Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Boktor. Legt eitjes. Larves vreten vaak hout.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, waarschijnlijk de "gewone smal boktor"... Zag net een foto van een vrouwtje met ook zo'n uitsteeksel aan de achterzijde.

Deur is van tropisch hardhout... moet ik die nu in de gaten houden... misschien heeft ze echt eitjes gelegd?

Geplaatst:

vreet je huisje weg.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Half mei heeft een beestje eitjes gelegd tegen een groot zuidraam, in de kokende zon.

Na een dag of wat kwamen er ondanks de hitte minuscule rupsjes uit van ongeveer 2,5 mm. Binnen een mum van tijd waren ze ook weer verdwenen.

Het zullen wel een soort motjes zijn geworden, maar het is wel vreemd dat die vlindertjes hun eitjes tegen zo'n bloedheet raam afzetten.

Later zag ik vaker sporen van legseltjes.

DSCF408118531405707023.JPG

Nog een ruitverhaal: een aantal jaren geleden zag ik twee waterjuffers in tandemformatie. Het mannetje had het vrouwtje in de houdgreep en sloeg haar steeds met haar achterlijf tegen het glas van de koude bak.

Na dat bizarre schouwspel een tijdje bekeken te hebben, kwam ik tot de conclusie dat ze dat spiegelende glas voor een wateropppervlakte moeten hebben gehouden, geschikt om eieren in te leggen.

Niet dus

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Vannacht ga ik mijzelf weer eens bezig houden met een seizoensgebonden hobby: nachtvlinders observeren.

Inmiddels ziet de achtertuin er zo uit:

2014-07-18-2291131405715465.30

Er staat een wit laken opgesteld met een 160 Watt ML lamp er voor. Deze lamp trekt nachtvlinders aan, die vervolgens op het laken gaan zitten. Dan probeer ik er een foto van te maken en een naam aan te plakken. Ik ben benieuwd wat de oogst gaat worden! De beste omstandigheden zijn een droge, zwoele zomeravond met een klein beetje wind. Perfect moment dus.

En de hele buurt kan gratis een krantje lezen buiten vannacht

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
  • Auteur

Cool... zoiets leek me ook leuk om op mn tuin op de Piccardthof te doen... maar heb nog geen geschikte lamp (geen electriciteit...).

Veel plezier vannacht!

Geplaatst:

Afgelopen week zag ik rupsen, of iets wat daar op leek, op de aardbeiblaadjes. Toen ik eenmaal mijn fototoestel had gevonden waren ze helaas weg.

Ze waren nogal opvallend: afwisselend zwarte en rode ringen, alsof het kralenkettinkjes waren.

Ik herinner me vaag dat ik die eerder heb gezien. Op dit forum? Elders? Iemand een vaag idee?

Edit: Aanvulling: lijkt op het eerste oog op Jakobsvlinder, maar dan zwart/rood ipv geel/zwart.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Zouden dat niet larven van een lieveheersbeestje kunnen zijn?

Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa

Geplaatst:
Afgelopen week zag ik rupsen, of iets wat daar op leek, op de aardbeiblaadjes. Toen ik eenmaal mijn fototoestel had gevonden waren ze helaas weg.

Ze waren nogal opvallend: afwisselend zwarte en rode ringen, alsof het kralenkettinkjes waren.

Ik herinner me vaag dat ik die eerder heb gezien. Op dit forum? Elders? Iemand een vaag idee?

Probeer eens het rupsenzoeksysteem van http://www.vlindernet.nl

http://www.vlindernet.nl/rupszoeken.php

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Dank je Geert-Jan,

Leuke site, kende ik nog niet.

Maar helaas zo snel niet gevonden. Ik zal nog eens zoeken naar de rups.

Aanvulling: lijkt op het eerste oog op Jakobsvlinder, maar dan zwart/rood ipv geel/zwart.

@MrArtrix,

Nee die ken ik wel. Maar ik geef toe dat het eventueel wel een grote keverlarve zou kunnen zijn.

Geplaatst:

Dit is een selectie uit de vlinders die de afgelopen nacht voorbij kwamen. De onderste is één van de mooiste nachtvlinders van Nederland. De populierenpijlstaart.

IMG121320651591009713341405748607.jpeg

IMG121319761387475968111405748615.jpeg

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Mooie foto's.

Ooit heb ik eens een grote beer gezien, dat is ook een mooie nachtvlinder vind ik.

Mijn blog is een feit, wilde ik al heel lang opstarten: www.bloggen.be/chiwiwawa

Geplaatst:

ik vind die rechtsboven eigenlijk veel mooier. Net kantwerk, dat patroon op die vleugeltjes!

Geplaatst:
  • Auteur

Heel mooi Kroon! Goede "oogst".

Geplaatst:

Vanmiddag kwam ik deze tegen, toen ik gras of is het riet aan het weghalen was aan de slootkant.

SAM655976901405810649.JPGSAM655622541405810656.JPGSAM655884191405810652.JPG

Het is als ik het goed gevonden heb op Google, het lege omhulsel van een nimf van de Platbuik een soort Libel.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Brrrrrrr kreeg er kippenvel van!

Geplaatst:

wauw ik krijg er ook kippenvel van zooo mooi !

Ooit zat ik op tekenles, en na een aantal weken saaie lessen over

lijnen , vormen, verschil tussen HB potloden en B potloden , en kleurschema's maken

nam deze leraar zijn "griezeldoos "mee . Verder zei hij niets....

Na een week piekeren wat een griezeldoos kon zijn ,kregen we

het antwoord: een grote doos, met wespen, hommels ,nimfen

van libellen vleermuizen en botjes en schedeltjes en schelpjes,zaaddoosjes

bedoelt als inspiratie voor de komende 10 tekenlessen, eigen inbreng was

uiteraard zeer welkom ik heb me uitgeleefd die 10 weken !! en nog

neem ik van alles mee uit de natuur om te gebruiken voor creatieve

doeleinden, of gewoon in een potje neerzetten om er naar te kijken omdat

het simpelste zo mooi is . Deze man heeft mijn ogen geopend .

Geplaatst:
  • Auteur

Helaas heb ik gisteren een wespennest moeten laten verdelgen...

Schatting van de verdelger was dat het er een stuk of 1000 waren nu en dat zou tot en met augustus op kunnen lopen tot zo'n 6000.

IMG143173321406123262.JPG

IMG143370471406123264.JPG

Hij heeft ook nog een gaatje in mn plafonnetje geboord teneinde rechtstreeks in het hart van het nest te kunnen spuiten.

En nu... is er geen wesp meer te bekennen.

Geplaatst:

hmja, wespen zijn naast vervelend ook nuttig, maar 6000 in je tuin is een beetje te veel van het goede... Gelukkig is wespenmoord heel humaan, tenminste de keer dat er bij ons iemand kwam deed ie dat rond 7 uur 's avonds (want dan zijn ze in rust) en met eoa snelwerkend bedwelmend gas waardoor ze gewoon in slaap vielen en vrij snel overleden. Die opties verkoos ik toch boven de optie van de huisheks (zo noemde ik de totaal geschifte hospita waar ik toen woonde), zij had bedacht dat ze gewoon een deken over de doos zou gooien waar het nest aan zat. en dan gewoon met doos en al naar beneden zou klimmen om de hele handel in de kliko te gooien. Zie je het voor je, een nest vol boze wespen en dan door een overvolle zolder, van de vlizotrap klimmen, de hele verdieping over, nog een trap af door de voordeur? En dan de kliko dicht doen... alsof het daarmee opgelost zou zijn

Geplaatst:

Hallo weet iemand van jullie misschien wat voor een nachtvlinder dit is.

SAM656357201406252939.JPG

Deze foto is genomen zonder flits.

SAM656466141406252943.JPG

Deze met flits.

Het lijkt wel of hij een soort camouflage pakje aan heeft als bij het leger.

De kleur was namelijk groenig.

Edit 1:

Ik heb ook nog deze vlinder gefotografeert.

SAM657261571406253157.JPG

Van deze weet ik ook de naam niet.

Edit 2:

Ik heb even een stukje van de foto eruit geknipt.

Dit is het resultaat:

Vlinder41241406253907.JPG

Alvast bedankt.

Geplaatst:

Is de Blauwe Glazenmaker (Aeshna cyanea) een libel met ADHD ???

Want afgelopen avond vloog zo'n soortgelijke Libel heen en weer en weer terug en ga zo maar door.

Het was best wel een hele grote libel.

Maar hij ging maar niet stil zitten zodat ik er geen foto van heb kunnen maken.

Ik vermoed wel dat er zulke bij ons op de tuin vliegen, want het omhulsel waarvan ik dacht dat het een platbuik was.

Lijkt heel erg op het omhulsel van deze libel.

Ik vond deze foto op het internet:

blauwe-glazenmaker-33b60141406254723.jpg

Dit is de Blauwe Glazenmaker (Aeshna cyanea) gevonden op het net.

SAM655884191405810652.JPG

En dit is het omhulsel wat ik fotografeerde.

Geplaatst:
Hallo weet iemand van jullie misschien wat voor een nachtvlinder dit is.

SAM656466141406252943.JPG

Deze met flits.

Dit is de Groene korstmosuil.

Ik heb ook nog deze vlinder gefotografeert.

SAM657261571406253157.JPG

Van deze weet ik ook de naam niet.

Inderdaad de Kleine vos.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Dank je wel Geert Jan.

Geplaatst:
  • Auteur

De familie Wants...

Zag een stapeltje Wantsen in de Duizendknoop zitten...

IMG1451m44191406296513.jpg

Twee uur later zaten ze er nog! Ondertussen is het al wat schemerig dus foto niet echt scherp...

IMG1459m39061406296514.jpg

En toen ze mij (of de camera zo dichtbij) zagen stoven ze uit elkaar... en opeens zitten er ook een aantal (heb er 4 geteld) kleintjes bij!

IMG1465m56731406296516.jpg

Zijn dat nou babywantsjes?

Zal ff inzoomen...

IMG1465mm99821406297010.jpg

IMG1465mmm50031406297011.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.