Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Lia56 hier precies hetzelfde gelukkig lopen de tomaten wel weer uit vanuit de oksels maar kost wel een hoop tijd voor die nu kan gaan groeien en bloeien, en als je pech hebt dan knagen ze de stam bij dr grond door dit hebben ze bij heel veel van mijn planten ook gedaan dan is er geen redde meer aan.

Geplaatst:

Hoe weten die krengen nou dat het de moeite waard is om tegen een bult half vergane houtsnippers van ongeveer 45 cm op te kruipen.

Toeval ?

slakken2.thumb.JPG.407ee6881d60efca9548ad6dc97974e5.JPG

De paar slakkenkorrels rond het pompoentje hebben in ieder geval hun werk gedaan. Gezien de enorme slakkendruk in mijn tuin had ik het zekere voor het onzekere genomen maar ik had niet verwacht dat het hier nog echt nodig zou zijn .

slakken3.thumb.JPG.e957e6f161c4fba602497a23e686b2ed.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Frans slakken blijven mij ook verbazen ik had mijn moerbeien na de eerste slakkenschade op een ibc tank gezet, eerst gecontroleerd op slakken degene die ik vond allemaal verwijderd en toch na een paar dagen zaten er weer enkele slakken in mijn moerbei maar het zou goed kunnen dat deze in de grond zelf verstopt zaten, al klimmen ze ook op mijn andere tanks waar planten staan 🙈

aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst:

Even niet opletten, of niet overal korrels gestrooid, en de bonen worden opgegeten terwijl ze net ontkiemen.

Hier in een tray die op een emmer staat.

IMG_20240525_102748.thumb.jpg.94c8fa8c249e5844a022336381ec23dc.jpg

En deze half opgegeten peper van de tafel in de tuin zag ik toen ik de pepers naar de moestuin wilde verplaatsen.IMG_20240525_102811.thumb.jpg.b9e3310136504a09239219ed3edef8b6.jpg

@Frans dat doen mensen ook. Er worden wegen aangelegd door de bergen, niet iedereen gaat om de berg heen rijden. En sommige mensen wonen zelfs in de bergen 😱

Maar misschien kunnen ze het ruiken.

@rorror had vorig jaar nog gezegd dat de slakkenkorrels slakken juist aantrekken (tot op zekere hoogte/afstand).

Geplaatst:

Ik durf het bijna niet te zeggen en ik snap er niets van, maar dit jaar (in tegenstelling tot voorgaande jaren) heb ik tot nu toe totaal geen overlast van slakken. Dit seizoen heb ik 3 naaktslakken gevangen, 1 volwassen exemplaar + 2 mini’s. Wel wat huisjesslakken, maar ook veel minder dan voorgaande jaren waarin ik er echt wel 50 per avond wegving. De enige reden die ik kan bedenken is dat er vorig jaar extreem veel padden in de tuin zaten. Wellicht hebben die zo huisgehouden dat er nauwelijks nakomelingen zijn voortgebracht. Dit jaar heb ik er nog maar een paar padden gespot. Wat verder in de zomer komen er altijd meer, het is ook nog niet echt warm geweest. Waarschijnlijk ben ik volgend jaar aan de beurt 😬. Niet dat iemand er wat aan heeft, padden kun je niet lokken volgens mij. En ik word echt verdrietig van die afgeknaagde planten die ik voorbij zie komen. Snap de frustratie heel goed!

• Like 1
Geplaatst:

Enkele keren een vergiftiging met metaldehyde bij honden meegemaakt op mijn werk als dierenarts. "Bake and shake", dus krampen en hyperthermie, en ja ze hebben het overleeft. Maar het is een grote ellende en je wilt wilde dieren en hun leefomgeving echt niet aan metaldehyde blootstellen.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

@Dahli Wacht maar, dat dacht ik vorige week ook nog. Zelfs mijn stokbonen kwamen allemaal goed op.

Vanmiddag bijna niks van over. En echt overal kleine bruine naaktslakken, zelfs tussen het uien- en knoflookloof. Die verder nauwelijks aangetast zijn. 

Dus morgen maar opnieuw bonen leggen en sla en dergelijke zaaien. Als ik iets ben, is het volhardend! 

aangepast door woldistel
  • Like 3
Geplaatst:
54 minuten geleden, tielse flipje zei:

Enkele keren een vergiftiging met metaldehyde bij honden meegemaakt op mijn werk als dierenarts. "Bake and shake", dus krampen en hyperthermie, en ja ze hebben het overleeft. Maar het is een grote ellende en je wilt wilde dieren en hun leefomgeving echt niet aan metaldehyde blootstellen.

Gelukkig is dat spul nu al bijna 20jaar niet meer te koop.

• Like 1
Geplaatst:

Op voorwaarde dat het specifieke product ook goedgekeurd is voor Nederland, dat moet ook op de verpakking staan, ik vermoed dat dit niet geldt voor de 6% Arionex anders zou een nl site niet specifiek vermelden dat de goedkeuring alleen voor België is. Misschien te hoge concentratie of afwezigheid van bv een braakmiddel. Nu zoals je ziet, Europa kent geen grenzen als je iets aankoopt en eigenlijk zou de wetgeving onderling wat meer afgestemd mogen zijn.

In de UK is het trouwens ook onlangs verboden (2022) voornamelijk omwille van te hoge concentraties in het drinkwater en schade aan het wildleven.

In België is er ook een probleem met drinkwater vooral in West Vlaanderen https://inagro.be/nieuws/waterkwaliteit-fyto-west-vlaanderen-update-september-23

Geplaatst:

Okee, ik weet dat het bijna vloeken in de kerk is, maar:

Ik heb dit jaar VEEL onkruid (gecontroleerd) laten staan. Er zit van alles tussen oa weegbree, ridderzuring etc.

Vervelend wortelonkruid wordt natuurlijk niet getolereerd.

Zodra iets in bloei geraakt, dan trek ik het eruit voordat het zaad maakt. Enkele dagen op de tegels en daarna is het goed voor mulch.

Afijn: heb ik slakkenvraat? Ja. Last van? Nee.

De tomaten, komkommers, pepers, pompoenen, (pronk, sla en veld)bonen en doperwten zijn met rust gelaten, omdat er een hoop "onkruid" omheen zit die ze eerst opeten. Daar zitten de gaten in.

Ik hoef dus gelukkig niets opnieuw te zaaien.

Bijkomend voordeel van geen kale grond: tuin zit vol lieveheersbeestjes en allerlei nuttige insecten!

Het is dus wel een heel ander gezicht, je moet ervan kunnen houden. En ik snap het idee van concurrentie, maar helemaal opgevreten worden is nog lastiger denk ik.

Ondertussen wil ik ook een klein natuurvijvertje aanleggen (zonder vissen!) om kikkers/padden etc aan te trekken, die ruimen ook t nodige op.

Wat nog misschien handig is te melden:

Slechts doorknippen van naaktslakken is niet effectief. Op [1] heb ik met mijn schepje een vieze grote slak doormidden gesneden, deze zag er dood(gebloed) en bewegingsloos uit, even later kwam ik erachter dat ie gewoon door was gaan kruipen en het voor en achterlijfje zat nog met vast met een zijden draad, hij kwam tot [2]. Vol ongeloof heb ik ook het laatste draadje doorgesneden om even later te zien dat het kopstuk nog prima voortbewoog, zie [3] !!

Screenshot_20240527_001036_WhatsApp.thumb.jpg.9d75c634b50dcabaa32ca344c319e9dd.jpg

Ongelooflijk! The resilience! The audacity! Bijna bewonderenswaardig, als het geen naaktslak was geweest.

Mijn pa prikte ze altijd door en liet ze dan in de tuin. De volgende avond kwamen er allemaal andere slakken op af om die op te eten. Walgelijk, maar een vrij makkelijke val.

• Like 1
Geplaatst:

@Jorieke123 Zorgen loopeenden nog voor schade aan moestuinplanten/zaailingen/zaden etc? Zoals kippen dat doen. En graven/krabben ze de aarde open?

Zo ja dan houd ik het voorlopig op egels, padden en een schepje als slakkenbestrijding. Naast "volunteer tolerant gardening" (onkruid omarmen).

Geplaatst:
On 5/22/2024 at 10:59 PM, redzebra said:

Een schok krijg je alleen als er een potentiaalverschil is.

220v erop, got it.

Nee, een lager voltage is al voldoende.. Als je de afstand van pool tot pool (schrikdraadjes) ruim aanhoud, geen overhangend blad wat contact maakt, moet het goedkomen met 5-9V DC..

Ik zie productmogelijkheden. Schrikdraadjes met een simpele 2 pool aansluiting, een mooi (3d geprint?) prikpaaltje wat de draden mooi opspant, een circuit wat een te lange blootstelling herkent en kan aangeven.. Maar.

Net als met je electrische vliegenmepper. Als je electrische mepper een mug frituurt, en prefereert door de kortere weerstand.. Blokkeer je de mogelijkheid om er meer te pakken te nemen.

Meelezende ondernemers, sla je slag, ik ben er te lui voor. Ik knip ze wel doormidden.

Of ik gooi er een HV module tegenaan en negeer de slakkenrook..

Geplaatst:

Nee dus niet door midden knippen, het hoofdeinde loopt gewoon door. Als je t doet,  meteen goed afmaken. 

1 uur geleden, Dashbro zei:

Ik knip ze wel doormidden.

Geplaatst:

@EdelSpintdat is een schijnbeweging hoor, door de midden knippen/hakken werkt wel degelijk. Ik prik ze op een stokje als een slakkensaté en leg ze dan in de zon. Sowieso werkt het het beste om overdag te zoeken is mijn ervaring, dan weet je snel waar de schaduwplekjes zijn en prik je ze één voor één aan het stokje. Daar kunnen ze ook onmogelijk afkruipen en de volgende dag zijn ze zover ingedroogd dat je weer opnieuw aan de slag kan.

Voorlopig probeer ik maar te accepteren dat de moestuin dit jaar, behalve fruit, weinig op gaat leveren.

Geplaatst:

Wat jammer @MSDG het is wat het is. Niet opgeven, eventuee na een braakliggende periode (als de naaktslakken het opgeven en vertrekken ivm geen voeding), opnieuw beginnen in een korter seizoen?

En ik snap dat ze alsnog wel doodgaan hoor, en niet kunnen functioneren zonder de achterste helft. Maar ergens ook zielig te zien als het beestje moet lijden ofzo. Beter korte metten.

Vind je overdag makkelijker? Ik ga juist in de avond met een zaklamp want dan zijn ze niet verstopt.

Geplaatst:
5 hours ago, EdelSpint said:

Nee dus niet door midden knippen, het hoofdeinde loopt gewoon door. Als je t doet,  meteen goed afmaken. 

Hoe loopt het hoofdeinde door dan? Knippen jullie ze niet in de lengte door dan? 😅

Over loopeenden... Zou leuk zijn, maar ik moestuin in de achtertuin in een woonwijk, en we zijn allang blij dat de kippengeur van de buren over is. Maar als het wel een optie is zijn het leuke beestjes.

Heb gisteravond maar wat biervallen gezet, lege blikken, dan passen er meer slakken in. Hips.

Geplaatst:
5 uren geleden, Dashbro zei:

Over loopeenden... Zou leuk zijn, maar ik moestuin in de achtertuin in een woonwijk, en we zijn allang blij dat de kippengeur van de buren over is. Maar als het wel een optie is zijn het leuke beestjes.

Haha. Ik heb ook kippen, maar 0,0 geur.

Ik zorg voor een dikke laag koolstofrijk materiaal (bijv houtsnippers) dat vangt het vocht in de ontlasting op en begint daarmee te composteren en zowel het hok als de ren heeft een dak en is daarmee "waterdicht". 

Nattigheid zorgt voor rotting en geuroverlast. Eenden staan er bekend om dat ze van nattigheid houden en bij het spoelen van hun neusgaten etc er een modderbad van kunnen maken, haha.

Terug naar slakken:

Zijn er nog mensen die slakken vangen in een emmer met water, zogenaamd parasieten kweken, om daarmee de tuin te besproeien? Heb er jaren geleden wat over gelezen en mogelijk ook hier wel eens geloof ik... maar succesverhalen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...