Geplaatst: Vrijdag om 12:252 d Hier ook heel veel naaktslakken heel veel die maar 1 mm groot zijn en moeilijk op te pakken. Ik gebruik altijd een plastic handschoen. Daar willen ze nogal eens aan vastpakken. En ik moet veel bukken (wat moeizaam gaat) om ze goed te zien.En laat niemand meer zeggen dat je knoflook of uien moet zetten. Bij al mijn kolenbakken staan dus knoflook of soort van uien.Ik heb de laatste dagen wel 20 slakjes ervan afgehaald. Maar ja, beter op het groen van de knoflook dan op mijn kolen zul je zeggen. Nou daar zitten ze ook, niet op alle kolen gelukkig. Voorkeur is Chinese kool (heb ik er al uitgehaald, zag er niet uit) en Savooiekool.@acpronk Een meter????? Volgende week komt de hele familie na het paren in je tuin. Bij ons zeker geen slakkengevrij in de tuin.
Geplaatst: Vrijdag om 12:372 d 4 uren geleden, acpronk zei:maar een meter verderop zachtjes neergezet.😣 nee, nee, nee, minstens honderd meter verder wegzetten.Verder vind ik het lief, sommigen hier hadden ze verplettert en in brand gestoken.
Geplaatst: Vrijdag om 20:421 d 8 uren geleden, woldistel zei:Verder vind ik het lief,Honderd meter is niet veel. Ja ik zou er ook iets meer moeite mee hebben, maar als ik ze in leven houd dan hebben ze volgende week een nest van 70 - 400 eitjes. Vrijdag om 20:431 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Vrijdag om 21:071 d 12 uren geleden, acpronk zei:Heb ze niet weggegooid, maar een meter verderop zachtjes neergezet.Wat een lieverd ben je toch @acpronk . Hier waren ze aan een niet zo zachtzinnige luchtreis richting steeg gegaan,
Geplaatst: Vrijdag om 21:221 d Als ze niet bezig waren dan gingen ze ook vliegen, maar nu hadden ze even een intieme tijd. Zou ik zelf ook niet in gestoord willen worden 😅
Geplaatst: Vrijdag om 23:131 d @acpronk Voordeel is dat je over een paar maanden, inplaats van maar twee slakjes, misschien wel 50nazaten vliegles kan geven.
Geplaatst: Gisteren om 11:201 d Mijn 3e rijtje zaailingen pluksla is al opgegeten. Ik ga vanavond aaltjes proberen tegen slakken. En een bierval zetten... Ik heb ook wat extra bloemen gezaaid als afleiding en afstootmiddel. Ik ben benieuwd of de aaltjes goed werken.
Geplaatst: Gisteren om 12:141 d Ook hier is veel sla en zijn veel bonen slakkenvoer. Blijven strooien, biervallen, rapen, en opnieuw beginnen. Ik heb een rol doorgeschoten bonen op de grond gezet, voor de slakken. Dat helpt een beetje. Ik heb nu uit pure wanhoop mijn zonnebloemen in P9 potjes met kopertape staan. Dat lijkt ook te helpen.
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Sla en kolen kweken onder een net helpt bij mij goed. Dat wordt voor klimbonen wat lastig dus daar heb ik in de buurt wel een overdekte schuilmogelijkheden gemaakt waarin ferro korrels 💀.Ik ben benieuwd of de opgekweekte bonenplanten er nog staan morgen. De vooraf gekweekte Herrenböhnli waren inmiddels al gedecimeerd, dus die heb ik weer direct gezaaid. Laten we hopen op wat droger en warmer weer, dan is de slakkendruk ook wat minder hoog.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Op 4-6-2026 om 19:46, appelvrouw zei:tijgerslak. Dit zijn juist nuttige opruimeDeze - overigens prachtige - nuttige opruimer had wel mijn kousenband opgegeten. Hij zat op nog geen 10 cm afstand van een afgeknaagde boon.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u 22 minuten geleden, Tanja65 zei:nuttige opruimer had wel mijn kousenband opgegeten.Precies! Dat bedoel ik.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u De tekst die aangehaald wordt staat in een artikel van Velt en wordt vaker door andere kenners verhaald..je kunt bv ook deze tekst van Gardenersworld lezen over de tijgerslak. Gardeners WorldDe tijgerslak: de slak die je juist wél in je tuin wilt h...Je tuin vol slakken: daar word je ongelukkig van. Maar vergis je niet als je de tijgerslak ziet: die wil je juist wél in je tuin hebben.
Geplaatst: 15 uren geleden15 u Ik geloof je. Maar klaarblijkelijk eet hij toch ook plantjes. Dat staat overigens ook in datzelfde artikel. 14 uren geleden14 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ik heb tijgerslakken al vretend van de planten gehaald. Wie ze wil mag ze hebben...
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ik ben geen fan van de tijger slak..van geen enkele naakte slak trouwens maar wil wel even zijn al te slechte naam rechtzetten.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ik geloof al lang niet meer wat er allemaal op internet staat. Allerlei slakken komen op alles af, uiteraard sommige groente vinden ze lekkerder. Als die er bij staat dan pakken ze die als eerste. Ik heb heel veel sla en knoflook (waar ze normaal niet opkomen) om planten gezet, dan pakken ze mijn sla en knoflook en niet mijn kolen, paprika en tomaat b.v. Dacht ik. Het scheelt wel, maar ze pakken ook de groente die in het midden staat. En zeker lekkere kolen.Maar ik ben het wel spuugzat. Van de week hadden wij stortbuien om 23.30 - 24.00 uur en de hond moest er nog uit. Dus toen werd het laat en dan waren wij met zijn tweeën nog 5 kwartier slakken aan het rapen. 150 stuks. En dan om 1.30 uur in ons bed. Dat houden wij niet vol.Volgend jaar zet ik gewoon minder bakken en alle kolen hoog en goed beschermd met insektennet. Minder bakken denk ik, zodat wij sneller klaar zijn.Strooien, kragen, kruidnagel, eierschillen, koffie, slakkenvallen, koperdraad en dan 's avonds nog minstens een uur lopen, het moet allemaal en dan nog is er vraat. 1 uur geleden1 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 1 uur geleden, appelvrouw zei:Ik ben geen fan van de tijger slak..van geen enkele naakte slak trouwens maar wil wel even zijn al te slechte naam rechtzetten.Als ik hier een tijgerslak zie, dan laat ik die met rust. Vorig jaar een paar baby tijgers in oogst, die zijn teruggezet in de tuin. Als ze wat eten, vind ik dat niet erg. Hun voordelen vind ik opwegen tegen de nadelen. Als er hier al zaailingen sneuvelen, dan vind ik meestal van die grote dikke segrijnslakken in de buurt. De kop van een olijfkomkommer was bijvoorbeeld afgeknaagd. Hij maakt nu mooie zij-uitlopers. Ik realiseer me wel dat ik geluk heb met nauwelijks slakkendruk.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Op 13-6-2026 om 14:14, Tanja65 zei:P9 potjes met kopertape staan.Ja dat helpt, maar de echte dyhards? Je kent mijn hoge Hero bakken, om de poten zit koperdraad en toch zie ik een enkele in mijn bakken. Maar de kasplatruggen zijn ook een ramp in al mijn bakken als het erg nat weer is geweest.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.