Geplaatst: 25 juli 201411 j Wauw wat is die één na laatste foto mooi.Goed voor de foto hobby'tjes. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 26 juli 201411 j Bij mij op de moestuin zoemt en fladdert het dat het een lieve lust is. Ik heb eigenlijk maar een paar eisen aan een plant: óf hij moet geuren, óf het moet een groot insectentrekker zijn, óf het moet eetbaar zijn. Dit jaar voor het eerst de Angelica gigas op de tuin gezet. Nooit geweten dat ik deze dus miste. wat een insectentrekker !!.Een ábsolute aanrader. Deze spant bij mij echt de kroon van alle planten die nu bloeien. Deze trekt álles. En ook nog eens álles tegelijkertijd. Heel apart.Op 1 bloem ( hij bloeit nu een week ) alles tegelijk: bijen, wespen, alle soorten vliegen, vlinders, zweefvliegen, torren :
Geplaatst: 27 juli 201411 j Wie weet wat voor rups dit is ? En wat voor vlinder er bij hoort ? Zit op wilg.
Geplaatst: 27 juli 201411 j Das volgens mij een witvlakvlinder mooi is hij he, met die toefjes "haar" op zijn rug "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Geplaatst: 27 juli 201411 j Ja dat is de witvlakvlinder die zitten hier bij mij op de rabarber, mooi zijn ze. Vandaag zat er hier een heel mooi vlindertje in de tuin.Denk zelf dat het een bruin blauwtje is, maar weet dit niet zeker.
Geplaatst: 28 juli 201411 j Auteur Bijzonder, dat blauwe vlindertje! En kom nog even terug op de familie Wants... want... tot mijn grote verbazing zaten ze nog steeds op hetzelfde plekje op de Duizendknoop! En het leek alsof de kinderen al een heel stuk gegroeid waren...
Geplaatst: 28 juli 201411 j Een prachtexemplaar (libelle) in de tuin en helemaal niet schuw. Moest niets inzoomen om deze fot te maken en mijn zoontje kan hem aast aaien en dan heb ik het niet over die in zijn kano
Geplaatst: 30 juli 201411 j Gewandeld vandaag en zomaar wat kiekjes geschoten van diverse bloemen en vlindertjes. Thuisgekomen deze foto van duizendblad op pc bekeken en zie daar: een ini-mini-beestje...lijkt wel een aap Ik heb geen idee wat het is, jullie??
Geplaatst: 31 juli 201411 j Auteur Moest wel even goed kijken voordat ik die aap van je kon ontdekken, maar toen was mijn nieuwsgierigheid ook wel gewekt. Wilde dus weten wat het was. Nou, dat was ff zoeken maar wel een uitdaging... Via de Soortenbank (eerste paar stappen van het Soort Identificeren ging nog wel, maar daarna werd het moeilijk om dat bepaalde lichaamsdelen niet op je foto te zien zijn) kwam ik al zappend uiteindelijk bij de Speerdistelboorvlieg terecht... leek erop maar was het niet. Dus verder gezocht op Boorvlieg... en toen... zag ik daartussen een afbeelding van de jouwe! Dus geheel tegen (eigen) verwachting in heb ik 'm gevonden. Het is de Kleine Knoopkruidboorvlieg (Chaetorellia jaceae) http://www.pbase.com/peterfree/image/137900065http://www.pbase.com/peterfree/image/155857329 http://www.insectenparadijs.nl/?attachment_id=1340http://www.insectenparadijs.nl/?attachment_id=1339 Oeh... deze is mooi... http://www.biolib.cz/en/image/id229840/
Geplaatst: 31 juli 201411 j WOWWW!! TNX!! Ik heb dus de halve nacht die hele soortenbank na zitten pluizen en kan intussen geen insect meer zien Ik was er dichtbij met de http://www.diptera.info/forum/viewthread.php?thread_id=43636 maar het was m nét niet Nu kan ik weer rustig slapen
Geplaatst: 1 augustus 201411 j Auteur Haha... die Soortenbank staat ie dus niet in (alleen dat familielid)... kan je lang zoeken dus... Deze vlieg was ik onderweg naar je Boorvlieg ook tegengekomen en zat ie gisteren nou zomaar mooi te poseren toen ik in mn hok aan het schuilen was voor een plotselinge stortbui...De Strontvlieg - Scatophaga Stercoraria. Even omdraaien en inzoomen...
Geplaatst: 1 augustus 201411 j Auteur Precies op de dag dat in het nieuws was dat in Slochteren mega-rupsen zijn gesignaleerd kom ik vandaag bij mn huisje en mijn tuinbuuv lokt mij want er zit een hele grote rups in haar tuin.Zij wat schrikkerig van dat spul... ik helemaal niet dus had ze op mij gewacht. Ze vertelde dat hij de vorige dag nog heel beweeglijk was en ze had hem, ondanks haar angst en weerzin, wat slablaadjes toegeworpen. Nu bleek ie wat onbeweeglijk op de tegels te liggen... Ter transport richting mijn tuin het beest even op een schoteltje gelegd... En toen tussen wat planten neergelegd, in enigszins confined space... want ik wil 'm toch wel een beetje in zicht houden... En toen zat ie zomaar na 3 en een half uur in een andere tak... met een blaadje in zn bekkie...Zat dus toch nog wel leven in. Dacht eerst dat ie bijna klaar was om te verpoppen omdat ie ook al zo bruin was... En met dat ik wat meer verschillende planten (geen idee wat dat ding het liefst eet) in zijn buurt heb gezet is er duidelijk meer beweging... Nu opeens weer horizontaal... Dat is waar ik hem heb achtergelaten. Hopelijk vind ik m morgen weer terug. Wat ik wel heel leuk vind is dat dit dus blijkbaar de rups is van die fantastische nachtvlinder (Groot Avondrood) die op de jas van de Riepeverkoper zat die ik al eerder hier geplaatst heb...
Geplaatst: 2 augustus 201411 j Mijn foto's zijn mislukt, maar we hebben een wespspin in onze varkensveldjes Erg mooie spin, er zullen er vast nog een aantal rondhangen denk ik dan? Foto van internet: http://www.drentscheaa.nl/documents/news-items/tijgerspin.xml?lang=nl facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 2 augustus 201411 j Auteur Jaaaah... die had ik vorig jaar ook in de moestuin... Heel opvallend en heel mooi. Wespenspin cq Tijgerspin... Vorig jaar zag ik haar pas begin oktober: Zijaanzicht... (eigen foto...) Update betreffende de Olifantenrups... Die heb ik weer teruggevonden... Zat op één van de potten in de nabije omgeving... Thuis nagezocht wat ze eten en hem daarna met zn overnachtingspot naast een Teunisbloem gezet waar hij een aantal uren later al weer in was geklommen. Weer een aantal uren later was ie niet meer te bekennen.... Beest is zeker 10 cm lang...Ben benieuwd of ik hem nog terug ga zien in die omgeving.In ieder geval is ie niet meer zo zwak als ie was en heeft nou zijn favoriete eten binnen bereik. Oh... en zoekplaatje:
Geplaatst: 2 augustus 201411 j Dat is een héle mooie foto van een libel.Is het een Blauwe Juffer ??? Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 3 augustus 201411 j Wij hadden deze op de tuin. De foto is wel niet zo scherp, maar misschien weet iemand wel wat het is. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 4 augustus 201411 j Weet er iemand welk insect dit is? Heeft me gestoken en na bijna 24 voelt men vinger stijf aan.
Geplaatst: 4 augustus 201411 j Wat je laat zien is de achtergebleven angel van een bij met aanhangend gifzakje .Kleine genoegdoening voor je , de bij heeft dit niet overleefd. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 4 augustus 201411 j Dank je, voor het antwoord. Is dat van een bij? Dacht dat dat groter was. Weer iets bijgeleerd dat dat het gifzakje is.
Geplaatst: 4 augustus 201411 j Wij hadden deze op de tuin. De foto is wel niet zo scherp, maar misschien weet iemand wel wat het is. Een hoornaar?
Geplaatst: 7 augustus 201411 j Kan iemand mij vertellen welk soort vliegje dit is ?Echt dé plaaggeest op ons complex. Iets slomig ( goed kapot te slaan ), maar een aanhouder bij verjagen. Hij steekt echt gemeen, felle kleine jeukbulten van 1 a 2 dagen. Betere foto heb ik nu niet.De overall indruk is: vrij grijzig. Niet groot. 15mm lang.Pokkebeesten.
Geplaatst: 7 augustus 201411 j Vanaf de foto lijkt het er niet echt op, maar misschien toch een daas?
Geplaatst: 7 augustus 201411 j Dazen zijn groter toch ?Hier op het complex noemen ze het Dazen inderdaad, maar hier noemen ze alles wat steekt een daas of wesp meer soorten kennen ze niet. Men is zelfs bang voor hommels . Edit. Toch maar even gaan googlen. Blijken er 38 soorten Dazen in Nederland te leven Daas dus ?
Geplaatst: 7 augustus 201411 j Hier wordt het horzel of wesp genoemd. Je beschrijving klinkt wel echt als een daas, rotbeesten zijn het. Maar ik ken ze wel 'uitgerekter' inderdaad.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.