Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een veilige speelplaats gemaakt voor de babyslakjes in de buurt ? ( Sorry, kon het niet laten )

Geplaatst:

Bit bedoelt wellicht dat je met je kooi de grootste vijand van de slakken weert. Zo kunnen vogels de slakken en hun eitjes nl niet opeten.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Met de regen de afgelopen 12 uur vanmorgen meerdere slakken gespot. Niet de hele dikke maar zeker geen kleintjes. Ik schat er toch al een 10 vanmorgen gekillt te hebben. Ik doe ze met een voegenmesje door midden drukken terwijl ik ze de grond in duw, dus het kadaver ligt direct onder de grond.

Een vraag om er heel vroeg bij te zien. Hoe houden meloenen zich onder slakken? Ik heb enkele meloenen plantjes staan, ik wil heel weinig maar effectief meloenen gaan kweken (enkele stuks). Ik wil die paar dus niet verliezen aan de slakken.

Geplaatst: (aangepast)

Ha,

Mijn meloentjes werden uitgehold door die krengen. Had er flink de balen van. Nu teel ik meloenen in de kas onder klamboe en dat werkt best goed. De ranken doe ik zoveel mogelijk op zeil, worteldoek enz. Zodat het niet aantrekkelijk voor slakken wordt.

Gwen

aangepast door Gast
Geplaatst:

Oei, daar moet ik dus iets op gaan verzinnen. Thx voor je reactie Gwen!

Wat zijn jullie ervaringen met kiezels en slakken? Ik heb een stuk kiezel in de tuin. En ik bedenk me net dat ik 0 schade had aan mijn tomaten vorig jaar die in pot stonden op de kiezel. Terwijl de tuin vergeven was van de slakken. Eerst dacht ik dat de slakken niet van tomaten houden, maar dit klopt niet echt geloof ik?

Geplaatst:

Heb nog nooit 1 slak gehad in de tomaat ( plant ) , maar anderen weer wel begrijp ik op dit forum. Bij mij hebben de slakken lekkerdere dingen denk ik.

Kiezels. ( rond / glad ) komen slakken wel overheen hoor. Gravel ( hoekig ) vinden ze minder. Split ( hoekig scherper, want kleiner ) bijna helemaal niet, tenzij oud, platgetrapt met mos enzo.

Geplaatst:

Ik had in mijn achtertuin een ouderwetse curverbak op de kop, op de grond staan en dat is een echte slakkenmagneet. Heb deze bak nu verhuist naar mijn moestuin en hem daar ook weer op de kop op een schaduwplekje gezet. Niet normaal hoeveel slakken daar onder gaan zitten soms met wel 4 op elkaar.

3a428ddbe232f85c5a38f96d2a5d178a.jpg De mijne is wel rood

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze naar een andere wereld te helpen dus zet ze op een stuk bos langs het kanaal uit.

De biervallen doen het ook goed maar vind het inderdaad een smeerboel en heb het idee dat ik ze daar ook mee lok.

Geplaatst:

Die curverbak! Goed idee. Ga ik ook doen.

Op tomaten geen last van slakken maar kleine paprika planten werden hier vorig jaar op een nacht verslonden.

Geplaatst:
Ik had in mijn achtertuin een ouderwetse curverbak op de kop, op de grond staan en dat is een echte slakkenmagneet. Heb deze bak nu verhuist naar mijn moestuin en hem daar ook weer op de kop op een schaduwplekje gezet. Niet normaal hoeveel slakken daar onder gaan zitten soms met wel 4 op elkaar.

3a428ddbe232f85c5a38f96d2a5d178a.jpg De mijne is wel rood

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om ze naar een andere wereld te helpen dus zet ze op een stuk bos langs het kanaal uit.

De biervallen doen het ook goed maar vind het inderdaad een smeerboel en heb het idee dat ik ze daar ook mee lok.

Met biervallen lok je ze zeker! Het werkt goed maar met de hoeveelheden hier overal niet te doen. Dan komen ze juist uit alle omringende tuinen terwijl ik ze juist weg wil hebben.

Tijdens wat werkzaamheden in de achtertuin toch al de nodige slakken gezien (en naar de eeuwige jachtvelden gestuurd). Ik ben echt een dierenvriend maar als je dit niet op tijd in damt heb je later in het seizoen alleen maar meer last.

Ik hoop dat ik ze uit de serre kan houden

Geplaatst:

Hoe groot is die bak? Ik wil het ook graag proberen, ik heb deze week al een kleine 200 slakken verwerkt...

Geplaatst:

Honderden slakjes gevangen in vallen van de action de afgelopen week. De nachten dat er vers bier inzit komen ze liefst. Dan is de geur het sterkst. Dit jaar weinig bruine slakken maar kleine zwarte die erg taai zijn.

Ik kan ze niet meer vinden in de action. Te snel uitverkocht. Heb er 14 maar kan best meer.

Geplaatst:

Hoe groot is die bak? Ik wil het ook graag proberen, ik heb deze week al een kleine 200 slakken verwerkt...

Uit m'n hoofd denk ik zo'n 40/50cm x 30 gewoon zo'n ouderwetse curverbak die ze nog steeds verkopen. Denk dat soortgelijke ook prima werken hoor en hoe groter hoe meer slakken er onder kunnen.

Heb je een foto van die slakkenvallen van de action Ann123?

Edit: Bij de Blokker

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Zo'n slakkenval is gewoon een emmertje met een dakje:

2560642_1.png

zoek maar eens op action slakkeval, je kan ze ook online bestellen geloof ik. Ik gebruik tot nog toe van die yoghurt emmertjes die ik dan een stuk ingraaf; heb er al wel een paar keer een pad uit moeten redden (die dan waarschijnlijk enorme koppijn hadden), want ik heb er geen dakje bij. En na een paar dagen moet ik de inhoud verversen vanwege inregenen, maar dan stroomt het toch al over met dode slakken...

Zo'n dakje zou je ook nog zelf kunnen fabriceren met het dekseltje en een paar wasknijpers, en helemaal ingraven hoeft dus zeker niet, dan valt er alleen maar aarde in. Het beste zet je de vallen op de route vanuit eventuele verstopplaatsen naar de moestuin, en niet midden tussen de radijzen! Behalve dat er kostelijk bier in gaat ben ik uiterst tevreden over de resultaten. Mijn 5 vallen hebben alleen dit jaar al duizenden slakken het leven gekost.

Wat je ook doet is van geen enkel belang, maar het is erg belangrijk dát je het doet

Geplaatst:

Dat zijn ze.

Ik gebruikte ook yoghurtpotten. Met deksel maar opening halverwege. Geen probleem met inregenen. Maar deze zien er netter uit. Het is onze tuin (niet in een complex) en ik vond die yoghurtpotten een doorn in het oog.

Geplaatst:

Hier zitten trapezeslakken in de kas. Geloven jullie het niet? Ik heb nochtans een betrouwbare getuige.

Vandaag zagen we een naaktslak aan een zelfgesponnen draad hangen in de kas.

Ik wist niet dat slakken dat kunnen. Juist zoals een spin hing ze met het achterlijf aan een draad welke ze zelf spon.

2017051311421379191494700725.jpg

2017051311411172551494700739.jpg

2017051311404827531494700746.jpg

Had iemand hier weet van?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

zekers. Kijkt u nooit naar zulke mooie natuurdocu's ? Lange slijmerige draden. Uit bomen naar beneden bv.

sja. als een slak niet snel is, moet ie wel slim zijn ....

Geplaatst:

iemand al ervaring met deze oplossing?

werkt op een andere manier volgens de fabrikant

Pireco Slakkenkorels bestaat uit specifiek werkende, niet giftige kruidenconcentraten. veilig voor mens, dier en milieu. Geleidelijk afgegeven via een korrel. Pireco Slakkenkorrels voorkomt vraat van slakken 100% natuurlijk product.

Werking

De extracten in deze korrels worden opgenomen door de plant en bodem, en hebben en indirect preventief weende werking op slakken en rupsen. De slakken (en rupsen)zullen de plant niet meer eten en vanzelf vertrekken en zich niet verder ontwikkelen. Op deze wijze zal de overlast en schade verdwijnen.

Toepassing

Bruikbaar voor de siertuin, moesttuin en bij potplanten doormiddel van strooien rondom de planten en doormengen in de bovenlaag van de bodem. Eetbare gewassen kunnen gewoon geconsumeerd worden.

pirenco56391494851978.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Hier zitten trapezeslakken in de kas. Geloven jullie het niet? Ik heb nochtans een betrouwbare getuige.

Vandaag zagen we een naaktslak aan een zelfgesponnen draad hangen in de kas.

Ik wist niet dat slakken dat kunnen. Juist zoals een spin hing ze met het achterlijf aan een draad welke ze zelf spon.

Had iemand hier weet van?

Ik heb in het vroege voorjaar hetzelfde gezien in mijn serre. Die slak hing aan een draadje. Ik dacht dat die gewoon via een spinnenweb daar beland was ?

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

@ paddestoelengek:

Als de planten dat gif opnemen en de slakken er niet meer van eten. ..

Mogen wij er dan nog wel van eten?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Paddestoelengek, ik heb de vloeibare variant. Ik had al twijfels toen ik m kocht, want het meiske van de Welkoop zei:' Ja, dat werkt wel echt alléén preventief he, als je al slakken hebt, dan helpt het niet meer!' Waarop ik dacht, wat doet het dan eigenlijk precies, als het blijkbaar stante pede niks meer doet als er al een hapje van de plant is genomen?

Wat ik ook raadselachtig vond, is dat het dus 100% natuurlijk zou zijn, maar dat je wel 2 dagen moet wachten voordat je weer uit je moestuin kon eten als je het gebruikt had. Op het moment dat ik de dop losdraaide, was dat raadsel in elk geval opgelost: Mán, wat een meur!!!!!!!! Ik ben echt niet kleinzielig, maar het stinkt zo verschrikkelijk dat ik er werkelijk bijna van over m'n nek ga. Heel veel knoflook vooral, volgens mij. Echt te vies (en ik hou van knoflook!) Maar soit, dure centen voor betaald, dus ook maar gebruikt. En ik moet zeggen, ik heb weinig slakkenvraat tot nu toe. Maar dat geldt eigenlijk overal (behalve in mijn blijkbaar door de goden vervloekte koude bak) in de tuin en ik heb niet overal met het walmspul gegieterd. Dus ik denk eerder dat mijn vraatloosheid te danken is aan een combinatie van kippen, eindelijk goede mulch en een minder extreem slakkenjaar (hoewel of all plants de rabarber dan wel weer vreselijk aangevreten was)

Nou ja, het enige wat je wijzer wordt van mijn post is dus dat de vloeibare variant afschuwwekkend stinkt. Daar heb je ook niet al teveel aan, vrees ik

elizabet.nl

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...