Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zonet even dit hele topic doorgenomen ... 43 pnas

Vermits ik elk jaar héél veel last heb van slakken (100+/dag) zoek ik een drastische oplossing.

Zo te zien helpen biervallen goed, dat zal ik dus zeker eens proberen. (maar toch weer vrij veel werk om ze elke dag te legen)

Zelf ga ik elke avond met een potje de slakken van de planten halen, maar dat is in feite onbegonnen werk.

De dag erna zijn ze er al terug, ze komen met honderden uit de weilanden ... kan je echt niks tegen beginnen.

Nu las ik hier over de Indische loopeend, dàt lijkt me wel een heel interessante oplossing!

Ik zou ze volgende lente willen inzetten in de groententuin.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met deze eenden (appelvrouw?) ?

Nu vraag ik mij wel enkele zaken af ... .

- Eten ze actief slakken (maw zoeken ze ook de slakken ad onderkanten vd bladeren enz?)?

- Eten ze écht niet van de (kleine) plantjes??

- Wat geef je deze dieren te eten in de winter??

- Zijn het kindvriendelijke dieren of zijn ze vrij agressief zoals (sommige) ganzen?

- Eten ze buiten slakken ook niet teveel nuttige insecten?

- Eten ze ook rupsen van bvb koolwitjes van je kolen?

- kan ik ze in de serre laten?

- Hoeveel eieren leggen ze (tempo kip?), en zijn deze eetbaar?

Ik heb toch nog een oud konijnenhok en voldoende stro waar ze het wel tof zullen vinden.

Ik kan beter eenden kopen voor 10€/stuk dan Escar-go van 15€ ... (en die hier niet echt helpt).

Geplaatst:

Tuurlijk is dat ok

Het -lijk- me dé ideale oplossing voor mij.

Vermits ik een vrij grote oppervlakte heb is het bijna onmogelijk om de slakken handmatig te bestrijden.

Juist achter de serre ligt de vijver, dus daar zullen de eenden het ook wel leuk vinden.

Naast de moestuin ligt het (ex) konijnenhok, dat kan ik dan gebruiken als hok voor de eenden.

Ik zie niks anders dan voordelen:

- ideaal tegen slakken

- leuk voor de kinderen

- je kan de eieren eten

- ze eten ook keukenafval?

- ze bemesten de groententuin

- ze eten niet van de groenten

- ze kunnen niet vliegen? (dat deel vd tuin heeft reeds schapendraad, dus daar knn ze normaalgezien niet door)

man man, had ik dit eerder geweten!! (ik heb op zo'n korte tijd al zOveel geleerd op dit forum !!!)

Geplaatst:

Oh... maar ben je dan de recepten voor slakkensaté, slakkenstoof, snale-sushi en slakkenkaviaar nog niet tegengekomen???

Ook een manier om ze kwijt te raken...

(dat van die kaviaar is trouwens de enige die klopt... lekker slakke-eitjes op je toastje... )

Verder ben ik gewoon jaloers dat jij wel eenden kan gaan houden om van het glibbervolk af te komen...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Heb net dit hele topic doorgenomen en verbaasde me er over dat er nauwelijks iets over bestrijding met aaltjes staat. Ik heb dit zelf 1 jaar toegepast en het heeft toen heel goed geholpen en was bijna geen werk. Esgar-go hielp bij mij niet en ik wilde geen echt gif strooien. Ik ga er van uit dat jullie kennis veel groter is als die van mij, dus vraag ik mij af of er toch iets vreselijk mis is met de aaltjesmethode?

Geplaatst:

Volgens mij niet hoor...

Heb vorig jaar ook zitten zoeken naar verkooppunten en prijzen van nematoden.

Maar omdat afgelopen jaar de slakkenplaag enorm meeviel, vergeleken bij het extreme jaar 2012, heb ik ze niet besteld. En vond het wel wat duur worden als ik ze in de hele tuin zou moeten inzetten. Slakken komen hier ook vooral van buiten de tuin dus daar zou ik niet zomaar vanaf zijn.

Geplaatst:

Niks verkeerd hoor, integendeel. Maar voor zover ik het begrepen heb is het een lastige en dure manier om te bestrijden. Het schijnt erg nauw te luisteren met bodemtemperatuur en grondsoort. En duur. Je hebt geluk dat je er met een behandeling vanaf bent..gefeliciteerd!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou, vanaf is een groot woord, meer beheersbaar. Het was op den duur zo erg dat ik alleen nog maar kale staken had. Ik ging iedere avond op jacht, en had een aantal biervallen en evengoed werd alles wat de grond in ging meteen opgegeten! Ik heb toen 1 keer alles met die aaltjes behandeld, begin juni, en daarna kon ik het af met zo nu en dan na een regenbui ze vangen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

ik begrijp ff wat niet, slakkenbestrijding door nematoden, ik weet van nematoden dat dat een wormgroep is waar schapen ander vee behoorlijk last van kan hebben, ook zijn veel van deze wormen resistent tegen de huidige bestrijdingsmiddelen aan het raken.

Kan iemand me vertellen hoe dit zit?

Geplaatst:
Deze foto heb ik van Pinterest geplukt. Het idee is om op een lat een rij koperen munten te plakken als barriëre tegen slakken. Geweldig.:

Maar werkt dit ook tegen naaktslakken? Ik heb begrepen dat deze zich ingraven, kruipen ze er dan niet gewoon onderdoor?

ik begrijp ff wat niet, slakkenbestrijding door nematoden, ik weet van nematoden dat dat een wormgroep is waar schapen ander vee behoorlijk last van kan hebben, ook zijn veel van deze wormen resistent tegen de huidige bestrijdingsmiddelen aan het raken.

Kan iemand me vertellen hoe dit zit?

Nematoden is de verzamelnaam van de groep van rondwormen waartoe de aaltjes ook horen. Er zijn meer dan 25.000 soorten beschreven. Een van de soorten wordt ingezet bij de bestrijding van slakken, een andere soort bij de bestrijding van de taxuskever en zo zullen er ook wel een hoop soorten zijn die zelf bestreden worden.....

Maar het blijft natuurlijk een soort van biologische oorlogsvoering, ben er zelf ook een beetje dubbel over

Geplaatst:
Maar werkt dit ook tegen naaktslakken? Ik heb begrepen dat deze zich ingraven, kruipen ze er dan niet gewoon onderdoor?

Naaktslakken klimmen en klauteren ook, voor zover ik heb ervaren. Ik ben niet bang dat ze er onderdoor graven (behoorlijk hoge intelligentie zou dat zijn: vooruitzien en strategie plannen), maar ik vrees dat het niks helpt tegen de slakken die al binnen de omheining zitten, mogelijk op dit moment nog als ei (overleven die eieren de vorst??) Echter: we zitten vlak langs een haag waaruit ze in file als zomergasten naar het strand zich voortbewegen naar de groenteperken als het schemert of als het regent. Als die slakken nou eens afgeweerd konden worden, pluk ik die resterende 20% wel met de hand...

Geplaatst:

Alles is nog niet over als je slakken krijgt. Ik heb ze ook gekregen een maand of twee geleden in mijn kleine kas (1m x 1m plastic kas buiten voor sla). Ze hebben alle slaplantjes en radijsjes opgegeten (in mijn kas groeit sla de hele jaar rond) en ik heb het te laat gezien. Daarna heb ik tegen slakken speciale middel gekocht uit Hornbach en het rond die plantjes gegooid. Nu, een maand later, zijn alle plantjes terug en ze hebben ook nieuwe blaadjes. Ik 1-1 slakken, maar ze zijn nu veel dood, hoor

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wetenschap

Fransen vrezen worm die hun slakken opeet

DINSDAG 4 MAART 2014

De vraatzuchtige platworm Platydemus manokwari is voor het eerst in Europa opgedoken. Franse biologen vonden het dier in een plantenkas in Caen in Normandië. Zorgwekkend, vinden zij, want de roofworm vormt een bedreiging voor inheemse slakken en wormen. Ze maken de ontdekking vandaag bekend in het tijdschrift PeerJ. Lokaal uitroeien en achterhalen waar de worm vandaan kwam is volgens hen prioriteit. De platworm komt oorspronkelijk uit Nieuw-Guinea, maar is al op vijftien andere plekken rond de Grote Oceaan tot plaag uitgegroeid. De roofworm is vijf centimeter lang en achtervolgt zijn prooien tot in de boom. De worm kan waarschijnlijk temperaturen tot tien graden boven nul overleven. (NRC)

Geplaatst:

Dat laatste snap ik niet ..temperaturen tot 10 graden boven nul? Dan zijn ze toch zo dood? of kruipen ze diep de grond in in de winter.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
a9a4fe69c4cd9d4337d481e912c8065f.jpg

Deze foto heb ik van Pinterest geplukt. Het idee is om op een lat een rij koperen munten te plakken als barriëre tegen slakken. Geweldig.

Laat ik nou drie-en-halve kilo centen in een doos hebben liggen, en heel veel overlast door slakken.... dat ga ik dus doen op een of andere manier.

En een lijmpistool aanschaffen... anders wordt ik gek....

ohhh das geniaal! dat ga ik ook uittesten

Vorig jaar heb ik eierschalen gestoord, dat werkte redelijk maar nog niet goed genoeg en daar ik dit jaar bonen ga planten zijn alle tips het uitproberen waard!

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...