Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bah jongens wat een slakken daar overal! Hier zien we er ook veel hoor, maar dankzij de loopeenden zitten er zo goed als geen slakken in de moestuin :thumbup:

We laten die eenden al een hele tijd niet op andere stukken van ons landje omdat daar veel water is (ja nog steeds) en ze dan gewoon weg zouden zwemmen ;) En dus zie ik daar wel veel slakken. Ze hebben al wat jonge struikjes/boompjes gesloopt :thumbdown:

• Like 3
Geplaatst:

Je zou ze met meerdere tuinen moeten kunnen delen. Ergens een centraal veldje met goed hok en een net over de ren. En dan kan je ze steeds naar andere tuintjes hoeden. Ok, die van ons lieten zich vanmorgen ook niet naar DE gewenste plek sturen, maar ze hadden hun snavels ook alweer goed dicht zitten met slakkenslijm. Dan willen ze weer even naar een zwembadje/vijver om te poetsen. Even rusten, en dan kunnen ze weer! 

Geplaatst:

Dat zou perfect zijn helaas vanuit ons regelement staat dat er geen dieren gehouden mogen worden. Ik was net nog even snel langs de moestuin en tot mijn verbazing bijna geen naaktslak meer te zien, heb de afgelopen 3 nachten tussem 400-500 naaktslakken gevangen dit heeft toch zijn vruchten afgeworpen, maar wel voor de zekerheid nu korrels gestrooid.

Geplaatst:

Ik merk nog steeds dat ruwe wol de echte vraat wel tegenhoudt. Dus als je aan ruwe wol kunt proberen... het is gelijk een langzame bemester en houdt vocht vast. 

Maar het werkt ook niet 100% 

Geplaatst:
23 minutes ago, RedTomato said:

ruwe wol

Ik ben net terug van een bevriende schapenhouder met  een paar vuilniszakken wol. 🐑🐑🐑🐑

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@Mellie die edialux korrels doen wel direct hun werk goed zeg, begin nu ook wel de reacties van mensen te begrijpen die het er niet mooi vinden uitzien al die dode slakken die in slijm oplossen rondom de planten maar gelukkig heb ik daar geen moeite mee, gister korrels gestrooid vanochtend lagen er al bij alle planten naaktslakken die niet meer bewogen enkele waren al aan het oplossen en het voordeel totaal geen vreet schade aan de planten te zien.

aangepast door Kevins Moestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Ha allen,

Ik heb dit jaar ook wat ruzie met slakken - vooral rond mijn kwetsbare jonge Paw Paws - maar ik ben erg terughoudend met slakkenkorrels. Vooral omdat ik online ook wel e.e.a. lees over risico's voor overige dieren die van de korrels en/of dode slakken eten.

Ik ben dus even benieuwd: kijken jullie ook naar dit soort dingen? En bestaat er zoiets als een perfect veilige slakkenkorrel die echt alleen slakken raakt en niet de rest van het ecosysteem?

(sowieso heb ik wel moeite met het gruwelijke einde dat sommige giffen betekenen, maar ik ben echt een softie als het op dit soort dingen aankomt. Over het algemeen kies is dan ook voor maar een koolplant minder 😅)

Geplaatst:
7 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

Arionex Garden

Dit middel bevat metaldehyde en mag in NL officieel alleen in bedekte teelt (kas, folietunnel) worden gebruikt. Het is giftig voor honden en ook voor egels die een slak eten die van de korrels van het middel hebben gegeten.

Ik ben zelf niet roomser dan de paus maar altijd opletten met het gebruik van dit soort middelen in de open lucht. Indien de kans bestaat dat je hond ervan kan eten dan niet gebruiken.

Middelen met metaldehyde werken overigens uitstekend, daar kan geen huis- tuin- en keukenmiddel tegen op.

• Like 2

@acpronk dat zou je denken en ik deed dit ook, daarom heb ik het ooit zelf geprobeerd, zoals altijd bij tuinieren is het altijd zelf ervaren en proberen het leukste (alhoewel bij slakken dit nu niet echt een passend woord is 🙂) , wat jij nu ook doet.

Maar i.p.v. effectief tegen slakken te werken lijkt dit toch eerder een lucratief handeltje, zoals ooit bv cola als geneesmiddel voor alles werd verkocht in de Far West.

- deze hangt hier al jaaren rond een grote pot en heeft nog nooit slakken tegengehouden.

20240524_164503.thumb.jpg.83086138e83b693e015e27fdb8fd2b09.jpg

- ook hier Naaktslakken biologisch bestrijden? (biogroei.be) valt koperband onder het topic.

Hoe kun je naaktslakken niet bestrijden?

- Bij de verkoop van het product wordt er wel degelijk gewezen op het feit dat de slak schrikt door het opwekken van een elektrische lading. https://www.online-tuincentrum.be/Tuinapotheker/Slakken/Ecostyle-Escar-No-Anti-slakkenband-uit-koper-4m En dat heb ik iets van hoe? Nergens is er een een wetenschappelijke beschrijving te vinden, misschien moeten we toch maar batterijen met slakken beginnen maken, normaal heb je daar elektroden uit 2 verschillende materialen voor nodig.

- je zou denken dat bij zo'n populair product er filmpjes bestaan waarbij je effectief een slak ziet schrikken. Niet dus

- waar schrikt een slak dan wel van :

bv projectje hier op moestuinforum

wat uitgebreider

https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/oude-schrikdraad-tegen-slakken-2018

met wel de vermelding dat sommige slakken heel inventief zijn gedreven door honger.

edit: - de bierval doet zijn werk bij de courgetten nog geen vraat op de bladeren en al ettelijke gevangen, het werkt evenwel maar lokaal een aantal jonge salvias uitgeplant wat verder zijn alweer tot de helft gereduceerd.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:
2 uren geleden, Kevins Moestuin zei:

gelukkig komen er geen dieren in onze tuin

Echt waar? Hier komt gelukkig vanalles, van buurtpoezen, mollen en eksters tot eekhoorntjes, muizen en vast wel eens een egel. Wormen en mieren en pissebedden. 

Dooie boel bij jou, joh.

• Like 2
Geplaatst:

@woldistel bedoelde eigenlijk huisdieren heb het aangepast, mollen, muizen, ratten, gevogelte, en verschillende andere dieren komen uiteraard wel op bezoek in de volkstuin, eekhoorns en egels nog niet gezien in de volkstuin wel in mijn voortuin thuis waar ik veel bladafval laat liggen zodat ze kunnen nestelen 😇

• Like 1

@Kevins Moestuin dit, de  giftigheid van metaldehyde   is ook de terechte reden dat het alleen nog in tunnel of kas mag, zodat ook de niet huisdieren zichzelf of bv  hun eigen kroost niet kunnen vergiftigen.

Om een idee te geven van de toxiteit

Diersoort            

Minimale LD in mg/kg

Hond

100

Kat

200

Kip

500

Koe

200

Konijn

290

Paard

360

Schaap

300

Opmerking: Het gewicht van één korreltje ligt, al naargelang het product, tussen de 10 en 40 mg.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Je kunt er moeilijk een hele nacht naast gaan zitten met je schaar.. alhoewel? 
ik las nog als tip om steeds ander voedsel voor ze mee te leggen.. ik heb vannacht digitalis bloemen rond mijn laatste overgebleven sla zaailingen gelegd ik heb nog niet gekeken (regen) of er resultaat is. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...