Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Eenden-hok/stal


RedTomato

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik moet voor mijn toekomstige eenden (max 5) iets van een vossenveilig nachthok hebben. Hoe hebben jullie dit geregeld? 

In princype zullen ze overdag gewoon (grotendeels)  vrij kunnen rondstruinen. 

Ben benieuwd naar jullie hokken/oplossingen! 

aangepast door RedTomato
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een simpel houten hok dat ik gemaakt heb van oude pallets en resthout, met gaas in de deur voor verluchting. Ook bovenin heb ik aan de zijkant een gat gemaakt met gaas ervoor voor de ventilatie. Eenden lopen niet zo makkelijk een trappetje op zoals kippen dus het is handig als de deuropening laag bij de grond zit. Onze loopeend woont tegenwoordig bij een kip in het kippenhok en springt wel vrij gemakkelijk het kippenhok in. Ze zijn eigenlijk niet zo veeleisend, vooral zorgen voor ventilatie zonder tocht is belangrijk en dan zijn ze snel tevreden. Eenden zijn echt heel leuk en gemoedelijk, ze hebben wel een zwembadje nodig en maken alles heel graag vies. Ik vind ze leuker dan kippen maar wel een stuk viezer. Weet je al wat voor eenden je wilt nemen en wil je ook een woerd en kuikentjes in de toekomst? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat te denken aan Orpington of Rouen eenden. 

 

Ik heb geen last van marterachtige of roofvogels, gelukkig. Mijn kippen lopen ook vrij rond zonder problemen. 

 

Maar nachts moet ik ze opsluiten ipv de vos. En dat maak ik dan ook dicht tegen ander ongedierte. 

 

De eenden komen dan op een ander stuk te lopen. Want die kunnen dan ook tussen de moestuin bedden lopen. Daar wil ik de kippen echt niet hebben. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Marters zitten wel echt op veel plaatsen, ik heb ze ook al in stadscentra zien lopen in de vroege ochtend, dus helemaal uitsluiten dat ze er zijn zou ik niet doen. Als je een dicht hok maakt heb je maar kleine stukjes gaas nodig voor ventilatie, dan zou ik voor de zekerheid gaan voor duurder gaas dat marters (en ratten) niet doorknagen. 

 

Ik heb geen ervaring met de soorten die je noemt. We hadden eerst twee eenden die waarschijnlijk een hybride waren tussen pekin eenden en muskus eenden, die hebben de moestuin toch wel aardig kaal gegeten. Loopeenden die gaan er een stuk netter mee om, als plaag bestrijden zijn die denk ik het beste. Loopeenden eten ook een heel stuk minder dan de eenden die we hiervoor hadden. Maar gezien de rassen die je noemt wil je ze ook voor het vlees denk ik? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja, het hok moet gewoon goed dicht zijn. Als je dat al gewend bent met de kippen...? Zelf ben ik heel blij met ons hok wat we ooit eigenlijk voor schapen hebben gemaakt. Met gemetselde muurtjes die diep de grond in gaan, en dan dikke houten planken daar boven. Veel te lomp en ook te groot voor eenden maar ach. Die schapen hebben we weg gedaan dus het hok stond leeg. 

We hebben het vorig jaar nog wat beter gemaakt zodat er geen ratten in kunnen. Van vossen hebben we hier geen last.

 

Het is ook fijn dat er geen bodem in zit, dan wordt het toch minder snel een vieze natte bende. Want daar zijn eenden wel goed in. Nu strooi ik af en toe wat nieuw spul op de grond, zodat ze schoon kunnen zitten. 

Daar binnen hebben we ook een legnest gemaakt voor ze, waar dan een nep-ei ligt zodat ze daar blijven leggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de kippen heb ik een oude geitenstal :classic_biggrin: die stond er al toen wij er kwamen en is nog steeds heel stevig. Die heeft van de trainrails balken als fundering. En verder alle gaten en openingen dicht gemaakt met dubbel kippengaas. 

Dus voor de eenden moet ik voor de 1e keer iets gaan bouwen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bij onze buren hebben last van ratten en een marter in hun kippenhok. Deze graven onder het gaas door, ookal zit deze tot 20cm diep ingegraven. Bij ons konijn en vogels geen last, deze zijn aan de binnenkant betegeld (inclusief zandbak). 

Ik weet niet of een vos graaft, maar lijkt me ook een aandachtspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vos graaft zeker. Grote tegels rond het hek leggen, de vos probeert pas te graven bij het hek. Wij hadden schrikdraad gespannen tien en twintig cm hoog( 2 draden) en voor de deur grote grind tegels.  We hadden een hek van bijna twee meter met overhangend gaas naar buiten toe en uiteindelijk ook bessengaas over het hele hok omdat de sperwer toch langskwam.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...