Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eieren maanden bewaren!!


eva1986

Aanbevolen berichten

Oké, ik ben zo'n zot die graag naar programma's kijkt waarin mensen vertellen hoe ze gaan overleven als de wereld vergaat... In Amerika heten ze "preppers"... Vaak haal ik daar ook wel handige tips uit...! Zoals deze:

 

Als je een ei insmeert met olie (gewone zonnebloemolie), blijft het maanden goed! (het schijnt iets te zijn met poriën dicht smeren)

Een dame had eters en schotelde ze zonder problemen 6 maanden oude (eigen) eieren voor!

 

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ga een testje wagen! (zal lang duren voor ik jullie op de hoogte kan brengen ) Wel handig om te weten, al leggen onze twee dames maar om de dag...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook geen bunker hoor, hihihi!

 

Ik denk dat die olie de poriën afsluit, waardoor het ei niet meer kan "ademen", maar of het er dan ook doorheen trekt? Haar gasten vonden het lekker... En een bedorven ei... is ECHT vies

 

Maarja, ze kan vanalles zeggen natuurlijk

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het vlies om het eiwit/dooier intact is, blijft een ei heel lang goed...(denk alleen al aan het feit dat een ei uit de winkel al enige weken oud is en als vers verkocht wordt) een ei mag "vers" genoemd up to 28 days.

Als je een ei in de koelkast zet..gaan de porien open...zij sluiten zich niet meer automatish als je een ei daarna uit de koelkast haalt.

Dus een ei zowiezo niet in de koelkast bewaren en als je dat wel doet...er laten.

Verder "verdampt" het binneste van een ei..hou ouder een ei hoe groter de luchtzak en op het laatst kun je dus echt het ei horen klotsen als je ermee schud.

 

Maar een ei blijft van zichzelf al heel lang goed, dus zo verwonderlijk is het niet...en met olie insmeren zou ik dus zelf nooit doen...maar kwaad kan het zeker niet...eet smakelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu snap ik waarom ik mijn eieren test door ze in een bak water te leggen. Ik heb altijd geleerd, als ze gaan drijven, zijn ze niet meer goed. Maar dat komt dus door de grote van de luchtzak!

 

Ik bewaar ze niet en de koelkast, tenzij ze al gekookt zijn. Staan een eierdoos in de "kelder"kast (onder de trap dus...).

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de eieren ook nooit in de koelkast. Maar ik bewaar ze ook niet lang, daar eten we gewoon teveel eieren voor

De watertest doe ik ook, als ik het niet zeker weet (soms vinden we wel eens een ei die niet in het nest is gelegd. Dus geen idee hoe lang hij daar dan al ligt).

 

Koelkast eieren moet je voor veel dingen ook altijd op kamertemperatuur laten komen (voor cake, mayo of om ze te koken, anders gaan ze wel eens stuk in de pan...) en daar heb ik het geduld niet voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raap 2 keer per dag. Moet ook wel, want we hebben 3 wyandotte-kruisingen die al broeds worden als een ei een dag blijft liggen. En het zijn hardnekkige tantes. Mijn ervaring is dat een ei zo 3 maanden goed blijft onder de juiste omstandigheden. Ik maak ze wel iets schoon met lauw water, en dat verkort de bewaartijd weer heb ik gehoord. Ik weet nog niet of ik het olie-idee wat vind. Ga het misschien proberen op 2 eieren. We hebben er momenteel 200 per maand, dus dat kan best.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De watertest werkt niet altijd.... Als je een ei vind op een verdacht plekje, en je slaat het kapot in de pan... Schrik je toch wel als het "half bebroedt is...

 

 

Daarom altijd eerst in een kopje/glas..voor je een ei in de pan gooit.

Doe ik trouwens altijd want ik houd niet van eieren met die bloedstolsels..zo noem ik ze tenminste.

Als ik een ei tegenkom waarvan ik niet weet hoe lang die bv al onder de stuik lag...roep ik de hond..en gooi het ei voor haar neus kapot.

Ze eet ze met smaak op, ik ben ervan af en zij heeft er een snackie aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De eierboer laat de eieren door een bad met kalk gaan zo sluiten de poriën zich en zijn eieren uit de winkel vaak lang houdbaar.

Ik eet vaak ook eenden en ganzen eieren van 5 of zes maanden oud en bijna nooit zit er een verkeerde tussen.

 

 

Grtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...