Goudsbloem Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 O, Jasmin, goed de plantjes vertroetelen. Volgens mij zijn ze best veerkrachtig.Ik had een grote bloempot met aardbeien buiten staan en ze zagen er helemaal kapot/bevroren uit. Toen ik het dode blad ging weghalen waren er toch nog een paar hele kleine groene blaadjes te zien. Aardbeitjes zullen er misschien niet aankomen dit jaar, maar ik vind ze zo dapper dat ze mogen blijven. Quote Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
rubo Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Je hoort en leest over het weghalen van de eerste bloemen er inderdaad verschillend over en ik denk dat je onderscheid moet maken tussen 1e jaars en 2e jaars planten.Zelf ben ik van mening dat dit afhankelijk is van de plantgrootte. Heb je net nieuw geplant dan zijn de plantjes klein en kan je beter investeren in grotere planten door de eerste bloemen te verwijderen. Dat houdt in dat je in het 2e jaar dit niet zou hoeven te doen.Verder zou ik de nieuwe uitlopers later bij de 1e jaars planten direct in vroeg stadium verwijderen en die van de 2e jaars planten gebruiken voor de nieuwe aanplant (verjonging van de helft van de soort).Of er in het bovenstaande onderscheid gemaakt moet tussen doordragers en enkeldragers weet ik niet omdat ik alleen ervaring met doordragers heb maar denk dat je hierin geen onderscheid moet maken omdat de plantgrootte maatgevend is. Quote met vriendelijke groet, Rubo
hansm Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Volgens mij wordt na 2de jaar dat uitknijpen onbelangrijk, omdat met name het wortelgestel dan goed ontwikkeld is en de plant krachtig kan uitlopen, de hulp van energie besparen door bloem uitteknijpen is daarom niet nodigbij aardbeien die al goed aangeslagen zijn. Moderne rassen of niet zet je in voorjaar nog een doordrager dan zou ik zeker een periode de plant helpen door de bloemen weg te halen zodat hij meer energie voor blad en wortelgestel heeft. Quote Players only love you when they're playing.
Lenepeen Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Ik snap het. Kwestie van goed beredeneren dus. Geen wet van Meden en Perzen. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Winters Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 Even een oud topic omhoog gehaald. Het gaat niet om de Ostara maar om de witte aardbei.Ik heb hiervan een plant gekocht bij de intratuin, maar hij maakt nu bloemknoppen aan. Moet ik deze verwijderen?En bij mijn vorig jaar gezaaide Sarians? Quote
Frank Houweling Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 Witte aardbei is geen doordrager, dus daarvan hoef je niet de bloemen te verwijderen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Winters Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 Oké dank u wel. Maar er is geen kruisbestuiver nu aan het bloeien. Al zie ik wel bloemknoppen in enkele Sarian's verschijnen. Zal ik die maar laten zitten dan? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.