Geplaatst: 31 oktober 202531 Okt Aziatische Hoornaar.Kunnen vangen , in de vriezer gedaan en aan kleinkind gegeven voor op school.Ik let nu natuurlijk op of ik er meer zie in mijn dorps tuin. 31 oktober 202531 Okt aangepast door peulenschil
Geplaatst: 10 november 202510 Nov Wel een mooi beest Peulenschil, jammer dat het een naar karakter heeft voor onze bijenvolken.Kijk een bos of een gewone mestkever, vandaag dood op het bospad.bosmestkever (Trypocopris vernalis) 10 november 202510 Nov aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Bij het openen van mijn gordijn zag ik deze pop tegen mijn kozijn zitten. Geen idee wat voor vlinder het is. Als ik moet gokken zeg ik koolwitje, want daar stikt het hier van en we hebben erg veel lekkere kool 😆Edit: een betere foto. Je kunt (rechts) ook de draadjes zien waarmee hij aan het kozijn zit.
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Wow en mooie foto!Lens zegt: De afbeelding toont de pop van het groot koolwitje (Pieris brassicae). Er staat ook dat het ontwikkelen van pop tot vlinder afhankelijk van de temperatuur 8 tot 16 dagen duurt. Dan krijg jij misschien een vlinder met Sint! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 21 november 202521 Nov Ik neem aan dat dat voor de zomer geldt. Het is nu veel te koud voor vlinders en er is nauwelijks iets te eten. Ik ga hem wel verplaatsen, anders wordt hij komende week door de glazenwasser weggevaagd.
Geplaatst: 21 november 202521 Nov 6 uren geleden, Arja zei:en er is nauwelijks iets te etenHopelijk weet de vlinder in de pop dat ook en blijft ie zitten waar die zit ( en verroert ie zich niet) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 december 20253 Dec Het is een pop, maar is het een vriend of vijand?Deze zat in de (niet-bio) broccoli van de supermarkt. Het is ongeveer een cm groot. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 24 december 202524 Dec On 10/31/2025 at 1:38 PM, peulenschil said:Aziatische Hoornaar.Kunnen vangen , in de vriezer gedaan en aan kleinkind gegeven voor op school.Ik let nu natuurlijk op of ik er meer zie in mijn dorps tuin.Ik vond het VERSCHRIKKELIJK om ze uit te moorden,en moesten ze niet zo invasief én agressief zijn t.o.v. onze lokale bestuivers,mochten ze hun plaatsje kiezen in mijn tuin.Maar ze zijn een PEST voor onze honingbijen,en onze hommeltjes en solitaire bijen zien ze óók liever gaan dan komen.Momenteel zie ik er geen enkele meer.óók niet meer op dagen die op 10 graden Celcius of hoger uitkwamen,terwijl de hommels en honingbijen hier dan terug vrolijk rondzoemen.Mijn laatste 'killing spree' dateert van 15 november,en ik denk dat ik er toen al meer dan 1500 gevangen had.Dus hopelijk waren daar al minstens 200 koninginnen bij....
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Zoveel Hoornaars? Ik moet er ook op gaan letten, want ik heb ook altijd veel wespen in de tuin en ook grote erbij. Ik zet b.v. geen bakjes meer neer met bier die voor de slakken bedoeld waren, want afgelopen zondag lagen er een hoop dode wespen in, gewone kleinere en dat vind ik jammer.Dus voortaan alleen slakkenkorrels en rapen elke avond.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec De hoornaarsnesten zijn nu allemaal leeg en de koninginnen zitten vetgemest in hun winterslaap.In het voorjaar SELECTIEVE vallen plaatsen om de koninginnen af te vangen die dan ontwaken is het beste.Elke koningin die je dan vangt scheelt weer een nest.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Maar heb je het dan over europese soorten of aziatische, @BertM Europese zijn gewoon welkom. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Klopt, @BertM !👍Ik zet alleen maar selectieve vallen,en énkel met Trappit als lokstof.Bijen en hommels blijven daarvan vér weg.😉Van de +/- 1500 Aziatische Hoornaars die ik ving sinds eind september,waren er maar 2 Europese bij die ik in m'n vallen vond,dus de 'collateral damage' is in mijn geval,zéér miniem.😉Want moesten die 2 Europese hoornaars koninginnen geweest zijn,zouden ze zelfs niet door de opening van m'n vallen geraakt zijn.😉Ik ben het ook met je eens dat ontwakende koninginnen ASAP afgevangen dienen te worden in het voorjaar,maar wat vele mensen wél schijnen te vergeten,is dat zowat élk Aziatisch Hoornaarsnest een paar 100 koninginnen voortbrengt in de herfst,dus de najaarsvangst vind ik persoonlijk mínstens even belangrijk....😉JM2C,of course.....😉
Geplaatst: 24 december 202524 Dec 21 minuten geleden, woldistel zei:Maar heb je het dan over europese soorten of aziatische, @BertMEuropese zijn gewoon welkom.Aziatische hoornaars.Daarom zijn selectieve vallen juist zo belangrijk, daar kunnen de andere insecten zoals europese hoornaars weer uit ontsnappen. Europese hoornaars zijn nuttig en beschermd, dus die mag je niet doden
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Een Europese Hoornaar die in per ongeluk in een selectieve hoornaarsval sukkelt,kan eigenlijk NOOIT een koningin zijn.😉Want die openingen zijn normaal gezien te klein om Europese Hoornaarkoninginnen door te laten.Wat mij tijdens mijn observaties naar het hoornaargedrag óók opviel,is dat Aziatische éigenlijk geen zin hebben om in de clinch te gaan met de Europese.Momenteel bestaat daar géén wetenschappelijke basis voor,maar ik kwam tot die conclusie doordat Aziatische Hoornaars,zélfs als ze met minimum 3 stuks vertoefden in de buurt van m'n Koninginnenkruid,ONMIDDELLIJK op de vlucht gingen mits er 1 Europese Hoornaar in de buurt was....
Geplaatst: 24 december 202524 Dec 1 uur geleden, Bernaar zei:ONMIDDELLIJK op de vlucht gingen mits er 1 Europese Hoornaar in de buurt was..Heel interessant die bijen. Ik had een leuk stukje gelezen, zal het hier plaatsen.Bericht van Positieve gedachtePositieve gedachteooteSsdrpne91lcbtm7cme0 3mru612t4ga0069:0tm3c30d a9cac79to e ·Mijn vader heeft bijen. Vandaag ging ik naar zijn huis en hij liet me alle honing zien die hij uit de bijenkorven had gehaald. Hij haalde het deksel van een emmer van 5 gallon vol met honing en bovenop de honing waren er 3 kleine bijen die aan het worstelen waren. Ze waren bedekt met kleverige honing en aan het verdrinken. Ik vroeg hem of we ze konden helpen en hij zei dat hij er zeker van was dat ze het niet zouden overleven. Slachtoffers van de honingverzameling, veronderstel ik.Ik vroeg hem opnieuw of we ze er in ieder geval uit konden halen en snel konden doden, tenslotte was hij degene die me leerde om een lijdend dier (of insect) uit zijn lijden te verlossen. Hij gaf uiteindelijk toe en schepte de bijen uit de emmer. Hij deed ze in een lege Chobani-yoghurtcontainer en zette de plastic container buiten.Omdat hij de korf had verstoord met de eerdere honingverzameling, vlogen er overal bijen buiten.We zetten de 3 kleine bijen in de container op een bankje en lieten ze aan hun lot over. Mijn vader riep me even later om te laten zien wat er gebeurde. Deze drie kleine bijen waren omringd door al hun zusters (alle bijen zijn vrouwtjes) en ze waren de kleverige, bijna dode bijen aan het schoonmaken, hen helpend om alle honing van hun lichamen te krijgen. We kwamen kort daarna terug en er was nog maar één kleine bij over in de container. Ze werd nog steeds verzorgd door haar zusters.Toen het tijd was voor mij om te vertrekken, controleerden we nog een laatste keer en alle drie de bijen waren genoeg schoongemaakt om weg te vliegen en de container was leeg.Die drie kleine bijen leefden omdat ze omringd waren door familie en vrienden die niet op hen wilden opgeven, familie en vrienden die weigerden hen in hun eigen kleverigheid te laten verdrinken en vastbesloten waren te helpen totdat de laatste kleine bij vrij kon worden gelaten.Bijenzusters. Bijenpeers. Bijenteamgenoten.We kunnen allemaal wel iets leren van deze bijen. 24 december 202524 Dec aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 24 december 202524 Dec 6 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Heel interessant die bijen.Bernaars post gaat over wespen @Petrasmoestuin, niet over bijen.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec @Petrasmoestuin Als je de tekst van iemand anders kopieert is het wel zo netjes om dit in een quote te plaatsen en op zijn minst te vertellen van wie de tekst is.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec 40 minuten geleden, Dahli zei:gaat over wespenZover ik begrepen heb, houdt @Bernaar bijen en geen wespen. Maar de Aziatische Hoornaar (wespen) zijn een plaag voor zijn bijen.
Geplaatst: 24 december 202524 Dec Ik ben helaas niet capabel genoeg om bijen te verzorgen @Petrasmoestuin ,maar ik vind de Aziatische Hoornaar wél een plaag voor m'n locale bestuivertjes.Omdat ze ze komen vangen tijdens het grootbrengen van hun larven als eiwitrijk voedsel,intussen korven én dracht verstoren én omdat ze achteraf het stuifmeel en de nectar van diezelfde locale bestuivers komen opeisen om te kunnen overwinteren.....☹️ 24 december 202524 Dec aangepast door Bernaar
Geplaatst: 26 december 202526 Dec @BertM Europese hoornaars zijn alleen wettelijk beschermd in Duitsland en delen van Oostenrijk , Zwitserland en dit omdat ze ooit door menselijk ingrijpen (jaren 80) in bepaalde gebieden vrijwel waren uitgestorven. Hier in Limburg komen ze gewoon frequent voor, elk jaar zit er hier wel ergens een nest in of in de omgeving van de tuin, ze zijn heel nuttig en eigenlijk niet agressief, als je niet in de buurt komt. Ik laat ze dus zitten, ik zie ook geen effect op de andere bijtjes/ hommels en bestuivers in de tuin. Dit jaar zat een nest echter vlak boven een vaak gebruikte deur (te gevaarlijk) en in België kan je ze gewoon zonder probleem laten weghalen/vernietigen. Bij mijn ouders in Oost-vlaanderen verwonderden we ons waarom er dit jaar zo extreem weinig bijen /hommels op de bloemen zaten (zo goed als geen), je zag er continu een Aziatische op jacht. Op het aanpalend bedrijf was al 2 keer (lente en eind augustus) iemand gekomen om een kleine/beginnende nest Aziatische hoornaars te verwijderen. Uiteindelijk een aantal weken later begin september vonden we een nest in oud opslag gedeelte ter grootte van een strandbal, blijkbaar kan dit bij een verhuis in de zomer van de nest vrij snel van 0 heel groot worden, ook hier geen last van aangezien niemand daar direct of vaak in de buurt kwam, maar het had een heel grote invloed op de bestuivers in de omgeving. Ik verwacht nog meer last van die in de toekomst en zie ze in tegenstelling tot de Europese niet graag komen in de tuin hier en dus ook fan van de selectieve vallen.foto is wazig, van ver vergroot genomen, ik durfde niet direct in de buurt komen , moeilijk te zien maar is echt ter grootte van een strandbal, rondom balk verweven.beginnende 26 december 202526 Dec aangepast door redzebra
Geplaatst: 26 december 202526 Dec @redzebra je hebt gelijk,de europese is niet wettelijk beschermd, ik dacht van wel.😰Hier zijn ze een tijd zeldzaam geweest en zag je ze weinig, nu wel meer.Het zijn rovers en af en toe zie ik er eentje een Bij pakken bij mijn kasten, op zich geen probleem.Wespen en europeese vindt ik geen probleem, behalve als ze in echt overlast geven, bijvoorbeeld een nest in de woning.Zelf heb ik nog geen aziaat gespot, maar dit jaar zijn eral een tiental nesten in de gemeente gevonden.De aziaat is hier vorig jaar voor het eerst gezien, maar als ik zie wat voor een problemen die geeft in frankrijk en belgie houd ik mijn hart vast.Misschien hebben we mazzel en is dit zo een beetje de grens van waar hij voorkomt, maar ik ga wel actief vallen zetten in het voorjaar.We krijgen hem hier niet meer weg, maar elk beetje helpt om hem in bedwang te houden.Aziaten maken 2 nesten. In het eerste kleine nest worden een aantal werksters grootgebracht en daarna verhuizen ze vaak hoog in de bomen voor een groter nest wat zo groot als een skippybal kan worden. 26 december 202526 Dec aangepast door BertM
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.