appelvrouw Posted June 28, 2024 Share Posted June 28, 2024 Dat doet een medetuinier..in potten. De kooltjes die overblijven na het zeven van de asla van zijn houtkachel gebruikt hij als laagje vooral in zijn potten dus. Zo dat behalve wat vocht vasthouden ook nog ander nut ( of onnut) kunnen hebben? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 30, 2024 Share Posted June 30, 2024 Is houtas nuttig in jouw tuin? Velt schrijft: https://velt.nu/tip/houtas-nuttig-jouw-tuin Mijn voornamelijk gebruik: extra kaliumgift, vanaf vruchtvorming. Tijdens groei en bloei is mijn bij-bemesting, NPK 12-10-18 (of iets anders in dezelfde verhouding. Bijvoorbeeld 6-5-9, maar dan 2x zoveel) Vanaf de vruchtvorming krijgen ze wat extra kalium. Vroeger gebruikte ik hiervoor patentkali (als extraatje bij NPK 12-10-18). Nu geef ik -vanaf de vruchtvorming- Kristalon rood (of Kristalon oranje), dat bevat verhoudingsgewijs meer kalium. Dat vind ik veel makkelijker, vooral bij potteelt. Is extra kalium nou echt nodig? Ik denk van wel. Maar ik heb nog nooit, in hetzelfde seizoen, een test gedaan met twee identieke vruchtplanten of fruitboompjes. De ene wel, de andere geen extra kaliumgift. Maar Henk, je hebt toch een houtkachel, dus ook houtas? Klopt, maar dat vind ik teveel gedoe, Houtas is ook lastiger te doseren: ik weet daarvan het percentage kalium niet. Terzijde: mijn 25 kg zak Kristalon is nu -na 6 jaar- ongeveer halfleeg. En dan nog een weetje. De internationale naam voor kalium is Potassium. Het woord potassium, dat kalium betekent in het Engels en het Frans, is afgeleid van het Nederlandse woord 'pot-as'. 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 30, 2024 Author Share Posted June 30, 2024 Dank Henk voor de link. Goed om over houtas na te lezen. Mijn vraag was specifiek over houtskool, de kooltjes die overblijven na het zeven van de houtas die je uitstrooit. .als mulch laagje op potten met boompjes bv zoals deze tuinier dat doet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Hoi @appelvrouw, oude vraag, maar misschien heb je iets aan dit antwoord. Ik weet niet of je medetuinier het om dezelfde reden gebruikt. Houtskool werd door amazone indianen gebruikt om Terra Preta te maken; vruchtbare aarde in onvruchtbaar gebied. Die aarde is na eeuwen nog steeds vruchtbaar. Ken je het? Ik vind het razend interessant. De indianen groeven enorme potten in de aarde. Daar ging al het biologische afval in, samen met houtskool en iets onbekends dat fermenteert. Ik vermoed iets als yoghurt en gefermenteerde rijst. De houtskool is poreus en die slaat die gefermenteerde voedzame compost op. Een soort gemeentelijke reinigingsdienst. Tegenwoordig wordt dat gemaakt door mensen uit de Bokashi hoek. Met dezelfde starter als Bokashi, effectieve micro-organismen. Heb je ondertussen al van je medetuinier gehoord waarom hij/zij het gebruikt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Interessant topic dit. Ik geef alleen de as uit mijn kachel als voeding, in de grond. Ik heb nog nooit gehoord van mulchen met de houtskool, maar zou dat niet een vieze drab worden dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Het gaat hier om de kooltjes hè Rookie, niet de as. Ik gebruik het tegenwoordig ook en het wordt wel mooie zwarte aarde. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 15, 2024 Author Share Posted September 15, 2024 Hee ik ben blij dat dit topic een schepje krijgt. En dank CJ voor je uitleg over Terra Preta. Nooit van gehoord. De medetuinier is iemand die intuïtief tuiniert en van alles uitprobeert. Omdat hij de hele winter de as verzameld, en ook wat uitstrooit, maar gezeefd had hij veel kooltjes over die hij begonnen is op zijn potplanten ( voornamelijk stekken of planten die wachten op hun definitieve plaats) te leggen. Het uiteindelijke resultaat weet hij ook eigenlijk niet. Ik kreeg van hem een vijg in pot met een lading kooltjes erop. Frappant is dat deze stek mooi donkergroen van blad is, gedrongen groeit en de vijg ernaast in de pot wat minder. Enfin het verbaasde me gewoon. Ik heb een heilig geloof in organisch materiaal zeker sinds ik de werking heb gezien van mijn Key Hole Garden/ lasagnabedden/ no dig bedden in mijn vorige tuin maar dat was allemaal met ongebrand materiaal..alhoewel we in de Keyhole volgens mij ook wel een ton as met kooltjes onderin hebben gegooid. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 .. En die kooltjes uit de sleutelgat tuin heb je daar achtergelaten zeker? Die zouden dan volgens dit principe volgezogen moeten zijn met voedingsstoffen. Al ontbrak het terra preta zuurstofvrije fermentatieproces. O leuk, jij vind deze zaken ook allemaal interessant. Mijn Makkelijke Moestuin wordt ook steeds meer No Dig, sleutelgat, Hugelcultuur, Bokashi, terra preta 😅 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Interessant topic. Wij hebben geen houtkachel, maar mijn moeder wel. Misschien kan zij er wat mee. Ik volg even. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 @appelvrouw ik zocht nog even verder op dit forum over Terra Preta. Ik vond een oud item van @kustlijn . Het lijkt erop dat die niet meer actief is op dit forum (?). Maar daar staat wel een hele goede uitleg. En voor jouw vraag zou dit door Kustlijn geschreven stukje van toepassing kunnen zijn: Houtskool onttrekt zelf de voedingsstoffen o.a. uit de lucht, en houd dat vast. Dit zou onder andere gebeuren door de aktieve koolstof. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 15, 2024 Author Share Posted September 15, 2024 Dank. Hoe heet het topic? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Wow! Ik heb iets gekopieerd! Werkt dit? 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 3 Author Share Posted February 3 Iedere dag maak ik de houtkachel schoon. De as gaat in een emmer om te bewaren als afweer voor de slakken aanvallen van de lente. Ik heb twee x een emmer sintels/ kooltjes vol gehad. Een emmer heb ik al in een grote bak van 4 palletranden gekiept..in die bak lag al een flinke lading vermolmd hout. De tweede emmer heb ik vandaag losjes onder wat afgelopen jaar aangeplante struiken en vijgenbomen gestrooid..daar komt van de week nog wat half verteerde kompost overheen. De voedingsstoffen uit de kompost zouden opgenomen kunnen worden door de kooltjes. Goed bezig? Geen idee🤷🏼♀️ik rommel maar wat. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted February 4 Share Posted February 4 (edited) Houtas als afweer tegen slakken? We hebben houtas genoeg elke dag, dus dat kan ik wel gaan bewaren. Zou je dat ook in het gras kunnen strooien, waar de slakken uit de grond kruipen?🤔 Ik lees, dat het ook effectief is tegen engerlingen, top! Edited February 4 by Rookie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted February 4 Share Posted February 4 Interessant om te lezen en te volgen. Ga t zeker proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 4 Author Share Posted February 4 2 uren geleden, Rookie zei: ook in het gras kunnen strooien Ik gebruik het as als barrière rond een jonge plant/ aanplant en het werkt zolang het niet weg geregend is. Dan weer opnieuw leggen. Bij erg kalkrijke aarde zou ik het misschien niet doen, weet ik niet. Die had ik in mijn vorige tuin maar daar had ik eenden dus geen ervaring. Ik moet er wel bij vermelden dat mijn overbuurvrouw daar haar grote huis met een moederhoutkachel stookt en dat alle as en kooltjes altijd zo haar tuin in gaan. En zij heeft een erg goede opbrengst van groentetuin maar ook van de walnoot, de kers, de appel. Haar omstandigheden zijn niet helemaal gelijk aan mijn oude tuin want de tuin is ongeveer 100 meter dichter bij de rivier gesitueerd. De kooltjes tja, we zullen zien. Het is organische stof en het schijnt voeding stoffen op te kunnen nemen (om ze later natuurlijk weer af te geven) 1 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted February 4 Share Posted February 4 Ik heb vorig jaar echt uren gelezen over terra preta en uren aan videomateriaal bekeken. Het ligt veel genuanceerder dan we denken. Ook staat Youtube vol met mensen die experimenteren met houtskool (al dan niet geactiveerd) en soms in verschillende percentages, en dan lijkt het niet altijd even gunstig voor elke soort moestuinplant. Het nadeel van deze experimenten is dat het maar om enkele planten gaat en niet 100en zodat een representatief beeld gegeven kan worden. (Geactiveerde) Houtskool kun je zien als een spons. Het kan zelfs voedingsstoffen aan je grond onttrekken. Je kunt het daarom ook eerst volladen met mest/voeding. Maar waarom zou je dan niet in plaats daarvan compost laden met mest/voeding en dát gebruiken? Het compost zelf is ook weer voeding voor het bodemleven. Hoedanook. Denk er goed over na als je (vermalen) houtskool in je moestuin wil doen: je krijgt het er namelijk niet (nooit) meer uit. Het vergaat bijna niet. Terra preta en houtskool in je tuin is absoluut niet te vergelijken. Als mulchlaag in potten kun je weinig verkeerd doen. Het kan de functie van langdurige mulch goed vervullen (zoals zelfs stenen dat kunnen doen, maar verwacht van de kool zelf dus niet veel voeding). Bovenal leek het roetzwarte mij ook heel prachtig in potten, reden waarom ik vorig jaar een zak houtskool heb gekocht, maar uiteindelijk nog steeds niet gebruikt heb in de potten binnenshuis. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted February 5 Share Posted February 5 Houtskool (biochar) heeft mogelijk negatieve effecten op ontkieming van sommige zaden. Meer onderzoek is nodig. https://link.springer.com/article/10.1007/s11104-011-1031-4 40% biochar in potgrond leverde duidelijk zo'n 40% minder rucola groei op, zonder dat het kiemkracht beïnvloedde. Overwegend biochar als potgrond zorgde wel voor minder ontkieming. Biochar had invloed op pH en gaf meer concentratie zware metalen. Een kleiner percentage biochar was mogelijk wel gunstig. https://www.mdpi.com/2077-0472/15/3/302 Bezint eer gij begint. Niet zomaar iets in je tuin stoppen als het redelijk permanent is. Bovendien is de vraag of biochar bij kleigrond überhaupt nog wel meerwaarde heeft, aangezien kleigrond ook al meer vast houdt dan zandgrond. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 5 Author Share Posted February 5 (edited) Dank @EdelSpint dat zijn zeker woorden die ik in mijn oren zal knopen. Zeker goed om te waarschuwen dat je het niet rücksichtslos overal bovenop strooit! Daar is dit topic ook voor natuurlijk, leren. Het is zo dat ik een weinig handjes uitgestrooid heb per boom/struik en dat het daar bovenop de aarde ligt waar voortdurend organisch materiaal bijkomt, geknipt groen en bruin in het seizoen en blad in het najaar. Daar ben ik niet bang van dat het wat verkeerd zal doen. In de a.s. grote houten bak voor de pompoenen bevinden de kooltjes zich op 60 cm onder het oppervlak. Dat is de enige plek in mijn tuin waar het ingegraven is.. het ligt er tussen de vermolmende boomstammen en een laag fijngeknipte varens. Daar is nog een dikke laag blad op en van de week komt de inhoud van de kompostbak. Met mate, ja zeker ! dat geld ook voor het gebruik van de as natuurlijk. Edited February 5 by appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts