Geplaatst: 10 augustus 20169 j Auteur Nooit gezien... gedrag lijkt op van die Wantsen met hun kindercreche...
Geplaatst: 10 augustus 20169 j ja klopt, dat is ook niet typisch luizen gedrag toch? ze zaten overal in groepjes en dan 1 of 2 van die grotere erbij. zaten want ik heb ze inmiddels geplet bij wantsen denk ik alleen aan grotere beestjes.
Geplaatst: 10 augustus 20169 j Och, heb je zo'n hele familie uitgemoord. Ze doen toch niet veel kwaad in het algemeen dacht ik? Ik zie de laatste tijd af en toe wat van die donkergrijze, maar ik heb niet de indruk dat ze massaal mijn planten opvreten.
Geplaatst: 10 augustus 20169 j Als je zegt dat deze beestjes geen kwaad doen weet je dan misschien watvoor beestje het zijn? Ik heb blijkbaar massamoord gepleegd en vele families uitgeroeid. Mijn peperplanten zaten eronder en de bloemknoppen waar ze in zitten verdorren. zonder bloemen geen pepers. Dus ja deze doen helaas wel kwaad anders had ik ze wel laten zitten.
Geplaatst: 10 augustus 20169 j Als je zegt dat deze beestjes geen kwaad doen weet je dan misschien watvoor beestje het zijn? Ik heb blijkbaar massamoord gepleegd en vele families uitgeroeid. Mijn peperplanten zaten eronder en de bloemknoppen waar ze in zitten verdorren. zonder bloemen geen pepers. Dus ja deze doen helaas wel kwaad anders had ik ze wel laten zitten. Oh ik had niet begrepen dat het er zoveel waren, ik dacht alleen die paar gezinnetjes. Nee, als ze complete familievreetfeesten organiseren op je peperplanten en de boel aan gort vreten zou ik ze ook dood maken. Het is alleen dat idee dat ze zo goed voor hun kindjes zorgen, dat maakt het allemaal wel heel Disney en ik ben daar bezopen gevoelig voor. Ik heb overigens lange tijd zitten googelen, maar jouw streepje-streepje-figuurtje-wants niet kunnen vinden. Nu las ik ook ergens dat ze zelfs binnen een soort verschillende variaties qua uiterlijk kunnen vertonen, en dat maakt het wel erg lastig. Nu maar hopen dat je niet de laatste zeldzame vrijwel uitgestorven wantsengezinnetjes hebt geplet. Nee serieus, als het je planten opvreet, mag het dood hoor, je hebt groot gelijk. Ik vermoord ook dagelijks allerlei insectenbaby's. Een paar gaatjes in een blad is best, maar ik vind momenteel hele vakantiekampen aan mini-rupsjes en die laat ik per direct hemelen. Voor forse mollige koolwitjesrupsen maak ik nu wel een uitzondering, die mogen naar het hoekje met afgeschreven aangevroten kolen, vanwege aaibaarheid en mijn tuttigheid.
Geplaatst: 10 augustus 20169 j Dat was op de foto natuurlijk ook niet te zien. Er zal vast nog wel wat overblijven en ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het een super zeldzaam beestje is, dan zouden ze niet met zoveel zijn. Vriend Google heb ik ook om hulp gevraagd maar nog niets gevonden. Daarom ben ik extra nieuwsgierig. ik vond wel een foto van iemand met hetzelfde beestje maar daar staat geen naam of aanwijzing bij(zal het linkje morgen even terug zoeken)
Geplaatst: 11 augustus 20169 j Ik heb me ook al suf zitten zoeken ... Misschien toch even op waarneming.nl vragen? Ik ben ook wel benieuwd.Vast een nieuwe soort, en dan wordt 'ie naar jou genoemd "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 11 augustus 20169 j dit was de foto die ik elders had gevonden. op deze foto zitten ze alleen met een hele grote groep bij elkaar terwijl ze bij mij in allemaal kleine groepjes over de gehele plant verspreid zaten. hier zal eens kijken hoe dat op waarneming.nl werkt en waar ik dit moet plaatsen.
Geplaatst: 11 augustus 20169 j ZIe http://www.tuinbouwscouten.nl/kasplagen/ voor een vergelijkbare luis. Het is blijkbaar één van de vele soorten bladluizen....
Geplaatst: 11 augustus 20169 j He dat is wel veel minder romantisch dan een familie zeldzame wantsen. Heeft Loes dan twee soorten luizen op die pepers en zijn die groene de 'gewone' groene luis? Nou Loes, lekker dan. Oscar, wel top dat je het mysterie hebt opgelost.
Geplaatst: 12 augustus 20169 j Ik zie nu dat er ontzettend veel namen van bladluizen worden gevraagd op waarneming.nl . Waarschijnlijk vergeefse moeite.En dan deze link: ga er maar aan staan Als troost voor Pippi een romantisch plaatje van mams met een kleintje op haar rug en een geboorte "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 16 augustus 20169 j Dat is wel een bijzondere foto, de geboorte van een luis. Nooit geweten dat die levend geboren worden zonder ei, vlies of wat dan ook. Niet dat ik daar ooit over heb nagedacht, maar het is wel bijzonder om te zien. Luizen heb ik helaas ook (groene en zwarte bij de kolen en oost-indische kers), maar die heb ik niet op de foto gezet. Ik heb mij beperkt tot de bloemetjes en de bijtjes. Dat is al uitdaging genoeg voor mij.
Geplaatst: 27 augustus 20169 j Wat zijn dit voor een beestjes die van die mooie kantwerkjes maken van onze zuring? Ze zitten onderop het blad. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 27 augustus 20169 j Dat zijn larfjes van de Gastrophysa viridula ofwel zuringhaantje "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 28 augustus 20169 j Het Zuringhaantje... ik had het kunnen gokken Bedankt! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 augustus 20169 j Auteur Haha... volgens mij heb jij dat wel vaker Jorieke, zoek je naar de naam van een insect en dat heeft dan precies de naam van de plaats waar jij hem aantreft.
Geplaatst: 28 augustus 20169 j Klopt! Vooral die spekkever (ok, hij zat in ham...) was erg apart! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 augustus 20169 j Weghalen heb ik nog niet over mn hart kunnen verkrijgen en ik vind het ook errug interessant wat daar gebeurt... Hoe is dat eigenlijk afgelopen Erny? Heb ik iets gemist? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 29 augustus 20169 j Auteur Tja... eh... denk dat het wel goed is afgelopen voor de wespen. Zij geen last van mij en ik geen last van hen.Uiteindelijk was het nest verlaten en heb ik nu een soort lampionnetje aan een stok (nest hing precies aan een heel dun plankje).
Geplaatst: 1 september 20169 j In een hoekje in mijn moestuin, op het pad (dus niet in de bakken), ligt een hoopje van dit: En bewegend: Zoals je ziet zijn ze minuscuul, en krioelen ze over elkaar. Het is een stukje van zo'n 8 bij 8 cm... En best diep. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 september 20169 j Doet mij denken aan een keutel met mestkeverlarven, of een bijna vergaan kadaver met allerlei aasetertjes aan het werk. Ik denk het laatste. Erny: soms kan zo'n nest enorme afmetingen bereiken. Dat was eigenlijk mijn vraag "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 1 september 20169 j Deze springen ook nog een beetje, dus ze zullen pootjes of vleugeltjes ofzo hebben. En ze zitten op geel zand. Geen voedingsbodem ofzo. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 september 20169 j Spannend! Ik zou bijna 'even' langskomen om te kijken Vang er anders 1of 2 en maak daar - dead or alive - een foto van met een hoge resolutie. En dan een detail daarvan uploaden.Dan kunnen we misschien pootjes en vleugeltjes enzo zien. Oei, nu hebben ze vast ook die bui op hun kop gehad "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 1 september 20169 j Ik zal het eens proberen. Bui? Nee hoor, het regent hier bijna nooit Dus hij dreef langs. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 1 september 20169 j Misschien springstaarten? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Springstaarten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.