Jump to content

Wat is er met mijn aardappel aan de hand?

freggel

Recommended Posts

Het seizoen is nog maar pas begonnen en de problemen beginnen nu al.

Ik zag net dat mijn vroege aardappels, die half maart de grond zijn ingegaan, er verpietert bij staan. Nou was de eerste helft van de tijd dat ze in de grond zitten erg droog en de tweede helft zeer nat.

Het blad ziet er er bruinig en rot uit.

Heeft iemand een idee wat er met mijn aardappels aan de hand is? Het is toch niet nu al de beruchte aardappelziekte?!

img661662551334843046.JPG

img661444731334843045.JPG

Ja Freggel dat snap ik dat je opgelucht bent, ik las hier van de week ook een berichtje dat de aardappels mislukt waren het jaar er voor, en dat wil je toch niet!! mijn aardappel manden,waren vrij vochtig dus nu meer weer afgedekt. Jammer hé dat je niet door de grond,manden, etc kan kijken

Ik heb er gewoon niet bij nagedacht. Sinds het slechte weer van de afgelopen tijd ben ik niet meer zo met de tuin bezig geweest (alhoewel dat hoognodig wel weer moet!), en ik heb er simpelweg niet aan gedacht de aardappels af te dekken toen er nachtvorst voorspelt was.

Ik ben in ieder geval blij dat het geen ziekte ofzo is en het niet veel kwaad kan voor de knollen. Het is een goede les geweest!

Ik had de afgelopen 2 weken mijn aardappelen ook met vliesdoek bedekt in verband met de nachtvorst. Deze is alleen door de wind een klein beetje verplaatst waardoor er aan de randen een paar plantje niet onder het doek hebben gelegen. Die zagen er inderdaad net zo uit als op jouw foto, nachtvorst dus inderdaad. Voor zover ik begrepen heb zijn het een paar blaadjes die afsterven, de knol zelf doet het nog en geeft bij mij ook alweer enkele nieuwe groene blaadjes.