Enjoy! Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Hahaha RobO. Wat heerlijk toch dat jij zo handig bent met foto's Quote
gerbiepiep Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Die slakken houden zich niet aan de spelregels hier Ik heb bij die dingen bij de Intratuin ook al staan kijken, had al een vermoeden dat het niet zou werken. Nou heeft verdorie de SSB (Slijmerige Slakken Brigade) de zoveelste kropsla opgevreten... Ik had al een aantal nieuwe terug geplant, maar tevergeefs. Het is veel en veel en veel te nat en vochtig overal dit jaar. Quote
RobO Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Hahaha RobO. Wat heerlijk toch dat jij zo handig bent met foto's dank je, maar deze is niet van mij helaas...(klik op het plaatje ) Quote
Enjoy! Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 Nou ja, beter goed gejat dan slecht gemaakt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 juli 2016 Geplaatst: 3 juli 2016 @Weknow: Ze eten hier 's ochtends wat mee met de kippen, en lusten tegen het einde van hun werkdag ook wel weer wat (snee brood bijv.) Verder eten ze VEEL slakken en kevers en vliegjes enzo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
pompedomp Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 ik vang slakken in een boterhamzakje. ik doe die omgekeerd om mijn hand en ga ze gewoon rapen. maar kan rustig tot 200 slakken uit mijn kleine stadstuintje halen, dus dat zijn veel zakken. zo doorknippen geeft zo'n smerig gezicht, dus weet niet of ik dat zou doen. De slak heeft overigens zijn vrijheid terug gekregen, met huisjesslakken heb ik niet zo'n probleem, het zijn meer de naaktslakken die de ergste schade toebrengen. de beste tijd is natuurlijk 's avonds al werkt het hier na een goede regenbui en dan uurtje later ook. maar wat ik 's avonds/'s nachts echt merk is dat de eerste uren de naaktslakken hun slag slaan en later in de nacht het de huisjesslakken zijn. als ik 's nachts wakker word en ik ga even kijken (vooral om te zien of mijn handelingen effect hebben) dan zit het juist vol met huisjesslakken. vorig jaar hebben de kleintjes hiervan mijn boerenkool volledig weggevroten. dus ik ben niet meer vriendelijk tegen welke slak dan ook Quote
pompedomp Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 doe je het boterhamzakje weer goed en knoop je hem dicht en kan die zo weg. al moet ik zeggen dat heel, heel af en toe slakken er doorheen weten te komen, dus niet meteen in de prullenbak binnen gooien. maar zo kom ik van de slakken af en hoef ik die gore beesten niet op te pakken of stuk te knippen Quote
loes Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 vind je het niet zonde om zoveel plastic te gebruiken?waarom niet gewoon handschoenen aan en de beesten oppakken en in een bakje droppen, dat scheelt je een heel hoop boterhamzakjes. Quote
AnnekeW Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Voor jezelf misschien wel makkelijk. maar wat is het idee? Moet hij stikken in dat zakje? Of verhongeren? Als je dan toch beesten moet doodmaken, doe het dan snel zonder onnodig lijden. Quote
pompedomp Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 ik spaar ze op. dus ik heb de hele winter alle boterhamzakjes die ik gebruikt had, daarna bewaard en die gebruik ik nu. al moet ik zeggen dat ik door het natte jaar wel inmiddels aan het einde van mijn voorraad ben gekomen. en ja het idee is dat ze stikken. misschien moet ik idd op jacht naar een andere oplossing, omdat ik er recent achter kwam dat het langer duurt dan ik prettig vind. alleen het spijt me ik ga ze niet knippen en niet oprapen met handschoenen aan die ik daarna nog een keer wil gebruiken. das misschien heel kinderachtig maar ik vind ze er gewoon te goor voor. ik moet nog wat afharden, maar ik word gewoon misselijk van zo'n brei kapotte slakken. Quote
speets Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Gewoon een (vlees)tangetje gebruiken (Action), alleen voor slakken. Werkt prima Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
loes Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 waarom is het goor bij een handschoen die je daarna nog een keer wil gebruiken? het slakkenslijm zit aan de buitenkant, niet aan de binnenkant . ik heb 1 setje handschoenen van de action voor slakken.bakje gaat vervolgens leeg op de hondenstrook of in de groene container. doorknippen werkt ook maar oppakken is net zo snel en laat geen rommel achter. tangetje is ook een goed plan Quote
AnnekeW Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Desnoods wegwerp handschoenen, dat is minder afval dan voor elke slak een zakje. Dat tangetje vind ik een goede tip. Sluit ze aub niet meer levend op in zakjes, slakken zijn lastig, maar er zijn vast wel snellere manieren te verzinnen om ze dood te maken. Stop bijvoorbeeld die zakjes een nachtje in de vriezer voordat je ze weg gooit, dan zijn ze tenminste dood. Quote
pompedomp Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 er gaan zo'n 50 slakken in 1 zakje hoor . en ik heb geen groene bak. Ik woon in Groningen en hier wordt GFT niet gescheiden ingeleverd. dus alles gaat in de prullenbak. dat gaat echt niet in een bakje waar ze uit kunnen. Ik snap wel dat ik misschien niet de meest diervriendelijke en milieuvriendelijke aanpak heb en natuurlijk kan er ruimte zijn voor verbetering. maar voor nu werkt dit en blijf ik hierbij. daarbij had ik het bericht vooral geschreven, omdat ik het idee dat huisjesslakken geen schade aanrichten een beetje bijzonder vond. Quote
Erny Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Hallo, ook uit slakrijk Groningen! Maar dan snap ik nog iets niet van jouw methode... je zegt dat je 1 zakje om je hand doet en daarmee dan de slakken opraapt en die gelijk in dat zakje laat. Hoe voorkom je dan dat de rest van die 49 slakken er niet uit glibberen/vallen? Of steek je ze dan toch in een ander zakje en gebruik je het eerste zakje alleen als handschoen?Gewoon uit nieuwsgierigheid, zie het nog niet voor me namelijk. En bijten de slakken in hun doodsstrijd de zakjes niet kapot? Ze kunnen echt wel door plastic heen... Heb je niet een park/slootkant in de buurt waar je ze kunt uitzetten eigenlijk? Werkt ook erg goed. Inderdaad hier in Stad geen aparte groenbak. Hebben ze wel ooit geprobeerd, die groene containers zwerven nu nog steeds rond in schuren en tuinen. Quote
pippi Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Ik snap wel dat ik misschien niet de meest diervriendelijke en milieuvriendelijke aanpak heb en natuurlijk kan er ruimte zijn voor verbetering. maar voor nu werkt dit en blijf ik hierbij. daarbij had ik het bericht vooral geschreven, omdat ik het idee dat huisjesslakken geen schade aanrichten een beetje bijzonder vond. Laat ik voorop stellen dat ik dat knippen ook nog steeds vreselijk vind om te doen, ik doe het ook alleen met hele grote slakken, andere trap ik dood, dus ik snap best je weerzin. Maar het is allemaal van dat onnodige lijden. Ga dan effe bovenop dat zakje staan en trap ze alsnog dood zonder smurrie aan je schoenen. Dat is weinig moeite lijkt mij. Raar trouwens dat ze GFT niet overal apart inzamelen. Hier is het inmiddels een tikje doorgeslagen en ik hoop echt dat we binnenkort meerdere kleine bakken krijgen in plaats van alleen een groene en een grijze, want ik heb in de keuken nu een zak voor mijn eigen composthoop, een bakje met spul dat daar niet op mag en dus in de groene bak gaat, een zak voor plastic/blik/drinkpakken, een kastje waar het glas in gaat en in een doos voor oud papier, én een gewone prullenbak. In de 'gewone' grijze bak gaat bijna niks meer, maar ik breng wel een paar keer per week al dat gescheiden afval weg naar de containers in de wijk. Ik wil gewoon vijf kleine bakken die voor mijn part eens in de vijf weken geleegd worden. Sorry dat was even off-topic. Quote
pompedomp Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 het lukt mij om ze gewoon op te rapen, waarbij ze op de bodem van het zakje komen, in mijn handpalm en mijn vingers hebben dan genoeg ruimte om de volgende te pakken. alleen bij heel nat weer, glijdt er soms eentje weer uit. Groningen heeft bewust gekozen om geen GFT in te zamelen en ook plastic wordt niet apart ingezameld. de verbrandingsoven (ik meen in Delfzijl?) scheidt het namelijk zelf. plastic wordt bijvoorbeeld met luchtdruk tussen de rest van het afval uitgespoten. Ik weet niet precies de percentages, maar het schijnt wel dat er dus bij ons veel meer afval wordt gescheiden door het gehele proces dan in andere gemeentes waar alles gescheiden wordt aangeleverd. Ik ben ook vooral blij dat je elke dag je afval kwijt kan in een ondergrondse container en niet meer vast zit aan tijden en tot die tijd vuilniszakken in de tuin of iets moet bewaren, waar de katten vna de buren hun gang kunnen gaan. ik vind het echt ideaal. Quote
AnnekeW Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 O boy. Mijn fantasie ziet nu plastic zakjes mét slakken tussen vuilnis uitgeblazen worden en gerecyled worden totallemaal voorwerpen met slakken er in Quote
pippi Geplaatst: 8 juli 2016 Geplaatst: 8 juli 2016 Anneke, nu zie ik bewegingloos schreeuwende slakkengezichtjes in colaflessen voor me. Quote
RobO Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Raar trouwens dat ze GFT niet overal apart inzamelen. wacht maar.... hier worden de slakaanvallen wel iets minder inmiddels, per dag nog maar 40, vooral op de lievelingsplekjesde vogels zijn trouwens ook veel minder aanwezig, aardbeien blijven hangen zonder net wats kebeurt? Quote
AnnekeW Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Hier lijkt het ook af te nemen met de slakken. Om zeker te weten dat ze niet op raken mag deze blijven. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ver ze zich verplaatsen, dus deze ga ik even volgen. Quote
pippi Geplaatst: 9 juli 2016 Geplaatst: 9 juli 2016 Anneke, hilarisch die gekleurde slak! Het lijkt hier ook minder te worden (zeg ik heel voorzichtig). Vandaag een hele dikke grote naaktslak gevonden onder de aardbeien, even in een bakje gegooid, effe niet opgelet en foetsie. Zo slim en snel had ik ze nog niet gezien. En een van de katten attendeerde me op een huisjesslak die op zijn dooie gemakje over het paadje kroop. Die is nu naar de eeuwige jachtvelden. Maar verder, weinig nieuwe slakkenvraat, weinig dooie slakken in de bierbakjes. Wel een stuk of 20 eitjes onderin een pot gevonden, ik ga potjes nu ook even goed controleren voor ik iets uitplant, zo kan ik de volgende generatie wellicht fors uitdunnen. Quote
gewoon peter Geplaatst: 10 juli 2016 Geplaatst: 10 juli 2016 Hier lijkt het nu ook weer wat minder te worden, Verleden week werd het weer wat drukker met de slakken, maar alles is weer rustig aan het front.TIP: Gisteren moest ik in duitsland zijn, en ik had even gekeken op de website van Hornbach.De slakken korrels van Bayer zijn daar ongeveer de helft goedkoper dan hier in Nederland. Ik betaalde 8,99 euro voor een kilo pak.Dit zijn Biomol korrels.Het zijn de diervriendelijke korrels van ferri lll fosfaat, dezelfde soort als van Ecostyle, maar met een hoger percentage werkende stof, waardoor ze ook werken tegen huisjes slakken.Ik heb meteen 4 pakken gekocht, ze bederven niet denk ik.Het is misschien handig voor de grensbewoners, en of vakantiegangers Peter. Ps Ik hoop dat dit niet teveel reclame is, anders moet de modderraar er maar (sesamstraat) van maken, Quote
RobO Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 nouja diervriendelijk.... de action heeft ze af en toe voor 5,98 de kilogram citinwat xtra info Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.