar oud. Denken jullie dat het mannetje het vrouwtje al kan dekken en gaat hij haar wel dekken wanneer ik ze bij elkaar laat lopen?

Als ik jongen heb wil ik de vrouwtjes bij elkaar laten lopen en ik hoop dat ik hetzelfde met de mannetjes kan doen.

De kruisingen die jullie hebben ploegen die veel en diep? Onze ploegen wel, maar niet heel diep. Hier ben ik blij mee ben, omdat ik hierdoor fruitbomen in de varkenspercelen kan groeien. Ze eten gelukkig ook niet aan de Koeraanse den die ik in het verblijf wil kweken (zijn nog klein).

Geplaatst:
  • Auteur

De kruisingen ploegen aardig wat, hoe langer hun neus hoe dieper ze gaan. Onze Kune's konden er ook wat van. Soms stonden ze braaf te grazen, maar vaak ging die neus net even in de grond om zo vele vierkante meters gras op te rollen en er onder te kijken.

Het lijkt mij wel dat hij haar kan dekken ja. Het verschil in formaat zal niet heel groot zijn? Hij hoeft er maar NET bij te kunnen natuurlijk Als je ze bij elkaar laat lopen dan zal hij zeker dekken ja. Maar als je niet ziet of hij dekt, dat is niet altijd heel erg duidelijk, en ze lopen al die tijd bij elkaar, dan weet je niet zeker wanneer de biggen komen.

Ik zou ze even apart zetten, wel pal naast elkaar, dan geven ze vanzelf aan wanneer er gedekt kan worden. En dan kan je 3 weken later goed kijken of het niet nog een keer gebeurd.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

We konden gisteren weer gras maaien, in de strook langs de velden van de varkens. De velden zelf groeien nog niet zo hard, en de varkens hebben nog niet zoveel te wroeten en eten op dit moment. Dus ze waren blij dat we weer voorzichtig(want zoveel staat er nu ook nog niet) wat konden maaien en voeren

IMG865098671490516433.JPG

Geplaatst:

Altijd leuke foto's Jorieke.Zit er al een tijdje aan te denken om later ook zelf eigen beesten te houden voor de slacht, maar als ik zie hoe leuk ze eruit zien, dan vraag ik me af of ik ze wel echt weg kan brengen .

• 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:

Oef! Ik ken er hier een paar die graag zouden een knorretje mee zouden pikken bij jullie!

Wij hebben vandaag echter uitgevonden dat ze verzot zijn op elzen-takken. En die hebben we hier in plenty. Ongetwijfeld zou het de test naast een bergje appels niet weerstaan, maar voor nu een super alternatief. Ze zijn lekker lang bezig met de blaadjes van takken peuzelen en het gaat er heel goed in!

Ik heb trouwens hier in de buurt ook een appelboomgaard gevonden: de olmenhorst (schijnt een begrip te zijn, hier in de buurt. Weer duidelijk dat we hier nog niet echt bekend zijn - nog nooit van gehoord nl ) Wellicht ga ik er eens een belletje aan wagen...

Voor nu: smakelijk voor al jullie stopcontactjes!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

Deze mensen hebben 25 fruitbomen in de tuin van hun pas gekochte huis. Ze hebben/hadden nog geen idee wat te doen met al dat valfruit en iemand bij de stort wist van ons af Ze waren erg blij dat ze het nu hier kwijt konden, en vonden de 3 pakjes worst als bedankje al bijna teveel van het goede. Daar was het ze niet om te doen hoor

Geplaatst:

Top deal en iedereen blij

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Eens kijken of dit werkt:

Edit: Ja, dat werkt Je hoeft geen Facebook te hebben om daar mijn 360-graden foto te zien van een paar van de varkensvelden. Ik maak er nog meer, maar moet even wat verzinnen op het feit dat varkens GEK zijn op camera's Dus hij moet ergens veilig staan, op juiste hoogte, etc.

Geplaatst:

Op je telefoon werkt het heel grappig. Alsof je zelf een camera vasthoudt en het beeld veranderd naar gelang je je telefoon beweegt.

Ziet er goed uit.

En zie ik het goed: is het bushokje zwart?

Geplaatst:

IBC= Intensive Biggen Care?

Geplaatst:

Mooie afkorting Oxy!

In- en uitzoomen kan met wat moeite, net geprobeerd, maar dan raak ik een beetje de draad kwijt met de telefoon hoor. Niet ideaal dus, maar t kan wel.

Zijn de varkens al camera-moe?

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

He Jorieke, heb je ooit overwogen om je varkens te kruisen met iberico-varkens?

Mijn vader was dit weekeinde bij een kleinschalige houderij in Brabant. (Eerstvolgende keer als ik daar ben, mag ik ook gaan kijken)

Ik vond ze er goed uitzien en ze smaken naar verluidt erg lekker. Dus toen moest ik aan jullie denken natuurlijk.

013d89ea4874ff99aa2d4169bb7e3571.jpg

(Mooie hammetjes he )

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, nooit overwogen, er zijn namelijk TE veel leuke en allemaal heerlijke varkensrassen Je moet toch een keer een knoop doorhakken

(en tuurlijk zijn ze lekker, ieder (100%)buitenvarken wat langzaam groeit en van alles en nogwat eet smaakt super. Naar mijn idee maakt het ras dan weinig uit. ) (er van uitgaande dat je een ouder ras neemt wat geschikt is voor buiten ook...)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hallo, ik ben nieuw hier, toevallig hier gekomen omdat ik een varkensvraag heb. Weet niet of ik hier zo mag binnenvallen in dit gezellige topic.

Ik vroeg mij namelijk af of en mensen zijn die hun varkens niet achter stroomdraad houden.

Vorig jaar had ik mini varkens, daarvoor had ik stevige ijzeren tuinhekken 40cm ingegraven in de bodem en bovenop afgewerkt met hout. Dit werkte perfect maar nu krijg ik aanstaande maandag twee Husumers, dus ik vroeg mij af hoe diep de omheining dan zou moeten of dat er mensen zijn die een ander soort niet-stroom hekwerk hebben.

Overigens hebben wij een leuk stuk grond met allerlei planten en dieren, beetje zelfvoorzienend hobbyen in de Friese klei.

Geplaatst:

He FrieseLand,

Wat een leuk varken. Had ik nog nooit van gehoord. Ik ken ze alleen niet echt dus, advies is wat lastig. De meeste vrij grote, hoogpotige varkens als duroc etc hebben wel echt stevig hekwerk nodig of schrikdraad. Lees ook eerder in dit topic. Verder hebben we ook een algemeen varkenstopic waar heeeel veel info in staat. Erg benieuwd hoe de Husumers je bevallen!

Geplaatst:
  • Auteur

Husumers worden flinke varkens, die drukken al gauw een hek(je) of paal(tje) om. Ik heb geen ervaring met zo'n hekwerk, dus ik kan je verder niet helpen. Ik weet alleen dat ze moeiteloos dingen verplaatsen en kunnen slopen met alleen maar het puntje van hun neus plus een boel lichaamsgewicht. Daar hebben we er hier aardig wat van lopen

Zoals Charly al aangeeft is hier nog een topic: varkens-t508.html

Geplaatst:

Beetje off topic, maar van de week had Yvette van Boven er een stukje over. Tussen 3.00 en 6.00 minuten.

Ik zag ook varkens die konden 'opzitten' als een hond, om iets lekkers te verdienen

En ze maakte ook zelf worst.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reactie, ik zal het andere topic ook nog doornemen.

Ik ga het maar gewoon proberen, als ze uitbreken moeten ze maar even overnachten in de paardenstal.

Dit is trouwens de constructie zoals hij voor de mini's wel werkte, alleen wat hoger (die op de foto is van de honden)

242050168606603107755871219888757n99791512133984.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic