Eva Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 bij welke familie hoort de rode biet?...ik kan hem maar niet indelen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Kijk hier eens Eva http://nl.wikipedia.org/wiki/Amaranthaceae Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Bedankt voor de link, dat wist ik ook niet. Ik zet de bietjes/krootjes in het vak van de wortel-groente (en de spinazie in het bladgroente vak). Volgensmij is dat wel een beetje de gewoonte om ze bij wortels in te delen als ik me teeltplannen / tuinen van anderen kan herinneren. Doe jij dat ook Frans of heb je niet echt ingedeelde vakken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 27, 2011 Share Posted January 27, 2011 Volgens de wissel-teelt behoort de rode biet inderdaad bij de wortelgroenten. De verdeling op wisselteelt is wel vaker misleidend qua familie, zo hoort bv. selderij,peterselie en knolvenkel wel tot de zelfde familie als wortel en pastinaak, maar dat plaats je weer bij bladgroenten en de schorseneer behoort tot de familie van de meeste bladgewassen(Samengesteldbloemigen) maar ook die zet je bij de wortels.De indeling per wisselteeltgroep is puur op teeltbehoefte en niet op familie, af en toe een beetje misleidend dus. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 27, 2011 Author Share Posted January 27, 2011 ah dank je Frans! dan komt ie dus bij de melde en spinazie in het vak...mijn teeltplan werkt namelijk met families, veel logischer! behalve dus de schorseneer want die staat al ingedeeld bij de wortelgewassen....(zucht) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Zet je selderij,peterselie en knolvenkel wel bij de wortelgewassen dan en prei bij de uien?Over die indeling van wisselteelt is wel een beetje nagedacht natuurlijk,de groepen zijn niet alleen ingedeeld op die naam (wortelgroenten omdat we daarvan de wortels eten , bladgroenten omdat...), maar ook omdat de teeltbehoefte nagenoeg gelijk zijn. En dan kun je o.a. denken aan mest/compost behoefte, stikstof, maar ook structuur van de bodem, vermijden van plagen etc. Daarom staat bv. de prei bij bladgewassen: we eten de bladeren, maar ook de mestbehoefte is veel groter dan de andere ui-achtige.Wil niet zeggen dat op familie telen niet kan hoor, maar de uitzonderingen worden dus niet voor niks gemaakt. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Doe jij dat ook Frans of heb je niet echt ingedeelde vakken?Op dat gebied ben ik vergeleken met jullie een barbaar Jorg . Ik heb geen ingedeelde vakken en ik hou ook geen papieren of digitaal wisselschema bij . Mijn schema zit in het hoofd. Lang niet zo betrouwbaar maar ik weet nog wel wat vorig jaar waar gestaan heeft en daar hou ik dan rekening mee. Oké, niet de manier om een goede roulatie te garanderen, hoe alles twee jaar geleden stond wordt al wat moeilijker om te onthouden , maar mijn ervaring is dat het echt geen problemen geeft als de 'roulatieregels' eens worden overtreden. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 28, 2011 Author Share Posted January 28, 2011 Zet je selderij,peterselie en knolvenkel wel bij de wortelgewassen dan en prei bij de uien?Over die indeling van wisselteelt is wel een beetje nagedacht natuurlijk,de groepen zijn niet alleen ingedeeld op die naam (wortelgroenten omdat we daarvan de wortels eten , bladgroenten omdat...), maar ook omdat de teeltbehoefte nagenoeg gelijk zijn. En dan kun je o.a. denken aan mest/compost behoefte, stikstof, maar ook structuur van de bodem, vermijden van plagen etc. Daarom staat bv. de prei bij bladgewassen: we eten de bladeren, maar ook de mestbehoefte is veel groter dan de andere ui-achtige.Wil niet zeggen dat op familie telen niet kan hoor, maar de uitzonderingen worden dus niet voor niks gemaakt. je hebt helemaal gelijk koert. ik vind dan ook dat ik mijn schema nodig eens moet herzien...ik ben alleen zo hysterisch over de knolvoet en aardappelkw(aaltjes) in mijn tuin! dat komt natuurlijk door mijn slechte oogst van vorig jaar.echt alles zat er onder!daarbij heb ik veel planten die in geen enkel schema terug te vinden zijn...hoe dan ook, ik ga eens even wat wisselteeltschema's bekijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted January 28, 2011 Share Posted January 28, 2011 Een schande Frans Ik ben ook niet zo heel strikt als ze voorschrijven. Laten we zeggen dat er ruimte is voor creativiteit. Uitzondering is kool, daar wil ik geen risico mee lopen, daarom schrijf ik wel op waar alles gestaan heeft en wat er goed/slecht ging. Hoe er gewisseld wordt is niet zo belangrijk als er maar gewisseld wordt (kan wel geoptimaliseerd worden naar behoefte van de plant). Tenminste ik ga er van uit dat we het met elkaar eens zijn, dat het verstandig is om niet elk jaar dezelfde groente in dezelfde plaats te zetten. @ Eva. Of laat ons je helpen (zoals bij het topic in de makkelijke moestuin rubriek). Wat betreft de knolvoet, beter om even geen koolgroente te telen (ook niet de resistente rassen) in dat stuk grond. Wist je vorig jaar al dat er knolvoet in de grond zat toen je de kool daar plantte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 28, 2011 Author Share Posted January 28, 2011 nee, dat hoorde ik pas toen de kolen er al in stonden... de stukken die we erbij hebben gekregen en de stukken die ik laatst heb gekregen hebben een tijd braak gelegen.daarvan weet niemand wat er in de grond zit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 29, 2011 Share Posted January 29, 2011 Jammer Eva ... een aangetaste tuin weer knolvoetvrij krijgen is haast onmogelijk. Met een beetje geluk zit er nog geen knolvoet in jouw grond die braak gelegen heeft al is dat nog geen garantie voor de toekomst want de sporen kunnen zich via de grond ook zelf naar aangrenzende grond verspreiden. Mijn tuin is gelukkig knolvoetvrij en dat probeer ik zo te houden door : 1. Nooit gekochte koolplantjes te planten . Je kent immers hun afkomst niet. Zijn ze in besmette grond gezaaid dan heb je later pech. Een eventuele aantasting is bij jonge plantjes aan hun wortels nog niet te zien.2. Nooit plantjes gebruiken die je van andere hobbyisten kunt krijgen. Reden idem.3. Nooit groenbemesters zaaien die tot de familie van kruisbloemen behoren zoals mosterd.4. Alleen maar koolplanten gebruiken die uit zaad opgegroeid zijn in eigen tuin. Goh ... het begint een beetje te lijken op voorlichting hoe je een enge geslachtsziekte kunt voorkomen Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted January 29, 2011 Author Share Posted January 29, 2011 lijkt er inderdaad op... ik ken de regels Frans...helaas kan ik daar nu niets meer aan doen er zijn echter een aantal trucjes om de knolvoet te omzeilen...ik schrijf ze binnenkort wel op in mijn eigen seizoentopic denk ik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts