Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Gaaf thea!....die salamander is echt mini ....grappig!

Geplaatst:

mooie foto ...

hier zitten ze ook in onze vijver ..heb zelf ook een hagedis gezien in de tuin ..

Geplaatst:

Ik raak nooit meer een koekoeksbloem aan, ben bang dat wilde lintwormen me aan gaan vallen. 010---kopie13031337067350.JPG012---kopie40331337067368.JPG

Ik weet niet wat het is, ik weet alleen dat ik er de bibbers van krijg.

Geplaatst:

He getverderrie H.E!!

Ik heb net gisteren een berg koekoeksbloem kort geknipt..is dit echt of een grapje..nooit gezien..ik wordt een beetje misselijk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Haha, vies he? Het is echt en het is eng. Heb het lekker over de schutting gegooid, meteen m'n handen gewassen en alles waarmee het in aanraking is gekomen overgoten met benzine en ritueel afgebrand.

Denk dat de koekoeksbloem gewoon een toevallig slachtoffer was van dat rare ding, eerste keer dat ik zoiets tegenkom. Deed mij denken aan een spoelworm, maar of die nou vrij en blij over koekoeksbloemen kronkelen, hoop het eigenlijk niet.

Geplaatst:

Ik heb er nog nooit een gezien, wel een heel apart wormpje

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Munthaantjes...

Heel mooi hoor die prachtig blauwe kevertjes.... één nadeel... ze produceren nageslacht dat mijn munt elk jaar weer hevig aanvalt.

100353014271338038950.JPG

En de eitjes onder de muntblaadjes:

100353156561338038972.JPG

Worden dan deze teek-achtige larven die zich lekker tegoed doen aan de jonge munt.

100353282851338038992.JPG

Vervolgens worden ze daardoor stuk groter en nóg vraatzuchtiger...

100353355631338039015.JPG

En na afloop van dit proces ziet je muntplantje er dan zo uit:

100353460891338039041.JPG

De chocolademunt vinden ze blijkbaar niet lekker... heeft ook zijn eigen bewaker...

100353568981338039063.JPG

De munt groeit straks vanzelf weer aan. Eitjes druk ik plat, kevertjes worden tussen twee steentjes platgedrukt, larven druk ik ook dood. Maar de haantjes komen van heinde en verre op de munt af dus komen altijd weer nieuwe kevers aanvliegen.

Geplaatst:

Ik zag een knalgroen spinnetje op de knalblauwe korenbloem.....vond m wel mooi....spinnetje heeft een gezichtje op zn rug

pict3029a15051338070488.jpgpict3031a78161338070490.jpgpict3034a46661338070491.jpg

Geplaatst:

Mooi die munt kever zo blauw hebben we hier niet,

en ook de spin is intresant ik zie wat je bedoeld met gezichtje.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De blauwe kever is gaaf zeg

En 't rare spinnetje heeft ook wel iets grappigs.

Gister voor het eerst een Libel gespot in de tuin.

Nou ja, het waren er twee. Als het goed is is het de Platbuik, twee mannetjes.

img9776-b-26-5-libel13241338065785.jpgimg9780-b-26-5-libel-achtertuin67231338065789.jpgimg9788-b-26-5-platbuik39991338065792.jpg

Geplaatst:

Heeeeee!! die heb ik hier ook gezien vandaag....was er maar eentje....waaraan zie je dat het een mannetje is? Hij bleef hier niet stil zitten....nerveus geval.....heb alleen een slechte (vliegende) foto kunnen maken van hem:

pict3040a80061338151682.jpg

Geplaatst:

Is nou al het zoveelste beestje wat van jou naar mij gaat of andersom

Vrouwtjes hebben dat mooie blauwe lijf niet.

Weet niet meer of ze die gele stippen aan de zijkant wel hebben.

Had gezocht op Libelnet (beetje hetzelfde als vlindernet)

Geplaatst:
... Hij bleef hier niet stil zitten....nerveus geval.....heb alleen een slechte (vliegende) foto kunnen maken van hem: ...

Tip voor de fotograaf:

• Hoe warmer hoe sneller. Probeer het eens 's ochtends vroeg, of op een koud(er)e dag.
  • vaak hebben libellen een (paar) vaste zitplaats(en) vanwaar ze steeds een min of meer vaste route vliegen. Als je dat voor "jouw" libel kunt uitvogelen kun je op een slimme plek gaan zitten wachten.

Succes

Geplaatst:

Een bamboestok vlakbij je vijver is zo'n zitplek die ze vaak geweldig vinden..

Desnoods met een bordje erbij, dat ze snappen wat de bedoeling is

Geplaatst:

ga ik proberen!

Geplaatst:
  • Auteur

En deze in het kader van het Insectenhotel....

De insecten hebben bij mij dus zélf bepaald wat hun hotel gaat worden...

En het is...

Mij wc-hok bij het huisje... (vorig jaar wat verdwaalde bijen...) nu....

De luizen-farm... gemelkt door de mieren. Op de klimop die half tussen de deur hangt..

100355995191338156585.JPG

100355574891338156752.JPG

En toen de ontdekking van iemand die aan het plafond was gaan wonen...

100355721351338156862.JPG

Prachtig als een pingpongballetje zo groot... vanavond was er regelmatig bezoek.. dan schudde het balletje heen en weer.... zoemmm zoem... Kan iemand mij vertellen wie (vrouwtje/mannetje) dit huisje bouwt en welk soort het is enzo...?

En dan nog heel onduidelijk, niet te fotograferen, die beestjes zitten gewoon niet stil... de bijtjes die in de holen van de onafgewerkte plastic badkamermuurafdekking zich nestelen... vorig jaar ook al... geen overlast van gehad... geen kolonies... maar wel veel verwarde bijtjes als ik de wc deur open had... waren ze opeens de weg kwijt...

100356124571338157198.JPG

Geplaatst:
... Kan iemand mij vertellen wie (vrouwtje/mannetje) dit huisje bouwt en welk soort het is enzo...? ...
Toevallig zag ik op het forum van Vroege Vogels een vergelijkbaar nestje, deze vraag met antwoorden.
Geplaatst:
  • Auteur

Thanx... zo te zien is 'm dat. Die Saksische. Mijn wesp was ook wat aan de bolle kant. Ik ga 'm in de gaten houden en als ie echt steeds groter gaat worden met steeds meer familie dan moet ie weg, anders mag ie blijven.

Geplaatst:

Geen idee wat dit voor insect is.... Ze liepen met z'n 2en steeds rondjes op dit potje... Op een gegeven moment was er 1 weg, deze bleef nog wat rondjes lopen en was toen ook ineens weg....

imag120030561338295050.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is de larve van het lieveheersbeestje... eet ook luizen...

Geplaatst:

De larve van het lieveheersbeestje? Meen je dat? Wat zijn die groot dan joh.... Vanavond eens even opzoeken!

Geplaatst:

Niet mijn allerbeste foto, maar scherper kon ik hem niet krijgen:

De zeepkruid-bij..let op de lange zuigsnuit kolibribij86501338320616.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat een ontzettend coole foto van die bij met lange snuit!

Geplaatst:
  • Auteur

100360038891338325600.JPG

Wie zijn dit?

En de update van de saksische wesp en haar nest...

Tweede laagje is nu klaar, binnenlaag wordt nu weer opgegeten en als het goed is groeit het dan verder en verder.... Formaat wordt nu meer een golfballetje.... zie nu ook al meer als 1 wespje rondvliegen.... kijken wanneer het explodeert... volgens de linkjes en wiki zijn ze niet echt agressief dus...

100358978491338325729.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.