Flup Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Ik loop 's ochtends en 's avonds een ronde door de tuin en vermoord alle slakken die ik tegenkom, behalve de wijngaardslakken dan. Die zijn minder vraatzuchtig heb ik het idee. De buren leggen zout rondom de plantjes in de moestuin, dat schijnt wel te helpen. Quote
Erny Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Zout is wel een hele gemene manier... heb je wel eens gekeken hoe zo'n slak krepeert als ie onder het zout zit?Verder is zout ook niet echt goed voor je bodem... En spoelt ook nog eens weg bij een regenbuitje. Dus is niet echt een afdoende oplossing. Dat met dat emmertje met gaten is dan wel weer goed gevonden. Leuk dat je dat ouwe topic hebt opgedoken.Denk dat er bij ons wel 10L emmers kunnen komen te staan gezien de hoeveelheden vorig jaar. Quote
Flup Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Zout om slakken te doden vind ik ook zielig. Ik heb geen probleem om een slak te doden (of mug of ander ongedierte bv), maar het dier moet geen lijdensweg hebben. Quote
wouttie75 Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Leuk filmpje op YouTube gezien met een bak met 2 ijzerdraadjes en een 9V blokbatterij. 1 op de plus 1 op de min, werkt geweldig en je kunt er het hele seizoen mee doen. Ik ga het zeker proberen.... Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Balto Geplaatst: 11 april 2015 Geplaatst: 11 april 2015 Ben net langs het randje van nog niet eens de helft van mijn tuin gegaan, zo'n 50 slakken geplukt! Volgens mij gaat geen enkele plant het overleven... Quote
jasmin Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Leuk filmpje op YouTube gezien met een bak met 2 ijzerdraadjes en een 9V blokbatterij. 1 op de plus 1 op de min, werkt geweldig en je kunt er het hele seizoen mee doen. Ik ga het zeker proberen.... Die is leuk, maar je krijgt dan een enorme populatie van asielzoekers voor de grens Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Tuintjesdraak Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Zout om slakken te doden vind ik ook zielig. Ik heb geen probleem om een slak te doden (of mug of ander ongedierte bv), maar het dier moet geen lijdensweg hebben. Zout is zielig, maar hoe dood je ze dan? Plet je ze? De je dat dan wel goed want heb je weleens gezien hoe ze nog nakronkelen als je erop stapt? Dan moet je ze echt helemaal tot moes stampen om ze goed dood te krijgen zonder lijdensweg Quote
appelvrouw Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Dat ( edit: de composthopen) is dan ook de eerste plek waar ik heenloop als ik slakken ga jeweetwellen..ze zitten daar bij bosjes. Verder legde ik vroeger mijn rabarber en koolbladafval rond een bedreigd bed..steeds surveilleren en de slakken eronder vandaan peuteren. Ik ben het met Erny eens dat je -als je een omgeving hebt met veel slak verstopplekken- (en die heb ik) je hebt zwaar hebt wat deze beestjes betreft. Nu gaat het het o.a. beter sinds ik aan de kant van de beek al het mooie onkruid met de motorzeis kort wegmaai..Dat schreef ik in het voorjaar va 2012. Voor mensen met een grote tuin: het hebben van Indische loopeenden werkt toch wel heel goed. Niet dat alle slakken uit mijn tuin zijn verdwenen, ik vind er nog wel eens een, maar de twee eenden die ik nu nog heb eten samen op dit moment echt heel veel slakken. Ik heb zelf -behalve huisjesslakken- nog geen naaktslak gezien dit jaar. Als ik de eenden in de morgen vrij laat rennen ze de voorovergebogen de tuin in en gaan met hun snavels ,waar een goed reuk en gevoelsapparaat inzit, door het gras en langs de pollen met bloemen en ik zie ze aan een stuk door eten en slikken. Ze komen niet echt in de moestuin maar wel overal langs de randen, langs de paden en in de rest van de tuin.Het zou kunnen zijn dat ze alleen maar wormen en torren eten, maar als er een slak naar binnen gaat zie je dat heel erg goed. Langs de beek gaan ze rigoreus te werk..daar trekken ze iedere dag wel een uurtje of twee doorheen. Tuintjesdraak: doormidden knippen met een scherpe schaar. Korte lijdensweg en de merels zijn er ook blij mee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tuintjesdraak Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Gatver, het idee alleen al om met een schaar aan het werk te gaan, ik pak die huisjes al zo voorzichtig vast met het idee dat ze eruit komen kronkelen en dat ik ze dan aanraak, als ik dan ook moet gaan knippen, jak, nee hoor, ik plet ze wel onder mijn klompen, gooi ze in een hoekje van de tuin, danvinden vogels en mieren ze ook wel. Quote
jasmin Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Die huisjesslakken moet je niet doodmaken, die vreten je zaailingen niet kaal. Zij eten juist eieren van de naaktslak. Ik gooi de huisjesslakken op de composthoop.Naaktslakken worden bij voorkeur doorgeknipt. Mijn eerste jaar was ik een watje, en gooide die beesten over de heg. Maar er kwam maar geen einde aan de invasie van naaktslakken.Duhu... ik kwam er achter (vast hier ergens op het forum) dat ze een ingebouwde GPS in het koppie hebben, om feilloos weer terug te keren. Het jaar dat ik consequent de slakken vernietigde, kwam er wel een einde aan, echt veel minder last gehad. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Tuintjesdraak Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Nou, die huisjesslakken in mijn tuin eten wel van mijn groentes en andere planten, naaktslakken vind ik vrijwel nooit, moet ik perse op bepaalde momenten gaan struinen en die pak ik al helemaal niet vast, jak, vind ik nog erger dan spinnen Quote
aalterse-willy Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 De segrijnslakken vreten gewoon uw tuin kaal als ge ze laat doen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Tuintjesdraak Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Even plaatje ervan opgezocht en idd, die soort komt veelvuldig in mijn voor- en achtertuintje voor Quote
Erny Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Nou, dan niet zo kinderachtig en doe een plastic handschoen aan en raap die beesten weg en donder ze 100-den meters verder ergens in de bosjes... Foetsie! Angst voor spinnen en slakken hoort niet in de moestuin. En die spinnen moet je gewoon van genieten, dat zijn práchtige beesten. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Mensen met een moestuin mogen zich niet permitteren om ergens vies van te zijn vind ik.En spinnen in het bijzonder zijn goede helpers, wat die allemaal vangen en opeten! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Tuintjesdraak Geplaatst: 12 april 2015 Geplaatst: 12 april 2015 Nou, zolang ik nog geen hongerlijd gruw ik nog wel even van bepaalde insecten hoor. Quote
RobO Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 ik hou meer van vogels dan van slakken...(in de tuin bedoel ik ) (schaar ligt al weer klaar ) Quote
henkg Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 "I'd rather be a sparrow than a snail" (Simon & Garfunkel: El condor pasa) Maar als ik toch een slak zou zijn, en ik moest kiezen, dan echt geen zout. Doorgeknipt worden lijkt me ook niet fijn, net zoals platgetrapt te worden. Voedsel worden voor vogels/eenden?: dan word ik in ieder geval gerecycled. Liefst kies ik dan voor de bierdood, graag met Rochefort 10. Of misschien een Grande Bouffe (film, van Marco Ferreri) met slakkenkorrels. Gesteld dat verhuizen naar minstens 100 meter verderop niet mogelijk is. Bovenstaande lijkt babbeltuin-achtig, maar is het hopelijk niet. Het gaat voor mij om afwegen: hoe kom ik van slakken af, op de meest verantwoorde en toch goed uitvoerbare wijze. Bij grote overlast wordt het bij mij misschien toch doorknippen. Met moestuinieren open je als het ware een gratis grandioos lopend (vliegend?) buffet (bron: Leslie) voor allerlei "gespuis". Niet of wel bestrijden, en op welke wijze / in welke mate: dat bepaal je zelf. Terug naar het topic: slakken. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
sugarlevi Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 Hier zijn de eerste 60 slakken een mooie dood gestorven in een plas bier. Huisjesslakken hebben we trouwens bijna niet in de tuin, maar het stikt er van de merels en lijsters die zelfs in onze aanwezigheid onverstoorbaar doorgaan met graven en speuren naar lekkers. Die maken dus geen schijn van kans. En wij er maar met de bezem achteraan om de grond en houtsnippers weer op de juist plek te vegen. Ik heb de verdronken slakjes maar op de stenen neergelegd, misschien dat er wat vogels met een aanleg voor alcoholverslaving tussenzitten, en een voorliefde voor naaktslakken gaan ontwikkelen. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
loes Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 Ik zou de verdronken slakken niet zo ergens laten liggen. Ik had vorig jaar opeens heel veel van die vieze dikke zwarte vliegen in de tuin. Bij nadere inspectie bleken dat de dooie slakken werden opgegeten door maden, daaruit kwamen weer vliegen. Quote
RobO Geplaatst: 13 april 2015 Geplaatst: 13 april 2015 nee, en ze gaan rieken als een groot dood dier, dus op de vogelplank er mee, vind ik Quote
sugarlevi Geplaatst: 30 april 2015 Geplaatst: 30 april 2015 De eerste paar lichtingen zijn op magische wijze verdwenen, en de 'magische wijze' heeft ook ontdekt waar de slakken vandaan komen, want de ondiepe ingegraven bakjes, liggen steeds op hun kop boven grond. Niet zo effectief dus. Emmertjes blijven gelukkig wel hun werk doen. Met het zonnetje, geen last van stank, dat wat niet opgegeten wordt, krimpt ineens tot een klein zwart plakje. Inmiddels zijn er serieuzere middelen aan de strijd te pas gekomen. Slakken zijn een stap te ver gegaan, en de zonnehoedjes waar mijn vriend erg dol op is, finaal weggegeten. Liggen nu dus spaarzaam wat slakkenkorrels op basis van ijzerIIIfosfaat. Wat trouwens schijnbaar niet zo eco en onschuldig is, als ze willen doen geloven. Regenwormen kunnen er niet tegen! Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Enjoy! Geplaatst: 6 mei 2015 Geplaatst: 6 mei 2015 Zojuist m'n potten met munt geïnspecteerd. Ik zag een verdacht glibberig spoor over een paar blaadjes Oogst: 8-10 slakken per pot! Die zijn een snelle schuifdood gestorven onder m'n klomp. Sneller is vlg mij niet mogelijk. Quote
Enjoy! Geplaatst: 7 mei 2015 Geplaatst: 7 mei 2015 Vanavond kwam logerend neefje vertellen dat de hele tuinmuur vol zat met slakken. Beiden een boterbakje in de hand en op jacht. Eindresultaat: een boterbak vol slakken, zeker 150 stuks!!Die hebben net hun Amsteldoop gehad. Quote
RobO Geplaatst: 8 mei 2015 Geplaatst: 8 mei 2015 altijd al geweten dat je Amstel niet moet drinken hier planten we zaailingen in de tuin, komen veel slakken op af Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.