Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe zandgrond verbeteren?

karamanliali

Recommended Posts

Beste mensen.

Ik ben sinds kort begonnen met tuinieren, maar ik heb problemen met mijn grond. (Tenminste als dat een probleem is)

Het is zandgrond. Als ik grond freest is die lekker luchtig en zacht, maar na twee dagen

is die weer erg hard. Ik vrees dat groenten die in de grond moet groeien (zoals aardappels ,rammenas,wortels enz.) niet groot genoeg zullen worden omdat die grond zo hard is.

Wat kan ik in de grond toevoegen dat die zachte en luchtige grond wordt?

Vreemd dat je schrijft dat jouw zandgrond zo erg hard wordt. Dit ken ik alleen van kleigrond. Maar het toevoegen van compost zorgt ervoor dat de grond humusrijk is en minder dicht slaat. Ik heb wel de ervaring (op de klei) dat dit toevoegen een doorlopend proces is. Door de regen spoelen deze stoffen weer weg.

zandgrond hard ? Eigenschap van zandgrond is, dat ie vochtdoorlatend is ( geen korst vormt ) en bij grote droogte gaat stuiven. Ben je zeker dat je op zandgrond zit ?

ja sorry ( zie de tijden van de berichten ) dat was dus 1 gedachte !

compost erdoor. vocht - vast - houdend vermogen verhogen

Wat ik wel zeker weet is dat ik geen leemgrond heb.

Bovenkant van grond is wel zwart maar als ik 20 a 30 centimeter graaft zie ik alleen gele zandachtige grond.

Is het verstandig beetje humus te mengen?

Bij aveve had ik bodemtest laten uitvoeren, ze zeggen dat ik mest en zeewierkalk moet toevoegen.

Dus die grond is ook erg arm.

Hier hebben we hier en daar ook zo'n vrij harde gele onderlaag. Ik zou er lekker wat compost op doen, en dat dan flink doorwerken met een spitvork (o.i.d.) niet echt spitten met een schep hoor!

De wortels van de planten komen er echt wel doorheen, die zijn erg krachtig.

En als je elk jaar een aantal keren goed compost opbrengt, en tussendoor nog goed mulcht, krijg je een mooie rijke grond.

Het heeft zijn tijd nodig. Ik ben gestart op een grond die door oude mensen jarenlang 'doodgespoten' was, vol paardenstaarten en totaal dichtgeslagen. Heb om te beginnen alles gefreesd, bekalkt en bemest en een paar jaar in gazon laten staan. Dan een moestuin opgestart en jaar na jaar voorzien van compost, gemulcht met afgereden gras, ... Je ziet die grond gewoon veranderen.