Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeienplant bijna volledig bruin


Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

 

Sinds kort heb ik een moestuin, dit tuintje heb ik van iemand overgenomen.

 

In de tuin staan alleen nog aarbeienplanten, waar het niet heel goed mee lijkt te gaan. Dit is het 2e jaar en de plant heeft vrijwel geen stekken gemaakt of deze zijn nog verwijderd door de oude eigenaar.

 

Vandaag viel mij op dat vrijwel alle planten bijna volledig bruin zijn en geen groen blad meer hebben. Sommige hebben nog wat groen in de stelen maar lijken niet meer beter te worden. 

 

-Kan dit nog wel deze maand verbeteren?

-Zou mest toevoegen kunnen helpen?

-Of kan ik het beste de planten vervangen?

 

Thuis heb ik ook nog aardbeien en die zijn netjes groen gebleven. Vandaar dat ik denk dat de planten in het tuintje emhet niet gaan redden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst lekker laten staan. Ik heb een gedeelte van de mijne vandaag verplant wegens "staan in weg voor iets anders". Zijn allemaal bruin met een ienimini groen hart en soms een groenig blad.

Als het over een maand nog niks is, kun je ze dan altijd nog weghalen. Het is nu begin maart. Het meeste in vollegrond doet het nog heel kalm aan. Want het is nog best fris en nat.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is net 1 dag lente, de bomen en struiken zijn ook nog kaal. Dan kun je niet van de aardbeien verwachten dat die al mooi in het blad staan. ;-) 

Hier staan de aardbeien er ook nog treurig, winters bij. Komt vanzelf. Zoals @woldistel al zei, gewoon laten staan. Mocht het dit jaar wat treurig zijn met de aarbeienoogst, dan kun je ze alsnog weghalen en dan voor het volgende jaar wat nieuws kopen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak anders eens een foto van deze zomerkoninkjes. 

Alles kan dood maar vooral aardbeien kunnen heel veel hebben.

Ik moet ze zomers wekenlang drogen voor dat ze de geest geven en ze op de composthoop kunnen.

Ook kunnen ze prima lichte tot matige vorst verdragen. Het oude blaad sterft dan af.

Ze kunnen wel ontvankelijk zijn voor ziekten en dan afsterven, dan moet alles geruimd worden en kan je met schoon plantgoed opnieuw beginnen medio maart.

 

Bij mij beginnen ze al weer langzaam tot leven te komen.

Heb ze net verwent met wat kalkkorrels.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Wat je ook nog kunt doen is dit. Steek er een uit en bekijk de wortels. Zijn die aangetast dan kan het zijn dat de plant is aangevreten door de larven van de taxuskever. Je ziet ze als witte maden tussen de wortels. Ik haal ze eruit en voer ze aan de mezen, die zijn er gek op. Bij de Welkoop haal ik een flesje tegen bodeminsekten. De oplossing stinkt geweldig naar knoflook, maar het helpt bij mijn tuin goed. Als ik alle larven eruit heb plant ik ze opnieuw in en dan gaan ze gelijk aan de groei.

Veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...