jeanne-heijmans Posted April 30, 2012 Share Posted April 30, 2012 Wat een lekker weertje vandaag, veel bezig geweest met mijn groenten. Maar ik heb ooit eens ergens gelezen,dat als je vroege aardappels poot, in het loof geen bloemen komen of besjes!! Dat je eerder moet rooien. Is dit een fabeltje of waarheid? bedankt alvast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 30, 2012 Share Posted April 30, 2012 Jeanne, Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt. Het bloeien van aardappels is meestal een teken dat vanaf dat moment vroege aardappels geoogst kunnen worden. De gedachte daarachter is geloof ik dat de knollen dan een mooi formaat hebben. Maar niet alle rassen bloeien. Het advies is dan ook om af en toe eens een plant te rooien en te kijken of ze al een mooi consumptie formaat hebben. Het voordeel van vroege aardappels is dat je ze kunt oogsten naar behoefte, dus ook voordat de bloemen verschenen zijn. Je oogst ze in feite voordat ze volledig rijp zijn (hoeft niet, dan wachten tot het loof geel is). Dus dat je eerder moet rooien als er geen bloemen komen lijkt me eerder een verkeerde interpretatie (al dan niet van de auteur) dan een fabeltje of waarheid. Bij middel/late aardappels wacht je tot het loof gaat verdorren, de knollen laat je na het verdorren(of zelf afsnijden van) het loof nog even in de grond zitten om ze een wat hardere schil te laten ontwikkelen . Die zijn dan ook veel langer bewaarbaar dan de vroeg geooste, voor vers gebruik, onrijpere aardappels met een dunnere schil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 30, 2012 Author Share Posted April 30, 2012 Ja inderdaad van die hardere schil had ik vanavond ook gelezen, zit me nu ook rot te denken waar ik het gelezen heb!! Kan ook in een boek geweest zijn. Eerst dacht ik op internet,maar begin nu te twijfelen. mocht ik het in een boek nog tegen komen,want ga morgen kijken natuurlijk,dan zal ik van dat citaat een foto maken. Maar ja heb 6 of 7 boeken,duurt nog even Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 ah, misschien kan iemand mij dan helpen met deze (fabel?)worden de aardappels groter als je de bloemen uit de planten plukt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 1, 2012 Share Posted May 1, 2012 Ik heb het de boeren nog nooit zien doen Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 1, 2012 Author Share Posted May 1, 2012 Nu ik heb vanavond een paar boeken over de aardappelen door genomen, nu kwam ik weer wat anders tegen, als je echt de smaak van nieuwe aardappels wil hebben dan moet je ze voor het rooien, er uit halen.Om dan de specifieke smaak van nieuwe te hebben. Het is mijn eerste jaar, zo te zien doen ze het goed, maar jullie zijn meer ervaren, is dat nu ook zo? En mocht het zo zijn wanneer dan rooien,ik heb ze begin Maart gepoot. Jorg zei al: dan probeer je het gewoon,maar vindt het ook jammer als ze er uit gehaald worden en ze zijn nog niet rijp,zoveel heb ik nu ook weer niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Ik heb het de boeren nog nooit zien doen ja, dat is ook mijn logica! maar helaas is dat geen antwoord.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Jeanne bij mij staan de aardappels in de vollegrond en ik "melk" de aardappels zoals ze dat bij ons noemen. Eind mei graaf ik een beetje aarde weg op zoek naar kleine nieuwe aardappeltjes die het formaat van een golfbal of groter hebben.. die trek ik dan voorzichtig weg van de plant en dek m weer veilig toe. Zo ga ik een aantal planten af todat ik een leuk maaltje bij elkaar heb. Deze aardappels zijn altijd erg lekker. En de rest heeft de kans gewoon nog groot te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted May 2, 2012 Author Share Posted May 2, 2012 O dat is nieuw voor mij, zal het dan ook een keer heel voorzichtig proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Eva, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt maar ik had het meer als geintje bedoeld. De boeren worden betaald per ton en als zij het gewicht zouden kunnen beïnvloeden door de bloemen te verwijderen dan zouden ze dat toch zeker doen. Enigszins vergelijkbaar met anjers, rozen en chrysanten die in de bloementeelt geplozen worden. Echter, na de bloei van de tulpen en narcissen in de tuin verwijderd men de uitgebloeide bloemen om zo de zaadvorming tegen te gaan omdat de energie die dit kost ten goede te laten komen aan de bollen. Het zijn dus 2 tegenstrijdige antwoorden. Mogelijk dat het verschil tussen knollen (aardappel) en bollen (tulpen en narcissen) het onderscheid maken. Je zou het eens uit kunnen proberen. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 vorig jaar heeft mijn oudste broer dat bij een stel planten van mij gedaan...ik had idd grote aardappelen maar aan de planten waar de bloemen gewoon in zaten ook...het heeft bij mij dus niet gewerkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Dus zou je mogen concluderen dat het niet helpt en idd een fabeltje is. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 idd, dat was ook mijn conclusie....maar navragen is altijd goed toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lombok Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Mijn advies: Het eerder oogsten van aardappels bepaal je zelf, wanneer je een maaltijdje nodig hebt voel dan rondom de plant hoe groot de aardappel is door voorzichtig te graven. Ik oogst de aardappels pas als het loof gestorven is mijn favoriete aardappelsoort zijn Frieslander & Texla. Dit is een resistent soort tegen Phytophtora, mocht deze toch worden aangetast dan sterft het loof maar de aardappel blijft intact.Van 3 rijen (12 in de rij) oogst ik een grote groentekist aardappelen. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts