Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik plant altijd 3 bonen per stok en dan zijn die stokken altijd goed gevuld, 6 tot 10 lijkt me wel heel veel!?

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Het gemeenteperkje bestaat uit een soort heg, ik noemde het bosje maar perkje is echt beter. Ik weet de naam van de heg soort niet, maar het groeit echt 'overal' waar ze iets op willen vullen met groen.

Ik kan er geen plantjes langs laten groeien omdat ze het soms ineens zonder overleg vreselijk terug komen snoeien met een gigantische machine. Het gaat niet echt secuur en alles wat erin groeit dat van mij is kan ook echt beschadigd worden.

Maar als ik er palen neerzet, met daartussen touwtjes of zoiets, dan neem ik aan dat ze dat niet zomaar omhakken of uit de grond trekken.

Een schutting mag niet trouwens , dus ik moet iets verzinnen dat nog net niet per definitie echt 100% 'schutting' is

Een kennis van me heeft een halve schutting, ongeveer 80 cm hoog denk ik. De palen ervan die in de grond staan steken nog wel tot ongeveer 2 meter de lucht in, en daarop is dan weer een horizontale paal gelegd.

Zoiets zou ideaal zijn (alleen te duur op het moment), omdat de onderste helft de uitschieters ed van de bosjes tegenhoud, en aan de bovenste horizontale paal kunnen veel hanging baskets + er kunnen courgettes ed tegenop groeien, min of meer veilig voor de snoei werkzaamheden.

Ik denk dat het neer gaat komen op simpele goedkope verticale palen, met palen er bovenop voor stevigheid, waar ik dus touwtjes tussen span voor klimmers.

Maar dit plan moet even vooruit geschoven worden, het afmaken van de bakken is belangrijker voor nu denk ik.

Geplaatst: (aangepast)

Oh!

Ik heb vorige week wat tomaten, basilicum, paprika en peperzaadjes gezaaid in een mini kasje binnen. Ik weet dat het vroeg is maar ik kon het niet laten, ze lagen daar zo te lonken naar me samen met de zak met zaai en stekgrond. Ik heb van ieder maar 2 of 3 zaden gedaan, zodat ik later, in de juiste tijd meer kan zaaien.

En trala, ze komen nu uit ^_^ behalve de paprika.

Ik hoop alleen dat ze niet al teveel problemen krijgen omdat ik het zo vroeg al heb gedaan, het is experimenteel. Het leek me leuk als ik vroeg zou kunnen oogsten. tegen adviezen van zakjes in vroeg zaaien

Edit:

Haha, de eerste zaailing van m`n eerste moestuinjaar:

394874677.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

peper en paprika kun je juist het beste NU zaaien!

Basillicum kan geloof ik ook prima als je ze thuis in een potje op de vensterbank houd. geef alles wel zo veel mogelijk licht!

Tomaten kunnen daartegen beter pas over een maand....

Geplaatst:

Even weer een vraagje tussendoor.

Ik heb al een lange tijd een daglichtlamp, voor mensen (voor in de winter, schijnt energie te geven), is dat hetzelfde licht als groeilampen voor planten?

Geplaatst:

Volgens mij is die vraag niet te beantwoorden, er zijn zo onwijs veel soorten lampen met allemaal hun eigen kenmerken,

Als je lampen voor je planten wil is dat volgens mij akllleen rendabel als je wiet kweekt met gewone groente echt te kostbaar.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ghaha, nee hoor, ik was niet van plan zoiets te kopen.

Ik vroeg me gewoon af of die lamp die ik al heb, ook zo`n soort lamp is en of ik die zou kunnen gebruiken op erg donkere dagen. Maar dat is dus een lastige vraag blijkbaar

Geplaatst:

Ja als je naam of codenummer of wat ook hebt kun je goole gebruiken voor de gebruiks eigenschappen.

Geplaatst:

ik gebruik een armatuur van de praxis met twee cool white tl lampen erin om mijn plantjes licht te geven. kost zo'n 20/30 euro.

ze krijgen op dit moment helemaal geen echt licht maar ze doen het prima onder de tl...

natuurlijk nog wel even aan daglicht laten wennen voordat ze naar buiten gaan

Geplaatst:

Even een kleine update, met de tot nu toe gezaaide plantjes gaat het goed. De paprika`s zijn nog steeds niet uitgekomen alleen.

Met het gratis krijgen van compost en tuinaarde loopt het nog niet super, maar er zijn nog wel mogelijkheden en ook nog tijd dus ik maak me nog geen zorgen.

En verder heb ik m`n eerste miskoop gedaan, komkommers voor de kas , terwijl ik geen kas heb natuurlijk. Ik had op de webiste niet gezien dat ze voor de kas waren (stond er wel bij denk ik) dus heb ze gewoon aangeschaft. Dat is wel jammer want ik wil graag een soort die echt een goede kans heeft om komkommers/komkommertjes te maken. Ik ben nogal een liefhebber dus komkommers mogen niet missen!

Heeft iemand nog goede tips wat betreft een komkommersoort die geschikt is voor Nederland, en een beetje makkelijk? (en natuurlijk niet bitter )

En nog een andere vraag.

Ik hou erg van tuinkers, niet echt een moestuinplant natuurlijk maar ik vroeg me af of het moeilijk/makkelijk is om zelf zaden te oogsten van tuinkers? Of is het ongelovelijk veel werk om een beetje een hoeveelheid bij elkaar te krijgen?

Steeds zakjes kopen is best duur, ze gaan behoorlijk hard hier, want heel veel tuinkers op 1 boterham is helemaal niet vervelend ^_^

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar wat tuinkers planten in de tuin gehad, en ga dit jaar nog meer zaaien. Echt makkelijk krijg je de zaden niet van de vliesjes gescheiden... Blazen helpt niet, de zaden zijn bijna net zo licht als de troepjes. Ook in het water (wat met mosterdzaden bijv. wel lukt) gaan ze niet drijven of zinken, ze makelijk namelijk een slijmerig laagje om elk zaadje... dus wordt het 1 slijmerige bende.... Ik ga komend jaar weer wat verschillende dingen proberen.

De plant is zelf ook lekker, en smaakt ook naar tuinkers.

Geplaatst:

Je komkommer kan het mischien best goed doen hoor, je hebt een beschut tuintje en als de zomer mooi is geef ik best veel kans,

je kan bv in het begin dat de plantjes staan een stukje glas of plastic overheen doen tot de komkommer goed groeid, zou gewoon je komkomer proberen.

Tuinkers gaat uitstekend buiten het groeid daar wat steviger en de smaak is ook sterker, dat zal je goed bevallen vermoed ik.

Geplaatst:

Bedankt allebei wat zijn jullie weer snel.

Jorieke, leuk dat jij dat ook doet met de tuinkers ^_^ dan ben je duidelijk ook een liefhebber. Ik ga het gewoon proberen en zie dan wel tegen de tijd dat de zaden geoost moeten worden. Het is goed dat de grotere planten ook lekker zijn, dan kan ik hetgeen wat er dan in m`n tuin groeit strakjes ook gewoon tussendoor gebruiken. Ik las ergens dat het familie is van Oost Indische kers, klopt dat? Oost Indische kers eet ik ook wel eens, maar tuinkers vind ik lekkerder.

Hans, fijn dat ze het misschien wel gewoon doen! Ik zag al voor me dat ik super veel moeite zou doen om m`n kostbare komkommerplant op te laten groeien, en dan geen komkommers. Haha, een nachtmerrie beeld, geen komkommers in de moestuin.

Ik ga ze gewoon proberen, maar denk dat ik ook een andere soort ga zoeken, voor nog meer kans op succes.

Wat zijn eigenlijk jullie favoriete moestuingroenten?

Geplaatst:

Ik ben inderdaad dol op tuinkers, sowieso op kiemgroenten. Dat is mijn moestuin in de winter. Ik heb zo'n torentje met plastic bakjes waar altijd meerdere kiemplantjes in staan te groeien. Ik ga zo weer een lekker broodje smeren met roomkaas en een BOEL tuinkers.

Mijn favoriete moestuingroente? Oh jee... lastig hoor. Ik ben altijd veel in de week met sla, in verschillende kleuren en soorten. We eten ons helemaal groen in salades in de zomer

Geplaatst:

Wat betreft groente ik ook veel sla, vooal de gekke sla soorten eikenblad enzo, wortels en radijs vindt ik ook erg leuk in allerlei soorten/kleuren en witlof want dat kweekt leuk met dat optrekken in huis, verder probeer ik dit jaar veel meerjarige groente te planten die dan vast in tuin zijn.

Over komkommers er zijn meerdere klimmers, waaronder snackkomkomer en een ronde geel witte komkommer (of is dit nou een aug urk ) net een bal mischien is een klimmer handig met je beperkte ruimte.

Geplaatst:

Sla vind ik ook erg lekker ^_^ misschien moet ik aan meer soorten denken, ik heb er nu eentje.

Dit doet me trouwens herinneren dat ik dit:

plastic-bottle-greenhouse.jpg?w=225&h=300

tegenkwam op het internet.

Ik vond het leuk bedacht!

Denken jullie dat zoiets mini slaplantjes en andere kou-liefhebbende groenten zou beschermen tegen vrieskou voor een tijdje, zodat ze eerder gezaaid kunnen worden?

Geplaatst:

Zou ik gewoon probren in je zakje zaad zit toch altijd voldoende om te experimenteren, of het tegen kou beschermd weet ik niet

maar bij biologisch tuinieren raden ze aan om micro klimaatjes te scheppen en dit is wel een mooi vb met zo'n fles.

• Nieuwe aanmaken...