Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaaitrays bestellen: gaan 15 jaar mee.


Charly

Aanbevolen berichten

Yow!

Ik ga nieuwe zaaitrays bestellen.

En voor je nu denkt: “nee doe het niet. Dat is weer meer plastic.” Dat heb ik allemaal overwogen. Maar ik ben een beetje klaar met m’n yoghurtbakje, wc-rolletje, druivencontainer recycle gedoe. (Bijvoorbeeld omdat ik mijn zelf in mekaar geflanste zaaiconstructie gisteren uit m’n vingers liet vallen. En dus ipv 5 radijsjes per vakje, 1 grote hoop radijszaadjes/compostsoep had) En dus ga ik toch bestellen. Maar dan wel de fijnste die er zijn, aldus mijn research. Dus niet van die dingetjes die je meteen kapotdrukt bij het eruit halen van de zaailingen.

 

Afijn (Zoals gewoonlijk) weer een lang berichtje voor feitelijk deze boodschap:

Is er iemand die mee wil doen? Dan kunnen we verzendkosten delen en neem ik eea mee naar de mtfd voor je. Ik zal trouwens sowieso ff die zaaitrays meenemen. Jorieke wilde ze graag voelen. :D en zo zullen er mss meer zijn?

 

Dit zijn ze. Ik ga de cd 60 bestellen en die aanbevolen 40.

 

https://thefarmdream.com/nl/product-category/propagation-trays/?gad_source=1

 

Lees em graag. En nog grager: deze week. Ik wil uiterlijk zondag bestellen nl. :)

 

Groetekes hè!

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ze ook, en ze zijn van goede kwaliteit.
Zelf gebruik ik alleen de normale, niet die van Charles Dowding.
Wat ik zelf prettig vind, 77 vaks laag model, en de 40, 28 en 15 vaks hoog model (vanwege uitdrogen en zo). De onderbakken / lekbakken haal ik bij Van der Wal, 10 stuks voor iets van 30 euro. Die van Farm Dream zijn schreeuwend duur, en die dingen daarbinnen waardoor de lekbak als het ware op pootjes staat vind ik niet handig.

Ik zit er nog even over te twijfelen mijn collectie duplicaten uit te breiden, maar dan heb ik ook de onderbakken nodig. In gelijke aantallen liefst.
Zelf ga ik niet naar de MTFD, maar als ik @Goldfish lief aankijk dan kunnen we wel wat regelen, mocht het nodig zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, acpronk zei:



Ik zit er nog even over te twijfelen mijn collectie duplicaten uit te breiden, maar dan heb ik ook de onderbakken nodig. In gelijke aantallen liefst.
Zelf ga ik niet naar de MTFD, maar als ik @Goldfish lief aankijk dan kunnen we wel wat regelen, mocht het nodig zijn.

Zeker, ik vervoer die bakken wel van Zelhem naar Gouda/Boskoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een CD 60 achtig iets heb ik hier nutteloos staan, dus als je genoeg hebt aan 1 or 2 trays..  

Van dat harde plastic? Tof!
Als je die mee wilt nemen: altijd fijn.
Ik ga desalniettemin bestellen. Maar nutteloos plastic in gebruik nemen is natuurlijk ook prettig. Dank hoor :thumbup:

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er allemaal mooi uit! Misschien kan iemand mij helpen aan een zo een groen onderbakje, zonder verhogingen erin. Ik ben uit Fr gekomen met twee afdek kappen/ deksels en maar met één groen bakje, lekbakje heet dat leer ik hier. Iemand er een over? Of koopt iemand er meer en kan ik er een overnemen?

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Lot,

 

Hoop dat ik nog niet te laat ben. Maar ik zou graag wel 2x de 40 cellen

Hoog model en 4x de 28 cellen hoog model willen. Als je nog onderbakken over hebt wil ik daar ook wel een paar van overnemen. Altijd handig. 

 

Gr cis

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er ook over uit.
Ik wil graag ook mijn collectie uitbreiden.
3* 40 vaks hoog model https://thefarmdream.com/nl/product/deep-propagation-module-tray-40-cells/
3* 28 vaks hoog model https://thefarmdream.com/nl/product/deep-propagation-module-tray-28-cells/
En 6 onderbakken / lekbakken van Van der Wal.

Van der Wal had (in ieder geval vorig jaar) vanaf 35 euro gratis verzenden.
Ik weet niet hoeveel orders er voor de lekbakken lopen, maar 10+1 moet toch wel haalbaar zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf die cellen toch bijzonder duur vinden t.o.v. stevige standaard potjes die minimum ook 20 jaar meegaan, ook een klein formaat  lekbak wat ik hier zie, lijkt op mooie peptalk is het echt die prijs waard ? Er zitten best wel nadelen aan om in tray's te zaaien als particulier, alle zaadvakjes moeten op hetzelfde moment in dezelfde omstandigheden groeien, het is dus bedoeld voor uniform zaad en groei, je kan dat niet aanpassen.

Ideaal dus als je veel van hetzelfde op hetzelfde moment wil telen, iets minder anders.   Zoek eventueel ook eens op "Deense bak" goeie basis om te starten 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt wat je daar zegt @redzebra. Ik vind ze wel handig qua formaat, passen mooi op de vensterbank en andere plekken waar ik ze neer zet. Is hetzelfde formaat als de oude Action kweek kasjes, die helaas uit het assortiment zijn gegaan.

Ik heb alleen P9 en P11 potjes, dan geven de 28 en 40 vaks trays een mooie toevoeging.

Ik heb nu bijvoorbeeld 3 stuks van 15 vaks, 2 met peper zaailingen (was van plan ze daar te laten tot het uitplanten, maar ze worden tot wat te breed voor elkaar). Een andere heb ik stukjes smeerwortel wortel in zitten.
Een 77 vaks had ik volgezet met ui zaailingen en een andere met waterspinazie zaailingen, en een andere wilde ik gebruiken voor sla (nog niet gedaan). Maar maatje 77 is lastig te vullen met potgrond, het moet echt fijn zijn anders is het lastig vullen.
Maar de 28 en 40 vaks zijn mooi om te stekken, ik heb er bijvoorbeeld nu diverse salie rassen, en stevia stekken in zitten. En ik heb er nog 3 over met 28 vakken, daar ga ik binnenkort het een en ander zaaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevorderd zou ik mezelf nog niet noemen, maar beginner ook zeker niet.
Wat het grote voordeel van zo'n tray tov een zaaibak is, in een tray kun je de planten makkelijker uitplanten. Bij zo'n zaaibak groeien alle wortels door elkaar.
Maar een minpunt van zo'n tray (afgezien van de toch wel hoge prijs) is dat als een zaadje niet kiemt, dan blijft er een vakje onbenut. Je kunt dat wel deels opvangen door er 2 (of 3) zaadjes in te doen. Oh, nog een nadeel, het vullen van zo'n tray is lastiger dan een zaaibak.
Al met al vind ik een tray toch iets handiger dan een zaaibak (zo'n lekbak van Van der Wal zoals ik eerder genoemd had, kun je als zaaibak gebruiken). Zeker voor mij, want ik ben altijd wat laat met verspenen of uitplanten.
Maar ieder moet voor zich uitzoeken wat in zijn of haar geval handiger is, met inachtneming van budget.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder tray kan je nog altijd selectief werken, het hoeft niet direct een grote zaaibak te zijn, je werkt met p7/9/11 in een lekbak (daar dient die voor, niet om met potgrond te vullen) , dat zijn dan eigenlijk kleine zaaibakjes in een groter geheel, je kan ze ook op die manier gemakkelijk verplaatsen, dan heb je de voordelen (bv groter volume ivm uitdrogen) en lage kosten. Tray's zijn voor massa  productie, meestal niet waar wij voor gaan. en dat zeg ik met plus 100 tomatenplantjes

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heb/doe ik ook.
Tomaten in P11.
Vorig jaar had ik de pepers ook in P11 gedaan, dit jaar in een 15 vaks tray en 1,5 maand later gezaaid. Volgend jaar gaan de pepers waarschijnlijk weer in een P11, ze worden waarschijnlijk toch iets te groot daarvoor. Daar passen er 6 van in een lekbak. Ik dacht doe eens in die 15 vaks, scheelt ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, acpronk zei:
Van der Wal had (in ieder geval vorig jaar) vanaf 35 euro gratis verzenden.
Ik weet niet hoeveel orders er voor de lekbakken lopen, maar 10+1 moet toch wel haalbaar zijn.

Van der Wal kan ik halen. Woon er dichtbij.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Bonnie,
Dat is lief, ik ga kijken of ik eea centraal kan bestellen. Mocht de levertijd van van der Wal te laat vallen, kom ik eventjes bij je terug

Groetjes!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samenvattend:
Nas 3x cd 60
Nas 3x 40 laag
Ac 3x 40 hoog
Ac 3x 28 hoog
Cis 2x 40 hoog
Cis 4x 28 hoog
Charly 5x 60 cd
Charly 5x 40 laag
Charly 1x 28 hoog
= 29 totaal

Lekbakken 30 want 1 voor appeltje


Done!
Ik zal iedereen ff persoonlijk berichtje sturen met totale kosten.
Groetekes!


00cfe53b15f1606d04e58216cac04f4b.jpg

c760cbfa65a271cb6008d5f66176711c.jpg

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...