Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

"Besluitvorming nieuwe EU-zaadwet is thriller"


Vlietzicht

Aanbevolen berichten

De titel van het bericht is de kop van nieuwsbrief MergenMetz, hier digitaal

 

Het klinkt heel heftig; zoals ik het lees vindt ik het ook heftig; maar is het ook heftig? Is het nodig om te petitie te tekenen? 

 

 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik vorig jaar van het wetsontwerp hoorde stond ik met mijn oren te klapperen. Zoals de wet aanvankelijk geformuleerd was, zouden lokaal geproduceerde zaden bij kleinschalige zaadverkopers , hobbyisten of voedselbossen niet meer verkocht mogen worden. Alles zou aan stringente regels gebonden moeten zijn. Het lijkt erop dat grote zaadbedrijven flink hebben gelobbyd om hun verkoop te maximaliseren. Het belangrijkste wapen dat zij daar bij gebruikte was 'zaadgezondheid' en plantengezondheid. Er werd daarbij niet gekeken naar de bestaande biodiversiteit en lokale geschiktheid. Veel landen in met name Oost Europa hebben m.b.t. moestuinieren een lange traditie om zelf zaad te winnen en deze generatie na generatie door te geven.

 

Goed dat deze onderdelen van de wet, zoals het er nu uitziet, zijn afgeschoten.

 

Bij patenten op zaden ben ik van mening dat deze bestaansrecht hebben. Als iemand een boek schrijft of een hit componeert dan heeft deze persoon daar auteursrecht over. Bij het maken van nieuwe ras (zaden of planten) moet dat niet anders zijn. Dat de patenthouder een multinational is doet m.i. niet terzake. Waar ik wel op tegen ben is dat natuurlijke eigenschappen van planten worden gepatenteerd.

 

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Grork  /S vergeten? 
Ik gok dat je de titel "nieuwe EU-zaadwet is thriller" te overdreven vind, en dat je daardoor een overdreven en sarcastisch(/S) opmerking maakt?
Zo ja dan moet je het er wel even bij vermelden. Anders valt dit in de noemer "van nepnieuws", en zal het bericht verwijderd worden.
Edit: Bericht na enkele dagen verwijderd, geen reactie.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
17 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei:

Zoals de wet aanvankelijk geformuleerd was, zouden lokaal geproduceerde zaden bij kleinschalige zaadverkopers , hobbyisten of voedselbossen niet meer verkocht mogen worden.

 

Is dat dan ook waarom ik tegenwoordig regelmatig een soort disclaimer lees bij kleine zaadhandels, iets in de trant van : "deze zaden zijn bedoeld voor de sierteelt, niet als consumptiegewas"  

Terwijl de beschrijvingen dan gewoon over vleestomaten of bonensoorten gaan.

 

@Vlietzicht Petitie tekenen kan altijd, hè. Vind jij het nodig, dan teken je gewoon.

 

 

aangepast door woldistel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat heeft volgens mij te maken met een of andere consumentenwet van de EU (om aansprakelijkheid te voorkomen als iemand ziek wordt van het nuttigen van een bepaald gewas wordt dat zinnetje op de verpakking / label gezet). Dat zinnetje staat al een paar jaar op veel zaadverpakkingen en plantenlabels, die zaadwet is iets van nu en nog niet rechtsgeldig.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...